Zoznam ministrov dopravy, ktorým sa nepodarilo naplniť plány s výstavbou diaľnic, sa s vysokou pravdepodobnosťou rozšíri o ďalšie meno: Ján Figeľ. Ten si pritom na stoličku šéfa rezortu sadol priam symbolicky v roku 2010 - v termíne, keď mala byť podľa pôvodných plánov ešte druhej Dzurindovej vlády autostráda medzi Bratislavou a Košicami už hotová. Vo svetle najnovších problémov s financovaním výstavby sa odhadované meškanie začína až nepríjemne blížiť k okrúhlym desiatim rokom. Otázne je prečo.
Už za Mečiarovej vlády sa tvrdilo, že diaľnice stavané na Slovensku sú pridrahé a na tom sa až do dnešných dní nezmenilo nič. Rovnako sa nič nezmenilo ani na tom, že politici si kvôli naháňaniu preferencií vytyčovali nereálne ciele. Za Mečiara sa strihali pásky za účasti zahraničných celebrít typu Claudia Schiffer či Gerárd Depardieu. Prekážkou nebolo ani to, že cesta bola dostavaná iba v polprofile.
Prokopovičov nástupca Ľubomír Vážny pokračoval v nastolenom trende. Teda kde to bolo možné, tak začal odznova. Za obeť padol napríklad ešte Dzurindovou vládou pripravený pilotný projekt PPP, potom sa chvíľu prešľapovalo na mieste, aby sa neskôr plán PPP projektov znova oživil, a to priam v megalomanskej miere. Všetko to prehodnocovanie, rušenie a oživovanie však ministrovi nezabránilo, aby pomaly do poslednej chvíle netvrdil, že plán postaviť cestu do Košíc v roku 2010 platí.
Potom nastúpil Ján Figeľ a zasa sa začalo všetko prehodnocovať a rušiť (aj za asistencie koaličných partnerov). Teraz sa tak opäť dostávame do fázy prešľapovania na mieste - spôsobenej nerozhodnosťou, protestmi ochranárov, chýbajúcimi peniazmi, námietkami stavebných firiem či námietkami Európskej komisie.
Platí totiž, že keď sa už niečo podarí utriasť, príde nová vláda a plechovkou plnou bubliniek intenzívne zatrasie. Potom sa čaká, kým sa usadí pena. A tak sa tendre rušia preto, že sú predražené, aby tie nové prípadne niekto nový zrušil z toho istého dôvodu. Popritom sa všetci vyhovárajú na to i ono, od finančnej krízy až po problémy s výkupom pozemkov. V mene rýchlejšej výstavby sa štát často pokúsil získať čas na úkor dodržiavania ľudských práv či pravidiel ochrany prírody. To všetko sa mu potom zvyklo vrátiť ako bumerang.
Výsledkom je, že rozumnom čase a za rozumné peniaze diaľnice na Slovensku postavené nebudú. Najmä ak sa bude každé štyri roky meniť vláda. Na to sa však staviť nedá. Figeľovo meno tak na zozname meškajúcich ministrov dopravy nebude to posledné. Dúfať môžeme iba v to, že bude predposledné.
Lukáš Pardubský
autor je žurnalista