1. ZELENÉ ENERGIE DOSTALI TRHLINU
Český premiér Petr Fiala to v komentári v HN povedal jasne. „V tomto kľúčovom odvetví sa teraz zameriavame na revíziu predchádzajúcich záväzkov, pretože o elektromobily zatiaľ nie je taký záujem, ako regulačné orgány očakávali,“ napísal. Bez týchto zmien by podľa neho automobilky čoskoro museli začať platiť pokuty za predaj spaľovacích motorov v rádoch miliónov eur. To by ich pripravilo o peniaze, ktoré potrebujú na investície do modernizácie výroby. Na tejto situácii vidno, že na zelené plány sa Únia spoľahla až príliš. Za všetko hovoria aj veľké problémy Volkswagenu s výrobou áut v Nemecku.
Obnoviteľné zdroje môžu byť doplnkom, ale nie základom výroby elektriny. Keď aj vyrobíme prúd zo slnka, nemáme ho zatiaľ ako lacno skladovať, aby sme ho večer po práci dostali do batérie elektroauta. Batériové úložiská sú drahé a uskladniť elektrinu do vodíka je tiež nákladné. Články sú navyše lacné v Číne, no inde vo svete je ich cena stále vysoká. To, že s elektrinou zo slnka to nebude ideálne, naznačil aj posledný krok Slovenských elektrární. Tie usúdili, že pre záporné ceny elektriny nie je teraz dobrý čas na investície do fotovoltických parkov v Novákoch a vo Vojanoch. Trh sa jednoducho tohto druhu komodity presýtil. Elektriny cez obed, keď je slnko najvyššie, je priveľa, a večer zas chýba. Sústava nemá rada veľké výkyvy, a tak spoľahnúť sa len na zelený energetický sen sa môže napokon skončiť ako nočná mora. Viac si prečítajte v texte HN.
Prečo by vás to malo zaujímať?
Zostáva vám 62% na dočítanie.
