StoryEditor

Novela zákona o zamestnanosti v praxi

21.01.2003, 23:00

Čo je podľa novely zákona o zamestnanosti od začiatku tohto roka povinnosťou pracovníkov okresných úradov práce a evidovaných nezamestnaných? Všetkých evidovaných nezamestnaných (EN) poučia v januári na okresných úradoch práce (OÚP) o ich právach a povinnostiach vyplývajúcich z novely zákona o zamestnanosti. Sprostredkovateľ alebo sprostredkovateľka zamestnania určí nezamestnanému termín, miesto a dôvod, pre ktorý sa má dostaviť na ÚP. Termínov pritom môže byť niekoľko, miesta a dôvody, pre ktoré sa na ne má dostaviť, môžu byť tiež rôzne.

Ako preukazovať hľadanie zamestnania
* na origináli tlačiva OÚP
* potvrdením o hľadaní zamestnania potvrdeným pečiatkou alebo IČO zamestnávateľa
* žiadosťou o prijatie do zamestnania, potvrdenou dátumom a podpisom prevzatia
zamestnávateľom
* žiadosťou o prijatie do zamestnania poslanou poštou, dokumentovanou podacím lístkom
* e-mailom poslanou žiadosťou o zamestnanie, pričom identita nezamestnaného musí byť identifikovateľná a overiteľná z e-mailovej adresy
* žiadosťou o osobnú asistenciu v zmysle § 58 zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci
* ohlásením živnosti a žiadosťou o koncesnú listinu, resp. žiadosťou do profesijných komôr
OÚP je povinný informovať nezamestnaných o spôsobe, akým majú preukázať hľadanie zamestnania, na informačných tabuliach v priestoroch OÚP. S výnimkou potvrdenia o hľadaní zamestnania na tlačive OÚP akceptujú OÚP pri ostatných dokladoch fotokópie, ktorých porovnanie s originálom svojím podpisom potvrdí buď pracovník OÚP, alebo notár a sú akceptovateľné, ak boli vystavené v deň alebo po dni, ktorý nezamestnanému určili.

Čím hľadanie zamestnania preukázať nemožno
* vyhľadanými inzerátmi z tlače alebo z internetu
* podanými inzerátmi
* potvrdením o hľadaní si zamestnania prostredníctvom fyzickej alebo právnickej osoby, ktorá zamestnanie sprostredkúva za úhradu (agentúry)
* čestným vyhlásením nezamestnaného, že si hľadá zamestnanie

Ako musí nezamestnaný spolupracovať s OÚP
Nezamestnaný musí v určenom termíne a na určenom mieste (referát evidenčno-informačných služieb, referát sprostredkovateľských služieb, referát poradenských služieb, obecný úrad, informačno-poradenské stredisko) spolupracovať s OÚP.

Kedy OÚP nemusí prikázať preukazovať hľadanie zamestnania
Ak sa nezamestnaný zúčastňuje na poradenstve, na nástrojoch aktívnej politiky trhu práce, na projektoch a programoch OÚP, nemusí sa mu určiť povinnosť preukazovať, že si hľadá zamestnanie.
Nástroje aktívnej politiky trhu práce:
* ponuka pracovného miesta, ponuka poradenstva, nástrojov aktívnej politiky trhu práce, programov a projektov
* výberové konanie a burza práce
* jednorazové alebo opakujúce sa poradenstvo
* rekvalifikácia, absolventská prax a iné formy, po ktorých skončení sa do troch dní musí dostaviť k sprostredkovateľovi

Plusy a mínusy pre úrady práce a nezamestnaných
Niektoré ustanovenia pôvodného zákona o zamestnanosti
-- Vykonávateľmi politiky zamestnanosti neboli obce.
-- Povinnosti evidovaných nezamestnaných neboli stanovené ucelene v súlade s filozofiou sprostredkovania vhodného zamestnania. Evidovaní nezamestnaní nemali explicitne stanovenú povinnosť hľadať si zamestnanie individuálne.
-- Okresný úrad práce určoval evidovaným nezamestnaným termíny, v ktorých sa mali dostaviť na okresný úrad práce, individuálne, bez časového vymedzenia, respektíve povinnosti najmenej štrnásťdennej frekvencie návštev.
-- Ak občania požiadali o sprostredkovanie zamestnania 6 mesiacov po vyradení z evidencie nezamestnaných, ktoré nasledovalo ako sankcia za neplnenie povinností, nebolo možné opäť ich do evidencie nezamestnaných nezaradiť.
-- Evidovaných nezamestnaných postihli vyradením z evidencie na 6 mesiacov, len ak s okresnými úradmi práce nespolupracovali z vážnych osobných alebo rodinných dôvodov.
-- Za nespoluprácu s okresným úradom práce sa považovalo odmietnutie vhodného zamestnania, odmietnutie a neskončenie rekvalifikácie a odmietnutie vykonávania absolventskej praxe. Nespoluprácou bolo aj to, ak sa evidovaní nezamestnaní nedostavili na okresný úrad práce v určenom termíne a nepredložili v určenom termíne doklady podľa § 37a ods. 3.
-- Štát obligatórne prispieval na vybrané nástroje aktívnej politiky trhu práce -- § 84a, § 86, § 90a, § 91a, § 93a.
-- Účelová dotácia zo štátneho rozpočtu ako jeden z príjmov garančného fondu bola stanovená vo výške zodpovedajúcej príspevkom do garančného fondu.
-- Schvaľovanie poskytovania príspevkov a náhrad v zmysle § 84a, § 86, § 91a a §93a nepatrilo do 31. 12. 2002 do kompetencie správnych výborov okresných úradov práce.
-- Náhrada cestovných výdavkov zamestnancov sa poskytovala z miesta ich trvalého pobytu alebo z miesta ich prechodného pobytu do miesta výkonu práce a späť.
Náhrady cestovných výdavkov sa do 31. 12. 2002 poskytovali ako náhrada preukázaných cestovných výdavkov najviac v sume 1 500 Sk za mesiac.
-- Národný úrad práce poskytoval osobné údaje zo svojho informačného systému bez súhlasu dotknutých osôb, ak tak ustanovoval osobitný zákon.

Zmeny v zákone o zamestnanosti účinné od 1. 1. 2003
-- V zákone o zamestnanosti sa okruh vykonávateľov politiky zamestnanosti rozšíril o obce, ktoré majú pri riešení zamestnanosti obyvateľov obce spolupracovať s príslušnými okresnými úradmi práce. Okresné úrady práce budú preto obciam poskytovať raz mesačne zo svojho informačného systému mená a priezviská nezamestnaných, adresy ich trvalého pobytu, dosiahnutý stupeň vzdelania a dĺžku vedenia v evidencii nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie. (§ 1 ods. 2 písm. f), § 20 ods. 2 písm. za), § 22a)
-- Povinnosti evidovaných nezamestnaných pri sprostredkovaní zamestnania sa definovali tak, aby korešpondovali s terminológiou doteraz používanou v zákone o zamestnanosti. Zároveň sa rozšírili o povinnosť nezamestnaných hľadať si zamestnanie vlastnou aktivitou a povinnosťou preukazovať ju. (§ 39 ods. 4)
-- Okresným úradom práce pribudla povinnosť určovať evidovaným nezamestnaným povinnosť dostaviť sa najmenej raz za 14 kalendárnych dní na tieto úrady alebo miesta, ktoré im úrady určia, osobne, a preukázať, že si hľadajú zamestnanie. (§ 39 ods. 4)
-- K dôvodom nezaradenia občanov do evidencie nezamestnaných pribudol nový dôvod, a to pri sankčnom vyradení z predchádzajúcej evidencie počas 6 mesiacov od jeho vyradenia z evidencie nezamestnaných. (§ 39 ods. 6 písm. f)
-- V zákone o zamestnanosti sa rozšírili dôvody sankčného vyradenia evidovaných nezamestnaných na dobu 6 mesiacov:
* ak evidovaní nezamestnaní vykonávali práce bez pracovnoprávneho vzťahu na základe písomného oznámenia príslušného orgánu
* ak evidovaní nezamestnaní požiadali o vyradenie z evidencie nezamestnaných (§ 41 ods. 2, 3)
-- Novelou sa rozšírilo a spresnilo, čo sa v zmysle zákona o zamestnanosti považuje za nespoluprácu evidovaných nezamestnaných s okresným úradom práce.
Za nespoluprácu s okresným úradom práce sa považuje odmietnutie účasti a neskončenie poradenstva, nástrojov aktívnej politiky trhu práce, programov, projektov a iných aktivít realizovaných v rámci ďalších opatrení aktívnej politiky trhu práce a neschopnosť preukázať osobné hľadanie zamestnania. (§ 41 ods. 4 písm. b, c, f)
-- Prijatou novelou sa mení obligatórna povinnosť štátu prispievať na vybrané nástroje aktívnej politiky trhu práce na fakultatívnu možnosť participácie zdrojov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie výdavkov na určené nástroje aktívnej politiky trhu práce
* § 84a -- Príspevok na rekvalifikáciu zamestnancov zamestnávateľovi, ktorému sa poskytli investičné stimuly
* § 86 -- Náhrada cestovných výdavkov
* § 90a -- Dohodnuté pracovné miesto pre absolventa školy na dobu určitú
* § 91a -- Dohodnuté verejnoprospešné pracovné miesto pre dlhodobo nezamestnaného
* § 93a -- Príspevok na vytvorené nové pracovné miesto zamestnávateľovi, ktorému boli poskytnuté investičné stimuly
Účelová dotácia zo štátneho rozpočtu na spolufinancovanie príspevkov na aktívnu politiku trhu práce sa môže poskytnúť na základe žiadosti Národného úradu práce štvrťročne vo forme preddavku.
-- Zmenili sa príjmy garančného fondu -- účelová dotácia zo štátneho rozpočtu do garančného fondu sa poskytne, ak to určí zákon o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok. (§ 77a ods. 2 písm. b)
-- Od 1. januára 2003 podlieha poskytovanie príspevkov a náhrad v zmysle § 84a, § 86, § 91a a § 93a aj schváleniu správneho výboru okresného úradu práce. (§ 20 ods. 2 písm. g)
Na dohody o poskytnutí príspevku alebo náhrad uzavreté pred účinnosťou novely zákona sa nové ustanovenia § 84a, § 86, § 90a, § 91ab a § 93a nevzťahujú. (§ 134b)
-- Sprísnilo sa poskytovanie cestovných náhrad v zmysle § 86 zákona o zamestnanosti. Nemožno poskytovať náhradu cestovných výdavkov, ak je miesto trvalého pobytu alebo miesto prechodného pobytu a miesto výkonu práce zamestnanca na území tej istej obce.
Od 1. 1. 2003 sa náhrada cestovných výdavkov zamestnancov bude poskytovať formou mesačného paušálneho príspevku vo výške zodpovedajúcej cestovnému hromadnými dopravnými prostriedkami, najviac v sume 1 500 Sk za mesiac. (§ 86)
-- Národný úrad práce môže poskytovať osobné údaje zo svojho informačného systému bez súhlasu dotknutej osoby, a nielen vtedy, ak to ustanovuje osobitný zákon, ale aj samotný zákon o zamestnanosti (obciam). (§ 118 ods. 1)

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradensky-servis, menuAlias = poradensky-servis, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
18. december 2025 18:09