StoryEditor

Klára, Klaudia a Kleo. Reč je o chladiacich vitrínach

04.09.2006, 00:00
Vychladiť kurča na správnu teplotu môže byť problém. Najmä vtedy, keď mrazničku otvárate každú minútu a počas celého dňa. Takéto špecifické problémy musia riešiť pri vývoji chladiarenských zariadení do obchodov a stravovacích zariadení ich výrobcovia. Na Slovensku sa touto problematikou od roku 1993 zaoberá spoločnosť Pastorkalt, a. s., Nové Zámky.

Vychladiť kurča na správnu teplotu môže byť problém. Najmä vtedy, keď mrazničku otvárate každú minútu a počas celého dňa. Takéto a mnohé ďalšie špecifické problémy musia riešiť pri vývoji chladiarenských zariadení do obchodov a stravovacích zariadení ich výrobcovia. Na Slovensku sa takouto špecifickou výrobou od roku 1993 zaoberá spoločnosť Pastorkalt, a. s., Nové Zámky.

Od montáže k návrhom
Najprv len montovali výrobky talianskej spoločnosti Pastorfrigor. Zručnosť ani skúsenosti im nechýbali. Ostali im z fabriky, ktorá v tomto regióne prestala fungovať, i z novej firmy Novokalt, ktorá oslovila s ponukou partnerstva viacero zahraničných firiem. Za spoluhráča si vytypovala práve taliansku spoločnosť Pastorfrigor. "Podmienkou spoluvlastníctva renomovanej firmy však bolo, že sa postaví úplne nový závod na zelenej lúke," hovorí generálny riaditeľ a predseda predstavenstva súčasnej firmy Peter Višňovský. Stará firma preto zanikla a vznikla nová.
Spoločnosť Pastorkalt vyrába chladiarenské zariadenia už v novom podniku. Od roku 1999 ponúka aj vlastné produkty, ktoré navrhujú tunajší inžinieri. Vo firme pracuje 80 ľudí, štvrtina z nich má vysokoškolské vzdelanie. Vysoká technická odbornosť je i v robotníckych kategóriách. V súčasnosti až 96 percent produkcie ide na vývoz a ročný obrat dosahuje vyše dvesto miliónov korún.

Partner i pre peniaze
Okrem silného partnera potrebovala firma na nastúpený dynamický rozvoj aj viacero investičných stimulov. Od začiatku úzko spolupracuje s firemnou pobočkou VÚB banky v Nových Zámkoch. Podľa Višňovského im vďaka tomu môže ponúknuť výhodnejšie podmienky než iné finančné inštitúcie. "Naša stratégia je mať čo najvyššie istoty. Súčasný úver nedosahuje ani desať percent z ročných tržieb," vysvetľuje Višňovský. "Sme finančne stabilná firma. Naša banka si to uvedomuje a podľa toho sa aj správa." Spoločnosť dlhodobo využíva celú paletu bankových služieb VÚB.

Projekty na mieru
Firma sa rozrastala postupne. Mraziacimi a chladiacimi zariadeniami, nízkotepelnými vitrínami, ale aj ich projektovaním na mieru do obchodov i veľkopredajní získavala čoraz lepšiu povesť vo svojej oblasti. Za cieľ si kladie ponúknuť komplexné služby a osloviť čo najširšiu vrstvu zákazníkov -- od bežných sídliskových predajní, známych z minulosti, až po veľké supermarkety, hypermarkety, cukrárne či rýchle občerstvenia a bageterie. Dnes má Pastorkalt v ponuke niekoľko desiatok rôznych výrobkov a sortiment vlastnej výroby dopĺňa ponukou zo zahraničných firiem, pre ktoré je autorizovaným alebo výhradným dovozcom.
"Úspechy na domácom trhu boli impulzom, aby sme začali v rozvíjaní exportných aktivít," rozpráva o firme generálny riaditeľ spoločnosti Pastorkalt. Výsledkom je, že zariadenia vyrobené touto firmou môžete vidieť na Ukrajine, v Ruskej federácii, Lotyšsku, Rumunsku, Maďarsku, Chorvátsku, ale aj v Belgicku, Holandsku, Írsku, Taliansku, vo Veľkej Británii, v Austrálii, Izraeli, Kanade a v ďalších krajinách.
Ako každá exportná firma, aj Pastorkalt sa pri posilňovaní slovenskej koruny dostáva ako exportér do nevýhodnej pozície. Pre ňu by preto bolo najvýhodnejšie čo najskoršie prijatie eura. "Zjednoduší sa nám život, keď bude všetko v eurách," hovorí jej štatutár. Už teraz sa však snažia nakupovať čo najviac výrobkov za eurá, aby na posilňovaní koruny neprerábali. "Nevieme však zaplatiť eurom za plyn, elektrinu alebo mzdy."

Ocenená Klára
Počas celého obdobia existencie má spoločnosť pozitívne hospodárske výsledky. Nemalú pozornosť venuje vývoju vlastných chladiarenských zariadení. O vysokej kvalite svedčia aj ocenenia. Najhodnotnejším je Slovak Gold z roku 2001 za chladiacu vitrínu Klára. Počas roku 2004 sa spoločnosť stala i majiteľom certifikátu riadenia kvality ISO 9001:2000. "Keď nás porovnajú s inými firmami, myslím si, že sa nemáme za čo hanbiť. Technická úroveň a kvalita našich výrobkov sú v Európe nadpriemerné," hovorí Višňovský.
Po rozbehnutí sériovej výroby spomínanej vitríny Klára prišli na trh s výrobou vitrín Klaudia. Neskôr k sortimentu pribudla prístenná vitrína Kleo a ďalšie. Za krátky čas sa im podarilo vybaviť chladiarenskými zariadeniami vlastnej výroby množstvo predajní.

Stavili na kreativitu
Aby firma odolávala konkurencii, treba, aby stále napredovala. Musí vyvíjať nové technológie, ktoré majú menšiu spotrebu elektrickej energie, moderný dizajn a, samozrejme, konkurenčnú cenu. Preto jej vývojári spolupracujú s viacerými univerzitami, ktoré pomáhajú s návrhmi konštrukcie i dizajnu jednotlivých modelov. "Pri návrhoch dizajnu spolupracujeme s Vysokou školou výtvarných umení. V oblasti chladenia so Strojníckou fakultou Slovenskej technickej univerzity. Je to prirodzený vzťah. Keď riešite vývojové úlohy, musíte mať partnerov, nové nápady a mozgy. A v školách ich môžete nájsť," tvrdí šéf firmy.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
06. máj 2024 13:03