StoryEditor

Prečo by sa mali zamestnanci vracať do kancelárií a čo im môžu firmy ponúknuť? Odborníci porozprávali, aký štýl práce nás čaká

28.06.2022, 00:00

Uzavreté kancelárie, ale aj dlhodobo obľúbený „open space“, sú v moderne zmýšľajúcich firmách minulosťou. Ako sa zmenil štýl práce, ako dnes vyzerajú moderné kancelárie, ako manažovať návrat zamestnancov firiem do kancelárií a ako sa dopracovať k efektívnej spolupráci v hybridnom prostredí? Aj týmto otázkam sa venovali odborníci na interaktívnej konferencii OFFICE ROKA, ktorá je zavŕšením rovnomennej súťaže inšpiratívnych pracovných priestorov na Slovensku, a ktorej už 6.ročník zorganizovala globálna realitno-poradenská spoločnosť CBRE.

Na konferencii sa stretli viacerí renomovaní spíkri, ktorí diskutotvali nielen o moderných trendoch v kancelárskych priestoroch. Poukázali tiež na to, prečo je návrat do kancelárií taký dôležitý či ako spolupracovať v hybridnom prostredí. Zamerali sa, okrem iného, aj na to, čo môže firma svojim zamestnancom ponúknuť a ako ich motivovať. Zhodli sa tiež na tom, že firmy by nemali pracovné prostredie podceňovať, keďže aj napriek zmenám budú aj naďalej dôležité pre kolaboráciu, socializáciu aj ľudskú interakciu.

Pravdou je, že dnes sú už hlavnými „trendsettermi“ pri tvorbe kvalitného pracovného prostredia práve zamestnanci. „Na pracovný trh prichádza nová, odvážnejšia generácia s rozdielnymi prioritami. Práve ich názor a požiadavky budú nosné a pracovný trh sa im bude prispôsobovať,“ uviedol na konferencii OFFICE ROKA Tomáš Pecek, riaditeľ oddelenia architektúry a projektového manažmentu CBRE Slovensko.

image
OFFICE ROKA

Firmy by mali dbať na to, aby bola práca v „office“ pre zamestnancov pridanou hodnotou. Podľa CBRE od nej očakávajú hlavne vzájomnú komunikáciu, interakciu či socializáciu.

„Spoločnosti by mali myslieť na to, že otvorené a transparentné pracovné prostredie, ktoré podporuje komunikáciu a budovanie sociálnych väzieb, je určite niečo, kvôli čomu sa zamestnanci budú vracať do kancelárií,“ priblížil ďalej Pecek.

Hovorilo sa tiež o tom, že aj keď protipandemické opatrenia skončili, pracovný trh reagoval na zmeny len veľmi pomly. Na konferencii to podotkol Martin Menšík, Marketing Manager zo spoločnosti Profesia. Podľa neho až 40 % všetkých ich zamestnancov nastúpilo práve počas pandémie. „Kolegovia sa potrebujú spoznávať a integrovať tvárou v tvár a každý by mal vedieť, že má pre firmu význam a je hodnotnou súčasťou tímu,“ dodal.

image
OFFICE ROKA

Variabilita a flexibilita pracovných priestorov šitá na mieru

Moderné kancelárie by tiež mali obsahovať zóny vhodné na rôzne typy aktivít, ktoré pracovníci počas dňa vykonávajú. „Mnohé spoločnosti dnes sledujú fungovanie zamestnancov a pýtajú sa ich, čo potrebujú a čo im vyhovuje. K dispozícii tak majú nielen pracovné zóny so špičkovým vybavením, ale aj rôzne neformálne miesta na stretávanie, spoluprácu, relax či telefonovanie. Výnimkou nie je napríklad ani fitness,“ uviedol Juraj Vrabko, HR Strategy Director zo spoločnosti CBRE.

Okrem toho, hybridná práca popohnala aj technologickú úroveň kancelárií, ale podľa odborníkov na konferencii tiež poukázala na nedostatočné manažérske návyky a nedostatky zamestnancov v digitálnej gramotnosti. Mnohí ľudia zo začiatku bojovali s prerušovaným signálom, nefunkčnými kamerami alebo jednoducho čakali kolegov, ktorí sa nevedeli pripojiť na videohovor. Pasovali sa pri nich tiež s latenciou obrazu a zvuku, ľudia si skákali do reči a kvôli viacerým aspektom sa priebeh porád v online priestore narúša. K tejto problematike sa a konferencii vyjadril aj Pavel Luka, COO spoločnosti ESET. „Zistili sme, že ak ľudia pracujú dištančne, je ťažké, alebo priam nemožné, vytvoriť si vzťah. Aspoň raz za čas by preto mali byť v kancelárii, aby sa náhodne stretli na chodbe, vo výťahu a vyriešili problémy, ktoré by online riešili ťažko,“ uviedol.

image
OFFICE ROKA

Dnes je však, aj vďaka týmto rýchlym zmenám, takmer každá firma technologicky vybavená na rôzne štýly práce a poskytuje komfort kvalitného pripojenia, dobrej audiovizuálnej techniky či bezproblémového snímania všetkých ľudí v jednej zasadačke.

Prilákať môže počasie aj sushi

Nemenej dôležitým trendom je umiestnenie kancelárie v dobrej lokalite tak, aby si ľudia mohli vybaviť všetko na jednom mieste a stratili čo najmenej času. Na obsadenosť kancelárií okrem toho podľa Lewisa Becka, Head of Workplace, CBRE EMEA, ktorý má rozsiahle skúsenosti v oblasti tvorby a realizácie workplace stratégií, môžu mať vplyv aj faktory, ako napríklad počasie, dopravné zápchy, alebo dokonca aj sushi v obedovom menu.

image
OFFICE ROKA

„Dôležité preto bude poznať preferencie zamestnancov a vyjsť im v ústrety prostredníctvom doplnkových služieb či vybavenia pracovných priestorov, čo môže byť napríklad kaviareň s kvalitnou kávou či zdravé raňajky, priestor na jogu a podobne,“ uviedol počas úvodnej panelovej diskusie na konferencii OFFICE ROKA.

Jednou z nosných diskutovaných tém na konferencii bola aj ESG agenda v administratívnych budovách. Podľa odborníkov, ktorí sa na konferencii OFFICE ROKA stretli, by mala byť udržateľnosť prirodzenou súčasťou pracovného, ale aj osobného života. Agendu ESG označili ako aktuálne veľmi dôležitú požiadavku na trhu, pričom pozornosť upriamili aj na potrebu dobrého riadenia firmy a budovanie firemnej kultúry.

image
OFFICE ROKA

Najdôležitejší sú nakoniec aj tak ľudia a ich vzťahy

Aj špičková kancelária však môže byť len zlatou klietkou, ak má zamestnanec nedôveru voči vedeniu spoločnosti. „Ak je líder slabý a nekomunikuje so svojimi podriadenými jasne, priestory to nezachránia. Stále verím tomu, že ľudia majú vyššie hodnoty ako napĺňanie základných fyziologických potrieb a komfortu,“ poukázal na dôležitý aspekt zmien Vrabko zo CBRE. Naopak, ak je silný líder s jasnou víziou a plánom, človek podľa neho dokáže ísť takpovediac aj do boja.

image
OFFICE ROKA

Aj podľa Becka sú v konečnom dôsledku najpodstatnejší ľudia a ich vzájomné vzťahy. „Pri ľuďoch, ktorí majú jeden alebo viac blízkych vzťahov v práci, je o 60 percent pravdepodobnejšie, že budú lojálnejší ku spoločnosti,“ dodal.

Viac informácií o súťaži OFFICE ROKA nájdete na: https://www.officeroka.sk/

Viac o spoločnosti CBRE nájdete na: https://www.cbre.sk/

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
23. apríl 2024 10:38