Tünde Ďuričeková, poistná analytička spoločnosti Simplea Simplea
StoryEditor

Poistný sektor ťažil z rastúceho záujmu o ochranu majetku i života

04.08.2025, 00:00

Poistný trh na Slovensku stabilne rastie a potvrdzuje to aj prvý polrok 2025. Klienti prejavujú väčší záujem o personalizované produkty, digitálne riešenia aj aktívnu ochranu majetku. Poisťovne na to reagujú inováciami. O aktuálnej situácii na poistnom trhu sme sa rozprávali s Tünde Ďuričekovou, poistnou analytičkou spoločnosti Simplea.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Simplea a spravodajským portálom Peniaze.sk

Aký bol vývoj na trhu poistenia v prvom polroku 2025?

Doposiaľ zverejnené údaje naznačujú pomalý, ale konzistentný nárast tržieb i výplat poistného. Podľa údajov NBS dosiahli hrubé predpísané príspevky (GWP) približne 1,05 miliardy eur, čo predstavovalo medziročný nárast o 7,3 %. Podľa SLASPO to bolo dokonca až 1,5 miliardy eur, teda 10-percentný rast. Podiel životného poistenia na trhu sa v tom období pohyboval okolo 37 %. Aj keď presné čísla za prvý polrok 2025 ešte nepoznáme, všetko nasvedčuje tomu, že sektor pokračuje v pozitívnom trende – s odhadovaným priemerným ročným rastom (CAGR) cez 3 % až do roku 2028.

Zaznamenali ste v roku 2025 posun v prístupe klientov k poisteniu?

Áno, a to nielen v tom, čo si poisťujú, ale aj ako a prečo. Klienti čoraz viac uprednostňujú modulárne poistenie, teda možnosť vyskladať si krytie podľa vlastných potrieb. Štandardom sa stáva digitálne uzatváranie zmlúv cez mobil alebo web – s dôrazom na rýchlosť, jednoduchosť a bezpapierové riešenia.

 

Nešťastie nechodí po horách! Buďte pripravení, poistite sa ešte dnes.

 

Akú úlohu zohrávala sezónnosť pri výbere poistných produktov? Ktoré typy poistenia sú na ňu najviac naviazané?

Sezónnosť v poistení stále zohráva významnú úlohu, a to najmä pri produktoch ako cestovné poistenie, PZP, poistenie majetku alebo poistenie pre poľnohospodárov.

Mohlo by vás zaujímať: Cestovné poistenie na dovolenku určuje cieľová destinácia.

Čo má najväčšiu rolu pri rozhodovaní klientov?

Veľmi dôležitým faktorom je dnes rýchlosť likvidácie poistných udalostí, najmä pri produktoch ako poistenie domácnosti či vozidiel – práve táto schopnosť sa stáva konkurenčnou výhodou.

Akí sú dnešní klienti v porovnaní s minulosťou?

Vidíme rastúcu informovanosť klientov. Ľudia častejšie porovnávajú ponuky, aktívne čítajú poistné podmienky a výluky, kladú konkrétne otázky. Uvedomujú si, že najlacnejšie poistenie nemusí byť zároveň to najvýhodnejšie. Spolu s rastúcou finančnou gramotnosťou sa mení aj vnímanie produktov ako životné poistenie – čoraz viac klientov ho vníma ako nástroj finančného zabezpečenia rodiny, nie len ako „zbytočný výdavok“.

Zaujímavým trendom je aj rastúci záujem o preventívnu funkcionalitu poistenia. Klienti očakávajú, že im poisťovňa pomôže aktívne predchádzať škodám – napríklad prostredníctvom smart technológií, senzorov, notifikácií či rôznych asistencií (napr. smart home alebo eHealth riešení). Jednoducho povedané – ľudia dnes nechcú len mať poistenie. Chcú rozumieť, za čo platia, vedieť, čo reálne dostanú, a mať kontrolu nad produktom aj službou.

Zaznamenali ste v prvom polroku 2025 v segmente poistenia nejaké novinky?

Áno, už na jar sme v segmente rizikového životného poistenia zaznamenali viacero zaujímavých inovácií. Poisťovne napríklad modernizovali poistenie závažných ochorení, vrátane špeciálnych krytí pre deti. Na trh uviedli aj nové pripoistenie SRDCE Plus, ktorý sa zameriava na vážne operácie srdca – ide o unikátne krytie, aké na trhu doteraz nebolo.

Zároveň prebehla špeciálna kampaň zameraná na mužov a do ponuky pribudlo aj poistenie cestovateľských ochorení ako súčasť rizikového životného poistenia, ktoré nahradilo pôvodné poistenie exotických ochorení. Poisťovne taktiež vydávali verejné prísľuby, napríklad na krytie chirurgických zákrokov.

Zaujímavou novinkou bol aj úplne nový produkt rizikového životného poistenia, ktorý priniesol revolučnú zmenu – veľké riziká ako smrť, kritické choroby, invalidita či znížená sebestačnosť, boli po prvý raz kryté bez akejkoľvek čakacej doby. To je v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi skutočne významný posun smerom k väčšej flexibilite a dostupnosti poistnej ochrany.

Pozitívne je aj to, že v prípade životného poistenia sledujeme nárast záujmu u klientov. Ľudia ho čoraz viac vnímajú nie ako výdavok, ale ako dôležitý nástroj finančnej ochrany rodiny.

Aký bol záujem klientov o cestovné poistenie? A priniesli poisťovne noviny aj v tomto segmente?

V priebehu zimy, jari a s príchodom leta sme zaznamenali viacero zmien v oblasti cestovného poistenia. Poisťovne priniesli nové pripoistenia reagujúce na aktuálne potreby klientov – napríklad krytie situácií ako nevydarená dovolenka, skrátenie cesty, bezstarostné požičanie vozidla či rozšírené liečebné náklady v zahraničí v rámci balíka EXTRA. Tieto inovácie zvyšujú flexibilitu a relevantnosť cestovného poistenia pre moderného klienta.

Ako sa vyvíjal trh s povinným zmluvným poistením?

Výrazné zmeny nastali aj pri povinnom zmluvnom poistení (PZP), ktoré zo zákona musí mať každé motorové vozidlo. Dnes už PZP nie je len o základnom krytí škody spôsobenej inej osobe. Mnohé poisťovne prešli na balíkovú štruktúru produktu. V prvej polovici roka sa k tomuto trendu pridali ďalšie spoločnosti, ktoré buď inovovali existujúce PZP, alebo prišli s úplne novým produktom, ktorý spája PZP a havarijné poistenie do jedného produktu.

Čo to znamená pre klientov – aké výhody prináša balíková štruktúra PZP klientom?

Balíkové produkty umožňujú klientom vybrať si z rôznych úrovní ochrany – od základnej až po komplexnú. Balíky môžu obsahovať pripoistenia ako živelné riziká, vandalizmus, škody spôsobené hlodavcami, právnu ochranu, batožinu, úrazové poistenie, náhradné vozidlo a ďalšie. Výber je tak vo veľkej miere prispôsobiteľný potrebám konkrétneho klienta.

Zaznamenali ste inovácie aj v oblasti poistenia podnikateľských rizík?

Áno, jedna z poisťovní uviedla na trh nový systém s výrazne zjednodušeným používateľským rozhraním, ktorý umožňuje rýchle a intuitívne dojednanie poistných zmlúv. Aj tu sú poistné krytia rozdelené do balíkov, čo zjednodušuje orientáciu a výber pre podnikateľov.

Trend balíkovej štruktúry naprieč segmentmi – životným aj neživotným poistením – je teda čoraz výraznejší. Sledujeme ho pri produktoch cestovného poistenia, poistenia majetku, vozidiel aj podnikateľských rizík.

Aký očakávate vývoj v segmente poistenia v druhej polovici roka 2025?

Aj v druhom polroku 2025 očakávame tlak na ceny poistenia, a to najmä z dôvodu rastúceho počtu škodových udalostí – predovšetkým v oblasti majetku, povinného zmluvného poistenia (PZP) a havarijného poistenia. V prípade poistenia vozidiel je poistné dlhodobo nastavené veľmi nízko a neodzrkadľuje rastúce náklady na likvidáciu škôd. Ceny náhradných dielov, materiálu či práce v autoservisoch neustále rastú.

V prípade poistenia nehnuteľností je zasa problém v tom, že poistná suma často nezodpovedá reálnej hodnote nehnuteľnosti – a to najmä pri starších zmluvách. Do cien sa navyše premieta aj zvýšený výskyt živelných udalostí akými sú požiare, povodne, záplavy, víchrice či dokonca zemetrasenia. Tie sa za posledné roky vyskytujú čoraz častejšie.

Poisťovne na tieto výzvy reagujú viacerými spôsobmi. Segmentujú klientov podľa rizikového profilu. Dnes už teda neplatí, že poistenie je „rovnaké pre všetkých“. Zároveň sa snažia zefektívniť procesy, zvyšovať kvalitu služieb a investujú do inovácií – najmä do digitalizácie a rýchlosti likvidácie škôd. Mnohé z nich už zapájajú aj technológie umelej inteligencie.

Čo odporúčate klientom, ktorí chcú mať istotu, že ich poistenie bude v prípade potreby fungovať?

Jednoznačne odporúčam venovať pozornosť stavu svojich poistných zmlúv. Mnohé sú staršie ako päť rokov a nereflektujú aktuálne ceny rekonštrukcií, hodnotu majetku ani životnú situáciu klienta. Klienti by si preto mali skontrolovať alebo nechať svojim finančným konzultantom prekontrolovať, či majú správne nastavené poistné krytie: teda výšky poistných súm aj relevantné riziká. Najmä pri majetku hrozí riziko podpoistenia – v takom prípade poisťovňa vyplatí len pomernú časť škody.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
05. december 2025 20:04