„My sme si už dávno zvykli“
Prvou zastávkou bola obec Huty na Liptove s asi 150 obyvateľmi, približne 6 kilometrov od najbližšej pobočky. Tá sa nachádza v Zuberci, dokonca v inom okrese ako samotné Huty. Pýtame sa miestnych, ako tu fungujú.
„Úprimne? Nikto to nerieši. Poštárka k nám chodí denne, dôchodky nosí až domov, SIPO u nej zaplatíte tiež, ľudia si zvykli. Keď potrebujem balík poslať, buď idem do mesta, alebo pošlem s niekým, kto tam má cestu. A balík, ktorý si objednám mi predsa prinesie kuriér. Nie je to téma,“ hovorí pani Anna. „Keď si v schránke nájdem žltý lístok, čo sa nedeje každý deň, poštárka mi poradila, že môžem zavolať na infolinku pošty a požiadať o opakované doručenie. Funguje to. Ale väčšinou to spojím s nákupom v Zuberci, kde máme dodaciu poštu. Nepotrebujem ju mať pod nosom.“
Mestá majú výhodu
Zatiaľ čo v obciach bez pošty si vystačia s doručovateľom a štipkou improvizácie, v mestách sú možnosti omnoho širšie. Presunuli sme sa do krajského mesta, kde sa má pár pobočiek zrušiť. Iba v jednej mestskej časti v Bratislave sme ich narátali 9, pričom dve z nich boli od seba vzdialené len približne kilometer. Nehovoriac o tom, že v ich blízkosti je ešte aj nákupné centrum s poštou otvorenou 7 dní v týždni od rána do večera. A dostupnosť? Bez námahy aj po vlastných, čo však vďaka MHD nie je nevyhnutnosť.
Pošta pod palcom
Vedeli ste, že aj Slovenská pošta má mobilnú aplikáciu ? Aj pre nás to bolo jedno z prekvapujúcich zistení. Omnoho viac nás však zaskočilo, čo všetko cez ňu dokážete zariadiť. Za dve minúty sme online podali a zaplatili balík, vďaka čomu sme už nemuseli vystáť front na pobočke. Stačí ho tam zaniesť a položiť na označené miesto – bez čakania. Alebo to môžete urobiť ešte komfortnejšie – cestou do práce alebo do obchodu ho strčíte do ktoréhokoľvek BalíkoBoxu. Takto odoslaný balík alebo aj zásielku, ktorú vám niekto poslal, si dokážete v apke sledovať v reálnom čase, vďaka čomu presne viete, kedy dorazí. Keď vám nevyhovuje miesto či čas doručenia, zásielku si jednoducho presmerujete na inú adresu, alebo do iného BalíkoBOXu.
Ak predsa len musíte ísť na poštu, ale neviete, kedy je otvorená a či na nej vôbec ponúkajú službu, ktorú potrebujete, detailnú informáciu nájdete v mobilnej aplikácii. Keď ide o pobočku s vyvolávacím systémom, ihneď zistíte aj to, koľko ľudí tam práve čaká.
Menej pobočiek neznamená menej služieb
Slovenská pošta dnes prevádzkuje 1 365 pobočiek – najhustejšiu sieť v Európe. A práve na kvantitu siete dopláca kvalita služieb. Náklady na prevádzku drobných, málo vyťažených pobočiek sú vysoké, no pritom dnes už väčšina služieb prebieha mimo priehradky. Doručovatelia zabezpečujú nielen doručovanie listov a tlače, u nich môžete zásielku aj podať, zaplatiť SIPO, vyplatia vám dôchodok, či iné dávky, predajú známku, aj žreb. A keď ide o oznámenú zásielku, po ktorú si musíte ísť osobne, no na pošte si ju nestíhate prevziať, môže tak za vás urobiť splnomocnená osoba – až troch ľudí môžete poveriť oprávnením konať vo vašom mene.
Cesta na poštu verzus cesta do potravín
Tento zážitok s poštou nám ukázal zaujímavý kontrast: Keď musíme ísť na úrad, do banky alebo do hypermarketu, za akciovým jogurtom prejdeme aj niekoľko kilometrov, bez reptania. No keď ide o poštu, zrazu je všetko „príliš ďaleko“. V krajských mestách sú nástupnícke pobočky vzdialené 1 – 3 kilometre, čo je pri mestskej infraštruktúre úplne bežná vzdialenosť. Navyše, po novom budú posilnené, budú mať zjednotené otváracie hodiny a viac priehradiek. Namiesto viacerých slabých miest tak bude niekoľko silných.
Záver: Pošta sa nemení na horšie, len na iné
Naša cesta naprieč Slovenskom ukázala, že rušenie pobočiek nie je o likvidácii služieb. Je to adaptácia na dobu, v ktorej poštu nenavštevujeme denne, ale očakávame, že služby prídu k nám – domov, že nám ich poskytne aj cez mobil na pár klikov. Modernizácia pošty nie je hrozbou, ale nevyhnutnosťou. A čím skôr si to uvedomíme, tým rýchlejšie objavíme výhody, ktoré už dnes máme doslova na dosah ruky.
