Finalizácia majetkovoprávneho vysporiadania medzi SPaP a spoločnosťou Verejné prístavy (VP) je kľúčovým predpokladom ďalšej modernizácie a rozvoja tohto strategického dopravného uzla. Metropolitný inštitút Bratislava v spolupráci s mestom Bratislava pracuje na koncepcii rozvoja územia Zimného prístavu. Hlavným cieľom je priniesť riešenie pre dlhodobo nevyhovujúci a zastaraný stav v tejto časti mesta, ktorý bráni rozvoju dopravnej aj mestskej infraštruktúry. Slovenská plavba a prístavy bola do procesu prizvaná ako dôležitý partner a od samého začiatku poskytuje súčinnosť. SPaP víta túto iniciatívu aj z dôvodu, že má ambíciu konečne vyriešiť zložité vlastnícke vzťahy, ktoré doposiaľ výrazne brzdili ďalší rozvoj územia aj samotného prístavu.
Dunaj ako súčasť transeurópskej siete
Prevádzkovanie prístavu Bratislava môže prejsť na rovnaký model, aký funguje bežne v krajinách západnej Európy už desiatky rokov. Umožní to majetkovoprávne vysporiadanie spoločnosti SPaP so spoločnosťou VP, ktoré sa práve blíži k finalizácii. „Zároveň sme presvedčení, že reorganizácia prístavu a presun jeho kapacít do menej exponovanej oblasti povedie aj k zvýšeniu kvality života a celkového komfortu bývania pre obyvateľov širšieho centra Bratislavy. Tento rozmer je pre SPaP dôležitý – ako spoločnosť s historickými koreňmi v meste si uvedomujeme potrebu vyváženého spolunažívania prístavnej prevádzky a mestského života. Veríme, že zmena pomôže vytvoriť harmonickejšie prostredie pre každodenný život v okolí prístavu," objasňuje vedenie firmy SPaP.
Lodná doprava je nezastupiteľnou a nevyhnutnou funkciou moderného mesta. Je ekologickou, efektívnou a udržateľnou súčasťou dopravného mixu, najmä pri preprave tovaru. Z pohľadu európskej dopravnej politiky je navyše zrejmé, že Európska únia bude čoraz viac tlačiť na ekologizáciu dopravy. Cesty sú dlhodobo preťažené a železnice zápasia s poddimenzovanou infraštruktúrou. V tomto kontexte je práve lodná doprava často jedinou reálne schodnou a ekologicky udržateľnou cestou, ako efektívne riešiť prepravu tovaru v rámci Európy. Slovensko má v tomto smere jedinečnú výhodu – Dunaj ako súčasť transeurópskej siete môže zohrávať čoraz významnejšiu úlohu.
SPaP funguje naďalej, pre zamestnancov a obchodných partnerov sa nič nemení
Spoločnosť Slovenská plavba a prístavy vníma tento krok ako pokračovanie vo svojej 103-ročnej histórii. Aj keď SPaP nebude priamo vlastníkom prístavnej infraštruktúry a flotily riečnych plavidiel, nájomná zmluva podpísaná paralelne s ostatnými zmluvami jej umožní pokračovanie v činnosti na ďalšie obdobie. Pre zamestnancov, obchodných partnerov, dodávateľov a odberateľov sa prakticky nič nezmení.
Tento model súčasne umožní spoločnosti Verejné prístavy investovať do infraštruktúry verejných prístavov, čo bolo v doterajšom nastavení veľmi problematické až nemožné. A to práve pre komplikované vlastnícke vzťahy, ktoré štát aktuálne rieši. „Sme radi, že sa toho chopil štát – bez tohto kroku by zostal rozvoj zaseknutý. Veríme, že deklarovaná rekonštrukcia a modernizácia infraštruktúry v lokalite Pálenisko, kam plánujú Verejné prístavy v čase presunúť prekládkové a skladovacie kapacity celého bratislavského prístavu, prebehne bez problémov a v dohodnutom čase. Keďže ide o riečny nákladný prístav medzinárodného významu Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), zahrnutý spolu s prístavmi Komárno a Štúrovo do Master planu II (Stratégia rozvoja verejného prístavu), investície do infraštruktúry budú nevyhnutné pre zachovanie konkurencieschopnosti a ďalší rozvoj,” tvrdí vedenie spoločnosti SPaP.
SPaP ako dlhodobý operátor prístavov a riečnej nákladnej flotily bude plne súčinná a poskytne novému vlastníkovi – spoločnosti Verejné prístavy – podporu v rozvoji vnútrozemskej vodnej dopravy a prístavnej infraštruktúry na Slovensku. „Na modernizáciu sa tešíme – veríme, že vzniknú nové príležitosti a celý projekt prispeje k pozdvihnutiu dopravnej infraštruktúry Slovenska,” dodáva vedenie firmy SPaP.
O spoločnosti Slovenská plavba a prístavy
Slovenská plavba a prístavy (SPaP) je naša najvýznamnejšia spoločnosť, ktorá poskytuje logistické služby spojené s prepravou tovarov po Dunaji, ako aj po celej sieti európskych vodných ciest medzi Severným a Čiernym morom. Počas svojej vyše 100-ročnej existencie sa vypracovala na stabilného obchodného partnera pre firmy z priemyslu i poľnohospodárstva. Medzi jej zákazníkov a obchodných partnerov sa radia významné firmy ako ArcelorMittal, Voestalpine, Třinecké železárny, Budamar Logistics, Ferona, Maersk, MSC, LKW Walter. Spolupracuje aj s košickým závodom U. S. Steel, s trnavskou automobilkou Stellantis Slovakia, či so spoločnosťou z oblasti chemického priemyslu Duslo Šaľa.
SPaP v súčasnosti prevádzkuje dva prístavy (Bratislava a Komárno) a každoročne realizuje investície za milióny eur do flotily a prístavnej infraštruktúry. Vlastní zhruba 100 plavidiel rôzneho typu a zamestnáva vrátane lodných posádok takmer 350 ľudí.