Článok vznikol v spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko.
Nový grafikon vlakovej dopravy priniesol nárast o viac ako 70 nových spojov denne, čím sa celkový počet vlakov zvýšil na približne 1 800 denne. Je výsledkom úzkych rokovaní s Ministerstvom dopravy SR a Železnicami Slovenskej republiky, pričom boli zohľadnené pripomienky samospráv a cestujúcich.
“Snažili sme sa vytvoriť grafikon, ktorý je praktický, efektívny a zároveň šetrný k životnému prostrediu. Pre nás v ZSSK to znamená nielen optimalizáciu trás a prípojov, ale aj zabezpečenie pohodlného a spoľahlivého cestovania. Veríme, že tieto zmeny pocítia naši cestujúci vo forme kratších jázd a lepšej nadväznosti spojov,“ hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Grafikon vlakovej dopravy je komplexný plán, ktorý zahŕňa časový harmonogram pohybu vlakov na železničnej infraštruktúre. Tento dokument je výsledkom detailného plánovania a koordinácie rôznych faktorov a zúčastnených strán.
Za jeho tvorbu sú zodpovední prevádzkovatelia železničnej infraštruktúry v spolupráci s dopravcami, ktorí prevádzkujú vlaky, a ďalšími zainteresovanými stranami, ako je ministerstvo dopravy. Na začiatku je objednávka dopravných výkonov zo strany objednávateľa, ktorým je štát prostredníctvom ministerstva dopravy. Následne dopravcovia predkladajú svoje návrhy na trasovanie a časový rozvrh vlakov na základe potrieb cestujúcich a prepravných preferencií. Následne prevádzkovateľ infraštruktúry posudzuje kapacitu železničnej siete a koordinuje požiadavky dopravcov s dostupnou kapacitou.
Na základe požiadaviek a analýzy kapacity sa vytvára návrh grafikonu, ktorý zohľadňuje technické parametre tratí, rýchlosti vlakov, časy zastávok a kríženia vlakov. Návrh grafikonu je potom predmetom konzultácií so všetkými zúčastnenými stranami, a to vrátane dopravcov, prevádzkovateľov infraštruktúry a ministerstva dopravy.
Kľúčové oblasti zmeny počas nového grafikonu:
- optimalizácia trás a časov spojov, ktoré lepšie vyhovujú potrebám cestujúcich,
- zvýšenie frekvencie spojov v priebehu dňa, aby bola železničná doprava atraktívnejšia pre cestujúcich,
- modernizácia vozového parku, aby bol zabezpečený vyšší komfort pre cestujúcich,
- zlepšenie služieb vo vlakoch, aby bol zvýšený komfort pre cestujúcich.
Zvýšenie počtu vlakov
Železničná spoločnosť Slovenska výrazne posilňuje železničnú dopravu na rôznych regiónoch Slovenska. V rámci nových zmien sa počet vlakov denne zvýši o desiatky:
1. pridal sa hodinový takt na trase Bratislava - Košice, kedy vlaky jazdia každú hodinu, vrátane zrýchlených spojov do 5 hodín,
2. pribudlo priame spojenie Bratislava – Nitra, dĺžka trasy je 1 hodina, 37 minút a premáva 18 vlakov denne,
3. pridalo sa viac ako 70 vlakov, celkovo teda na tratiach jazdí až 1 800 vlakov denne,
4. zahustili sa spoje aj medzi ďalšími krajskými mestami a regiónmi,
5. po novom jazdí viac vlakov cez víkendy – napr. Banská Bystrica – Zvolen.
Hodinový takt na trase Bratislava - Košice
Prvýkrát v histórii Slovenska bol medzi Bratislavou a Košicami zavedený celodenný hodinový takt. Súčasťou týchto zmien sú aj štyri urýchlené vlaky, ktoré túto cestu zvládnu za menej ako 5 hodín. Hodinový takt sa osvedčil ako funkčný systém, ktorý priniesol lepšiu organizáciu dopravy, zníženie počtu porúch a meškaní. Významne k tomu prispela intenzívna údržba a denné preventívne kontroly, vďaka čomu sú poruchy rušňov a vozňov ojedinelé.
Priame spojenia aj v zahraničí
Okrem hlavného ťahu medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami ZSSK rozširuje priame spojenia aj v ďalších regiónoch Slovenska. Vznikne dlhodobo očakávaná priama linka medzi Bratislavou a Nitrou. Cesta medzi týmito dvomi mestami potrvá 1 hodinu a 37 minút. 18 vlakov, ktoré budú premávať denne, budú stáť aj v Hlohovci, Trnave a v Pezinku. Na južnej trase Košice – Lučenec – Zvolen zavádza dvojhodinový takt a posilňuje aj spoje z Prievidze do Bratislavy.
Na linke Bratislava – Praha pribudnú dva nové EuroCity vlaky. Ranný a nočný vlak prinesie ešte lepšiu dostupnosť hlavného mesta do Českej republiky. Na linke Bratislava – Viedeň pribudne 12 nových spojení po ukončení výluky v Marcheggu s predpokladom v polovici roka 2025. Slovensko bude ešte lepšie prepojené s Ukrajinou. Na trase Košice – Čop pribudnú nové vlaky s priamymi vozňami až z/do Bratislavy. V Čope si cestujúci budú môcť prestúpiť na vlak Ukrajinských Železníc do Kyjeva.
Medzi dôležité zmeny tak patrí zavedenie hodinového taktu medzi Banskou Bystricou a Zvolenom počas celého týždňa vrátane víkendov. Zároveň sa zlepšuje prepojenie Košíc s Prešovom, Popradom a Lipanmi a cestujúci z východného Slovenska budú mať lepšie prípoje na diaľkové vlaky smerujúce do Bratislavy.
Ďalšou zmenou je rozšírenie spojov do Slovenského raja, kde vlaky na trase Banská Bystrica – Margecany premávajú denne počas zimnej aj letnej turistickej sezóny. Trnavčania budú mať k dispozícii priame spojenie do Kútov bez nutnosti prestupu v Senici a počas pracovných dní budú môcť cestovať do Galanty v hodinovom takte. Zvýšený počet spojov je tiež medzi Žilinou a Trenčínom, ako aj medzi Liptovským Mikulášom a Vrútkami.
Cieľom týchto zmien je dosiahnuť hodinový takt na viacerých tratiach, čo znamená pravidelné a prehľadné spojenia pre cestujúcich. Toto riešenie zvyšuje nielen komfort cestovania, ale aj zlepšuje prípojovosť medzi jednotlivými linkami, čo prispeje k lepšej dostupnosti a obslužnosti v regiónoch.
Komfort a modernizácia
Aktuálne ZSSK plní grafikon vlakovej dopravy na približne 98 percent. Plánované výluky Železničná spoločnosť komunikuje vopred, férovo a transparentne, ako to bolo aj v prípade výluky na trati Poprad - Vydrník.
Cestovanie vlakom má byť pohodlné a príjemné, preto sa spoločnosť zameriava na niekoľko aspektov. Je zabezpečená čistota a priebežné čistenie počas jazdy, najmä toaliet, stolíkov a interiéru. Prioritou je tiež moderné vybavenie a kvalitné služby, ako napríklad reštauračný vozeň a mobilbar na trase Bratislava - Košice.
Vo vlakoch sa nachádzajú rôzne triedy podľa preferencií cestujúcich. V 1. triede je k dispozícií balená voda, Wi-Fi, donáška jedla, rozkladacie stolíky a polohovateľné sedadlá, pričom parkovanie je zdarma pri online nákupe spiatočného cestovného lístka. V 2. triede sa nachádza aj dámske kupé, detské kupé a tichá zóna. Zavedený je aj nový koncept detských kupé s hrdinami Vlakovej patroly, ktorý prináša zábavu a vzdelávanie pre deti priamo vo vlaku. Pre tých, ktorí cestujú na dovolenku, poskytuje ZSSK cestovanie vlakom ako spôsob začiatku oddychu - lôžkové/ležadlové vozne s panoramatickým výhľadom umožňujú cestovať bez stresu a ekologicky.
Služby pre cestujúcich
Hlavným cieľom je zlepšiť pohodlie a príjemnosť cestovania vlakom. Služby, ktoré cestujúci môžu nájsť:
V 1. triede ZSKK poskytuje:
- Balenú vodu, Wi-Fi, donášku jedla, rozkladacie stolíky, polohovateľné sedadlá, parkovanie zdarma pri online nákupe lístka.
V 2. triede Zssk ponúka:
- Dámske kupé, detské kupé, tichú zónu.
Železničná spoločnosť tiež zavádza nový koncept detských kupé s hrdinami Vlakovej patroly, ktoré ponúkajú zábavu a vzdelávanie pre deti priamo vo vlaku.
Počas dlhšieho cestovanie na dovolenku ZSSK poskytuje cestujúcim:
- možnosť cestovať na dovolenku v pohodlí lôžkových alebo ležadlových vozňov,
- vychutnať si panoramatický výhľad počas cesty,
- podporuje ekologické cestovanie vlakom, ktoré je menej stresujúce a šetrnejšie k životnému prostrediu.
Plnenie grafikonu na 98 percent
Spokojnosť cestujúcich rastie, čo najnovšie ukázal aj prieskum a potvrdil úspech nového grafikonu a investícií:
- Index celkovej spokojnosti dosiahol úroveň 65,6 bodu.
- Cestujúci oceňujú najmä zlepšenú spoľahlivosť vlakovej dopravy, vyššiu spokojnosť s presnosťou vlakov a informáciami o meškaní.
- Dopravca od začiatku roka plní grafikon na 98 percent.
Železničná spoločnosť Slovensko naďalej zaznamenáva rast spokojnosti cestujúcich, čo potvrdzujú aj výsledky prieskumu za prvý štvrťrok roka 2025. Agentúra Go4insight zrealizovala výskum na vzorke 1 000 pravidelných cestujúcich starších ako 16 rokov, ktorý preukázal, že modernizačné snahy ZSSK vedú k pozitívnemu hodnoteniu služieb zákazníkmi a následnému zvýšeniu ich spokojnosti.
„Teší nás, že sa nám darí udržať a zvyšovať dôveru verejnosti. Spokojnosť s presnosťou vlakov, informovanosťou a komfortom je pre nás silnou motiváciou pokračovať v nastavenom smere. Naďalej chceme budovať ZSSK ako moderného a spoľahlivého partnera vo verejnej doprave,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko.