StoryEditor

Z malého servisu vybudovali autorizovanú predajňu automobilov. Autoprofit z Galanty stavia na kvalite, inováciách a udržateľnosti

01.07.2023, 00:00

Vedie firmu, ktorá získala niekoľko ocenení za najlepší predaj a má za sebou aj niekoľko prvenstiev v oblasti elektromobility alebo bezdotykovej geometrie áut. Súčasné vozidlá pozná dokonale a učí „svojich“ ľudí aj to, ako ich majú predávať. Milada Kováčová hovorí o automobilovom biznise, v ktorom sa pohybuje už tridsať rokov.

Začínala vo firme Autoprofit v Galante v roku 1993 ako zamestnankyňa a dnes ju, spolu so svojím synovcom, vedie. „Firma vznikla v Galante v roku 1991 v starých priestoroch bývalého servisu, ako to bývalo v tom čase, keď sa privatizovali staré servisy. Začínali sme predajom značky Škoda, vtedy to boli modely Favorit, Forman a podobne. Následne sme postavili prvý showroom, teda predajňu na Bratislavskej ulici. V roku 2003 sme sa presťahovali do nových priestorov na Šalskej ulici v Galante.“ spomína Milada Kováčová na svoje začiatky. „V roku 2009 sme postavili showroom Volkswagen a vtedy sa začala expanzia spoločnosti, v objeme predávaných vozidiel, aj v počte zamestnancov, pričom tie roky neboli zlomové, ale rast bol kontinuálny.“ S narastajúcimi potrebami trhu začali pridávať ďalšie značky a dnes už predávajú okrem škodoviek aj značky Volkswagen, Seat, Cupra a Nissan. Ku všetkým poskytujú aj kompletný servis. „Okrem nových vozidiel, predávame aj jazdené vozidlá, čo je v dnešnej dobe celkom zaujímavé, pretože zákazníci, žiaľ, majú trošku problém s financovaním. Prípadne chcú peniaze ušetriť, pretože sa na nich valia ďalšie náklady. Z tohto predaja sa stáva pilier firmy v programe Škoda plus, čo sú certifikované jazdené vozidlá,“ dopĺňa majiteľka.

image

Milada Kovácová, konateľka firmy Autoprofit

HN/Akos Cséplö

Inflácia zdražuje aj autá

Súčasné ceny áut prekvapia aj verných zákazníkov firmy. „Keď si dnes po štyroch, alebo piatich rokoch prídu naši stáli zákazníci vybrať nové auto, sú nemilo prekvapení.  My by sme radi predávali tie vozidlá, tak ako kedysi, ale nič už nie je tak, ako kedysi, takže sa tomu musíme prispôsobiť,“ hovorí Milada Kováčová.  Dnes vraj zákazníkov trápi aj množstvo obmedzujúcich pravidiel. Konateľka firmy Autoprofit hovorí: „Dnes  nedokážeme predať na lízing auto zákazníkovi, ktorý nevykazuje dostatočný príjem. To samozrejme bolo aj kedysi, ale dnes je to výrazne prísnejšie. To sú veci, ktoré ovplyvňujú aj náš biznis, a uvidíme, ako to bude ďalej. Ako moja stará mama vravievala, nejako bolo, nejako bude, vždy si nejako poradíme. Keď človek do niečoho dá energiu, tak potom z toho musí aj niečo vypadnúť, takže budeme bojovať ďalej.“

image

Autoprofit Galanta  

HN/Akos Cséplö

Odvážne rozhodnutie

Pred dvomi rokmi investovali, ako prví na Slovensku, do bezdotykovej geometrie. „Chodili sa k nám učiť aj páni z iných prémiovejších značiek. Chceme si tým pripraviť servis pre elektrovozidlá, pretože tie budú mať iné servisné zásahy a v inom rozsahu, ako sú teraz. Pôjde väčšinou o klampiarske práce alebo opravy batérií, či podvozkov a pneumatík. Práve táto bezdotyková geometria, ktorá nestála vôbec málo, dokáže za minútu odmerať pätnásť vozidiel, ktoré cez ňu prejdú. A rovnako premeria aj výšku dezénu pneumatík. Zákazník tak okamžite vie, v akom stave je jeho auto. Takže toto sme vnímali ako investíciu do budúcnosti.“ Podľa ich zistení, až 80 percent vozidiel, ktoré k nim prichádzajú na iný druh servisu, má nepresnú geometriu, ktorá potom súvisí s opotrebovaním pneumatík, s jazdnými vlastnosťami a dokonca aj s bezpečnosťou užívateľa konkrétneho vozidla.

image

Autoprofit Galanta  

HN/Akos Cséplö

Šetria energie

Už pred tromi rokmi sa rozhodli osadiť na strechách firemných budov fotovoltaické panely, a v tomto roku pridali ďalšie. Vyrábajú nielen elektrinu pre vlastnú potrebu, ale ju aj predávajú do siete. „Získali sme od Škoda Auto Slovensko certifikát Green Retail, ako prvý predajca na Slovensku. Hovorí o tom, že sa správame ekologicky a že vieme pracovať s energiami, tak ako sa dnes žiada a potrebuje to aj naša Zem, na ktorej žijeme,“ hovorí Milada Kováčová.

Ďalšie prvenstvá

Škodovka bola prvým vozidlom, ktoré predávali a tak je celkom logické, že k nej má najbližšie aj majiteľka firmy: „Vo firme som na nej vyrastala. V tomto roku Škoda Auto Slovensko, ako importér značky Škoda, oslavuje na Slovensku 30 rokov, z čoho vyplýva, že tie dva roky predtým sa autá vozili priamo z Mladej Boleslavi, pretože slovenský importér neexistoval. Takže Škoda mi je veľmi blízka, ale rovnako máme kvalitných partnerov aj pri značke Volkswagen či Seat, kde sa obchoduje rovnako korektne a veľmi dobre.“ Niekoľkokrát získali ocenenie Škoda Best Díler od importéra a ocenila ich aj lízingová koncernová spoločnosť. Pred troma rokmi osadili v Galante, v spolupráci so ZSE, prvú rýchlonabíjačku pre elektrovozidlá, ktorá funguje nepretržite aj pre širokú verejnosť. Elektrické vozidlá mimochodom predávajú už od roku 2008. „Už vtedy sme vnímali toto smerovanie k elektroautám ako dôležité. Musím povedať, že dnešná doba je veľmi rýchla, technológie v automotive biznise napredujú míľovými krokmi, a práve téma elektromobility, ktorá naozaj rezonuje a každý z nás ju vníma veľmi intenzívne, je veľmi dôležitá,“ vysvetľuje majiteľka firmy. Teraz pripravujú ďalší projekt. Plánujú v spolupráci s mestom vybudovať prvý nabíjací hub v Galante. Bude to niekoľko nabíjacích staníc. „Bez toho, aby existovala infraštruktúra nabíjacích staníc sa tie elektrovozidlá predávať nebudú. To sú služby, ktoré patria k modernému automotive biznisu, bez nich dnes už tento biznis nemôže fungovať,“ zdôrazňuje Milada Kováčová.

image

Autoprofit Galanta  

HN/Akos Cséplö

Zamestnanci takmer ako rodina

Keď nám Milada Kováčová ukazuje firmu a jej prevádzky, veľakrát sa zastaví pri „svojich“ ľuďoch a s mnohými sa zdraví a objíma, ako so „starými“ kamarátmi. Niet sa čomu čudovať. Vo firme pôsobí už 30 rokov. „Našou filozofiou je, že sme partner, ktorý nesklame, a rovnako to očakávame aj od našich zamestnancov. Vnímame ich možno až ako našich rodinných príslušníkov a snažíme sa, aby vnímali firmu aj oni čiastočne ako svoju rodinu. Je to logické, veď tu strávia podstatnú časť dňa. Je pre nás prioritou, a v tom nám pomáhajú aj importéri, aby sa ďalej dovzdelávali. Je to samozrejme nutné a potrebné aj vo vzťahu k vývoju vozidiel, či už technologickému alebo inému. Mechanici alebo predajcovia musia byť odborníkmi na pravom mieste. Okrem importérskych školení, robíme aj rôzne teambuildingy, pretože v tom vidím podstatu, aby sa ľudia spoznali, aby sa navzájom chápali a pomáhali si,“ hovorí konateľka firmy. Zamestnancom chcú vychádzať v ústrety, nosia im napríklad obedy z reštaurácií, pripravujú zdravé raňajky. A pretože veľa sedia za počítačmi, objednávajú do firmy fyzioterapeuta, ktorý ich vymasíruje, ak majú záujem. V súčasnosti zamestnávajú 70 ľudí.

image

Autoprofit Galanta  

HN/Akos Cséplö

Učí ako predávať

Hoci Autoprofit sídli v Galante, zákazníci prichádzajú zo širokého okolia - z Nitry, Bratislavy, Trnavy ale častokrát aj z východu Slovenska. „Pôsobíme celoslovensky a naši zákazníci si to veľmi vážia, preto je logické, že keď máme zákazníka niekde z východu, tak mu vozidlo odvezieme.“ Milada vidí úspech firmy hlavne v ľuďoch: „V našej urputnosti dosiahnuť veci, ktoré dosiahnuť chceme a aj vieme. Boli sme vždy tí, ktorí prijímali pilotné programy od našich importérov, od našich značiek, a snažili sme sa byť vždy v prvej línii, keď prišla nejaká novinka. Ak neprišla, tak sme si nejakú našli.“ Začínala ako predajca a tak vie, ako treba autá predávať. „Mojím ľuďom hovorím, aby predávali autá tak, akoby ich predávali bratovi, mame či sestre. Aby zistili čo najviac o tom, aké auto je pre zákazníka vhodné. Pretože predajcovia sú tými odborníkmi, ktorí zákazníkovi poradia a on potom bude vďačný. Mne sa to naozaj osvedčilo. Dodnes mám z obdobia, keď som priamo predávala mnoho priateľov. Je to veľmi dobrý pocit, keď viete, že ste niekoho obslúžili tak, že si to pamätá, aj vás odporučí, aj sa k vám vráti po piatich, desiatich, či pätnástich rokoch,“ prezrádza Milada. Prevádzkujú kompletný servis, ako klampiareň, lakovňu, geometriu či pneuservis a nezabúdajú svojich zákazníkov potešiť malými darčekmi pri príležitosti rôznych sviatkov či bezplatným umytím auta, pri oprave nad 150 eur.

 

„Keď si dnes po štyroch, alebo piatich rokoch prídu naši stáli zákazníci vybrať nové auto, sú nemilo prekvapení. My by sme radi predávali tie vozidlá, tak ako kedysi, ale nič už nie je tak, ako kedysi, takže sa tomu musíme prispôsobiť.“

 

Bližšie k zákazníkom

Podnikateľská tvorivosť zafunguje samozrejme aj v tomto odvetví, aj keď pri automotive a koncernových značkách nemajú veľký priestor na tvorivosť priamo v predajnom procese, pretože sa musia držať nastavených parametrov. Doba im však ukazuje, že zaužívaný spôsob predaja už nebude úplne optimálny a uvažujú nad tým, ako sa k zákazníkom dostať efektívnejšie. „Keď porovnávam minulé obdobia, tak frekvencia návštev zákazníkov  v predajniach bola oveľa vyššia. Dnes komunikujú mailom, auto si vedia vyskladať v online konfigurátore, alebo si pozrú dostupnosť na webe, ale ozývajú sa nám aj starým spôsobom tak, že nám zatelefonujú. Chceme sa viac pripomenúť, ukázať produkt. Tradične sme na prezentačných akciách, na výročiach miest a obcí, ale uvažujeme aj nad umiestnením vozidiel v city projektoch, čo sú obchodné centrá, kde chceme dostať časť nášho showroomu a tým budeme bližšie k zákazníkom,“ uvažuje Milada Kováčová.

image

Autoprofit Galanta  

HN/Akos Cséplö

Výbava na dovolenku

Súčasné vozidlá, sa podľa majiteľky, s niekdajšími vôbec nedajú porovnať: „V minulosti si zákazníci objednávali centrálne uzamykanie, alarmy, rádia do vozidiel, no dnes sú autá vybavené z výroby už tak, že je minimum doplnkov, ktoré si tam zákazník vie a môže doobjednať.“ Funguje koncept importérov, v ktorom sú všetky vozidlá vybavené plnou výbavou a dajú sa cez App connect aktivovať niektoré prvky výbavy. Napríklad, ak niekto nepotrebuje navigáciu po celý rok, môže si ju aktivovať iba na obdobie dovolenky. „Výbava sa dnes vôbec nedá porovnať s tým, aká bola kedysi. Autá majú veľa elektroniky, sú veľmi múdre, možno až múdrejšie ako by mali byť, pretože ma niekedy až obmedzujú. Keď si myslím, že ja by som vycúvala, tak auto si myslí, že nevycúvam a zastaví ma, pretože je tam síce iná prekážka, ale podľa mňa, je príliš ďaleko. Na druhej strane je to dobre, pretože dbajú na bezpečnosť pasažierov,“ hovorí konateľka Autoprofitu.

Tvrdohlavá podnikateľka

Na otázku, prečo sú odvážnou firmou, odpovedá Milada Kováčová takto: „Ja som sa vždy považovala za tvrdohlavú. Je to asi moja povaha, že som náročná na seba aj na druhých. Moja rodina hovorí, že nikdy nie som spokojná. Takže vnútorná nespokojnosť a túžba ísť dopredu a stále hľadať nové riešenia je vo mne a snažím sa ju uplatňovať aj v rámci spoločnosti.“ Počas tridsaťročného pôsobenia v biznise si spomína aj na krízy. „V roku 2008, 2009, to bola veľmi rýchla kríza, ale viac - menej očakávaná. Zaťažkávacou skúškou pre nás bolo covidové obdobie. My sme pracovali ale naši dodávatelia nefungovali. Nastali problémy s výrobou vozidiel, s ich dodávkami. Boli to dlhodobé problémy a ešte aj sú. Na vozidlo sme museli čakať viac ako dva roky a to sme nikdy predtým nezažili. Zákazníci to neboli ochotní akceptovať. A aj keď sa našli aj takí, ktorí to akceptovali, na moje počudovanie, väčšina rozhodne nie,“ spomína majiteľka Autoprofitu na nedávnu minulosť. Dnes sa vraj situácia zlepšuje, ale je tu ďalšia kríza a tak bojujú ďalej.

STĹPČEK ODBORNÍKA K TÉME

image

Norbert Hovančák

Norbert Hovančák, člen Predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za firemné bankovníctvo a finančné trhy

Galantský Autoprofit je vzorovou inšpiratívnou firmou. Funguje viac ako 30 rokov, čo samo o sebe je úspech, a zároveň sa v nej neboja skúšať nové veci a prichádzať s inováciami, ako je napríklad bezdotyková geometria. Môžu byť inšpiráciou pre celý trh. 

Inovácie, nielen tie digitálne, sú cestou, ako môžu firmy či podnikatelia pomôcť nielen sebe, ale aj samotnému Slovensku. Ako krajina už nejaký čas ekonomicky stagnujeme a práve investície do inovácií či výskumu a vývoja nás môžu z tejto stagnácie prebrať. Mimochodom, moji kolegovia analytici nedávno prišli s indexom prosperity, ktorý nás porovnáva s inými krajinami EÚ. A hoci sme zatiaľ na chvoste, kolegovia ukazujú na témy, ktorým sa musíme cielene venovať, aby sme ostatných dobehli.

Ale naspäť k inováciám. Nedávno sme sa spolu so SAPIE pýtali firiem, ako ony vnímajú digitalizáciu. Nie je prekvapením, že spoločnostiam, ktoré investujú do technológií, rastú zisky. To je jasný signál aj pre podnikateľov, ktorí stále váhajú. A v banke vidíme, že nemusí ísť o drahé a náročné technológie, ale stačí úplný základ – platobný terminál, teda umožniť platiť kartami či mobilom. A vďaka tomu majú obchodníci tržby vyššie aj o 15 až 30 percent.

Samozrejme, s digiinvestíciami sú spojené aj riziká. Okrem kybernetických hrozieb sa takmer polovica firiem sa obáva, že ich kvôli digitalizácii konkurencia prevalcuje či vymyslí niečo prevratné. To môže byť aj prípad Autoprofitu a ich bezdotykovej geometrie či ďalších inovácií. Pevne verím, že vďaka svojej odvahe budú časom výrazne profitovať. Konkurencia v ich segmente je naozaj veľká a práve odvaha ich môže odlíšiť.

Ak teda nechcete, aby vás konkurencia prevalcovala, musíte mať o nej prehľad. A s tým vám môžeme pomôcť aj v našej banke. V rámci služby finančné zdravie získate aj prehľad, v ktorom môžete napríklad vidieť, koľko vaši konkurenti investujú. Môže vás to inšpirovať a v konečnom dôsledku zlepšiť budúcnosť vášho biznisu.

 

Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
11. október 2024 01:26