StoryEditor

Dostupný a spoľahlivý internet si môžete zabezpečiť aj bez vlastného IT oddelenia

14.09.2022, 00:00

Kvalitné a bezpečné internetové pripojenie je podľa odborníkov konkurenčná výhoda podnikov. Pri výbere preto uprednostnite kvalitu pred cenou, inak na to neskôr môžete doplatiť.

Advertisement

V dnešnej digitálnej dobe sa všetci spoliehame na kvalitné a bezpečné internetové pripojenie. Vďaka nemu fungujeme nielen doma, ale aj v práci. Online porady, stretnutia s kolegami či obchodnými partnermi – to všetko je dnes už bežná prax. Výnimkou nie sú veľké, ale ani malé a stredné firmy. Kým donedávna majitelia museli voliť skôr z bežných ponúk či drahších korporátnych riešení, teraz prichádzajú inovácie.

Vyberte si benefity

Internet je dnes konkurenčná výhoda podnikov. Myslí si to aj expert na internetové technológie a služby Ondrej Macko, šéfredaktor odborného časopisu Touchit. „Kvalitný prístup znamená, že si lepšie vyberiete produkty, môžete nerušene komunikovať a objednávať práve včas. Prakticky všetky sklady pracujú dnes cez internet, dokonca existujú spôsoby automatického vyhľadávania chýbajúceho tovaru automatom,“ konštatuje odborník.

Jeho rada pre malé a stredné firmy je jednoznačná: ak je možnosť, uprednostnite kvalitu pred cenou. Osobne by si vybral napríklad optický internet. „V súčasnosti operátori ponúkajú v danom regióne rôzne druhy pripojenia, ako sú napríklad krútená dvojlinka, optika, vDLS, mikrovlnka či pevný bezdrôtový internet za rovnakú cenu. Chcú, aby sa využívalo to najlepšie, čo tam majú, a nemuseli dotovať staré technológie,“ vysvetľuje Macko.

Slovenskému trhu podľa neho vládnu veľkí hráči, ako je Orange, Slovak Telekom, O2, 4ka, ale aj Antik na východe Slovenska. Ako však poznamenal, v menších obciach sa stále darí aj lokálnym operátorom. 

Zaujímavou a výhodnou je podľa neho najmä ponuka, ktorá pracuje s detailnejším škálovaním potrieb firiem a obsahuje zároveň aj pomerne širokú ponuku produktov a služieb. Rovnako za dôležité považuje dôsledné zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti, a to aj v prípade, keby bol k dispozícii za dodatočný poplatok.

„Dal by som si pozor na to, či vybraný operátor dokáže ponúknuť alternatívnu formu pripojenia – namiesto pevnej linky napríklad krátkodobé bezdrôtové pripojenie. Chyba siete raz nastane a pripojenie treba vždy. Rovnako je dôležité zabezpečenie internetu. Záložný internet odporúčame pre podniky závislé od internetu. Tu by som si vybral možno aj systematickú alternatívu cez iného operátora,“ dodáva Macko.

Vyhnite sa deštruktívnym výpadkom

Jednou z aktuálnych zaujímavých ponúk na slovenskom trhu je nová služba od spoločnosti Orange Slovensko. Tá je šitá na mieru práve menším podnikom. Zákazník si totiž v rámci služby Internet pre firmy nevyberá samotnú technológiu, cez ktorú sa chce pripojiť na internet, ale len profil služby. V praxi to teda vyzerá tak, že si vyberiete balík podľa rýchlosti pripojenia, ktorá je dostupná od 10 do 600 Mbps, a tú najlepšiu technológiu už zabezpečí priamo operátor.

Súčasťou riešenia je aj spomínané záložné pripojenie, ktoré sa aktivuje automaticky v prípade výpadku primárneho pripojenia. Samozrejmosťou sú aj bezpečnostné atribúty. Aktuálne totiž spoločnosti očakávajú garanciu, ktorá ich ochráni pred kybernetickými útokmi.

Najmä spoločnosti, ktoré obchodujú v online priestore, potrebujú neustále zabezpečený internet. Dobrým príkladom sú podľa Juraja Šlesára, B2B segment manažéra zo spoločnosti Orange, e-shopy, pre ktoré je výpadok internetu deštrukčný najmä pred Vianocami, keď majú oveľa viac objednávok ako inokedy v roku. 

Myslia na lokálny trh

Ďalším dôležitým parametrom je počet zamestnancov a pobočiek danej firmy na Slovensku. Väčšina malých a stredných firiem má od dvoch do štyroch pobočiek. Nemajú celoslovenské zameranie, zväčša pôsobia lokálne. Preto platí, že tam, kde podnikajú, hľadajú pre seba tie najlepšie technologické riešenia, aby sa čo najlepšie vedeli presadiť v rámci lokálneho trhu,“ vysvetľuje Šlesár.

Kým kedysi internetové služby ponúkali lokálni predajcovia, a to pomocou rôznych špeciálnych cien, zliav alebo ďalších ponúk, dnes je už situácia iná. Hoci je stále dôležitá cena, do popredia prichádzajú podľa odborníkov aj iné kľúčové parametre. Ako podotkol Šlesár, je to najmä zabezpečenie pred stratou dát, rýchlosť a objem prenesených informácií či neustála dostupnosť online priestoru.

image
Shutterstock

„Za posledné dva roky, ktoré boli poznačené pandémiou koronavírusu, sa internet stal hlavným priestorom na komunikáciu a rozvíjanie podnikania. Veľa spoločností prešlo digitalizáciou, napríklad si založili svoje e-shopy a predajne cez digitálne kanály. Aj preto zákazníci už oveľa viac uprednostňujú kvalitu,“ konštatuje odborník s tým, že aj z toho dôvodu išiel Orange cestou rozvoja, rozširovania a modernizácie svojich služieb vrátane zlepšovania ochrany pred kybernetickými hrozbami. „Takýto útok je pomerne veľmi ľahké a lacné objednať,“ upozorňuje Vladimír Zaťka, produktový manažér pre B2B segment spoločnosti Orange. Výhodou pre malé a stredné firmy v tomto smere je, že nepotrebujú žiadne IT oddelenie ani IT špecialistov, ktorí by zabezpečovali ochranu. Všetko má pod palcom operátor, a to vo všetkých regiónoch Slovenska. „Cez naše nastavenie dokážeme 99,95 percenta takýchto útokov zastaviť,“ dodáva Šlesár.

Internetové pripojenie šité na mieru

Podnikatelia, ktorí sa pre služby rozhodnú, musia počítať s cenami od približne 20 do 100 eur s tým, že v prvom rade konkretizujú svoje požiadavky na doplnkové služby.

Orange má momentálne v ponuke celkovo šesť služieb, a to prostredníctvom 60 gigahertzového, vDSL a 4G pripojenia. Čo sa týka rýchlosti, tie najnižšie sa začínajú od 10 Mbit za sekundu a najvyššia je 600 Mbit za sekundu, pričom je zabezpečený aj stabilný WiFi systém. Cena balíkov je rovnaká bez ohľadu na typ pripojenia. To platí aj v prípade záložného pripojenia.

„Cena sa líši len podľa toho, akú rýchlosť dát si nastaví klient,“ poznamenáva Zaťka, podľa ktorého v prípade dostupnosti služieb dokážu zákazníkovi zabezpečiť internetové pripojenie rádovo do dvoch týždňov. „Tento čas sa môže aj skrátiť, všetko závisí od súčinnosti klienta,“ ukončil.

Viac o službe Internet pre firmy a ďalších riešeniach pre podnikateľov sa dozviete v rozhovore so zástupcami Orange Slovensko v tomto videu:

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
19. apríl 2024 17:20