Karl Drais (1785 – 1851) a jedna z dobových ilustrácií jazdca na jeho „behacom stroji“.Wikimedia Commons
StoryEditor

Jest to vůz, kůň, pěchour spolu. Pod prevratný vynález baróna Draisa sa podpísala aj globálna klimatická kríza

16.06.2025, 18:10

Bol to prvý prakticky použiteľný predchodca bicykla. Svetlo sveta uzrel pred 208 rokmi v Nemecku a jeho autor, Karl Drais, ho podľa spôsobu, akým sa na ňom človek pohyboval, nazval Laufmaschine, čiže „behací stroj“.

Súčasníci, presnejšie obyvatelia Mannheimu, na ten deň dozaista dlho spomínali. Popri kočiaroch, dostavníkoch, či povozoch ťahaných koňmi, sa totiž zrazu v pouličnej premávke objavilo úplne nové vozidlo. Bolo zvláštne, nemalo štyri kolesá, ale iba dve, zoradené za sebou a spojené dreveným rámom. Na ňom sedel obkročmo muž držiaci riadidlá, ktorý ho do pohybu uvádzal tak, že sa odrážal nohami od zeme.

Tým mužom bol 32-ročný barón Karl Drais a pamätným dňom 12. jún 1817. Na prvú verejnú jazdu s dovtedy nevídaným dopravným prostriedkom, ktorý sám vymyslel a nechal si ho postaviť u miestneho kolára Johanna Freya, vyrazil spred svojho domu a zamieril k stanici na prepriahanie koní stojacej za mestom (v dnešnej mannheimskej štvrti Rheinau).

Neskôr ju opísal ako príjemnú pohodovú jazdu v krásnom letnom počasí. Podstatnejšie však bolo čosi iné – cestu tam a späť, čiže necelých 15 kilometrov, zvládol približne za hodinu, teda trikrát rýchlejšie než dostavník a zhruba rovnako rýchlo, ako by ju prekonal jazdec na koni. A to vyvolalo rovnaký údiv, ako samotný vynález.

Nezostalo pravdaže pri jednej jazde. Na Laufmaschine, čiže „behacom stroji“, ako svoje vozidlo pomenoval, absolvoval barón v nasledujúcich dňoch a týždňoch ďalšie púte.

„Barón Karl von Drais, ktorý podľa dôveryhodných svedectiev vo štvrtok 12. júna tohto roku prešiel s bezkoňovým hnacím strojom, ktorý sám vynašiel, inak štvorhodinovú cestu z Mannheimu do Schwetzinger Rebenhausu a späť za jednu hodinu, prekonal s rovnakým strojom asi za hodinu aj strmú dvojhodinovú horskú cestu z Gernsbachu do Baden-Badenu a presvedčil ľudí o veľkej rýchlosti tohto veľmi zaujímavého dopravného prostriedku,“ informoval 29. júla 1817 týždenník Badwochenblatt.   

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 86% na dočítanie.
01 - Modified: 2019-11-19 07:55:24 - Feat.: 0 - Title: Nemotorný kolos: Prvý automobil v dejinách sa neujal, jedna jeho schopnosť ale nadchla vojakov 02 - Modified: 2024-01-16 13:09:05 - Feat.: 0 - Title: Prečo by para nemohla aj rátať? Odvážny vynález stopol nedostatok financií, prapredok počítačov však fungoval 03 - Modified: 2019-04-04 09:53:29 - Feat.: 0 - Title: Benz s prvým automobilom takmer neuspel, zachránil ho manželkin nápad 04 - Modified: 2025-04-25 10:35:00 - Feat.: 0 - Title: Prvému autobusu doba nepriala. Po zlých cestách jazdil pomaly a pasažieri ho miestami museli aj tlačiť 05 - Modified: 2024-06-10 09:05:00 - Feat.: 0 - Title: Muž, ktorý sníval o padáku. Najznámejší vynález Štefana Baniča mal originálne riešenie, no v praxi sa neujal
01 - Modified: 2025-12-25 16:21:38 - Feat.: - Title: Slabí lídri veľkej Európy? V Paríži, Londýne a Berlíne závidia „pohodu“ Talianom 02 - Modified: 2025-12-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Zabudnutý génius K. J. Erben. Kráľ mýtov, rozprávok a hrôzy riešil po celý život existenčné problémy 03 - Modified: 2025-12-25 08:02:00 - Feat.: - Title: Nemecká ministerka vyzvala na medzinárodné úsilie o ukončenie vojny v Sudáne 04 - Modified: 2025-12-24 17:15:38 - Feat.: - Title: Polícia zaistila u vykrádača raritnú mincu. Vzácny denár pri Seredi je dôkazom dávnych bojov 05 - Modified: 2025-12-24 11:37:02 - Feat.: - Title: Záujem o šumivé vína v Nemecku naďalej klesá
menuLevel = 2, menuRoute = history/starsie-dejiny, menuAlias = starsie-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
25. december 2025 19:02