Historická Buchara v centrálnom Uzbekistane je skvostom Hodvábnej cesty. Zo 600 kilometrov vzdialeného Taškentu sa sem dostanete moderným a pohodlným rýchlovlakom Afrosiab za štyri a štvrť hodiny. FOTO: HN/Pavel Novotný
StoryEditor

Rýchlovlaky cez Strednú Áziu aj zbližovanie Uzbekov a Kazachov so Západom. Ako Hodvábna cesta vstáva z popola?

01.11.2024, 00:00
  • Pätica stredoázijských republík sa usiluje otvárať zahraničným investorom.
  • Pomôcť majú historické väzby aj zníženie závislosti od Ruska.
  • Na čele zbližovania so Západom stoja Uzbekovia a Kazachovia, ktorí prijali celý rad reforiem.

Ani nie tak dávno – pred vyše troma dekádami – patrili do jedného štátu centrálne riadeného z Moskvy. V rámci Sovietskeho zväzu tvorili špecifický región, ktorý sa od európskej či zakaukazskej časti ZSSR v mnohom odlišoval – jazykom, kultúrou i výzorom obyvateľov. Aj dnes pätica stredoázijských republík do veľkej miery spolupracuje. Kazachom, Uzbekom, Kirgizom, Turkménom a Tadžikom ani nič iné neostáva – sú obklopení susedmi s narastajúcimi mocenskými ambíciami, najmä Ruskom a Čínou. Navyše je všetkých päť štátov vnútrozemských – Kazachstan je dokonca najväčšia krajina sveta bez prístupu k moru vôbec. Preto musia medzi sebou budovať rôzne dopravné koridory, aby svoje produkty a najmä nerastné bohatstvo mohli prepravovať najkratšou trasou k najbližšiemu prístavu. „Staviame nový železničný koridor, ktorý prepojí Uzbekistan a Kirgizsko s Čínou. I vďaka nemu sa potom ľahšie dostaneme k najbližšiemu veľkému námornému prístavu v pakistanskom Karáčí,“ uviedol na minulotýždňovom Exportnom klube, ktorý v Turčianskych Tepliciach zorganizovala Eximbanka, uzbecký veľvyslanec vo Viedni akreditovaný pre Slovenskú republiku Bakhtiyor Ibragimov.

Nová Hodvábna cesta

Na základe trojstrannnej dohody podpísanej začiatkom júna tohto roka má ísť o úplne novú železničnú trať, ktorá pretne východnú časť stredoázijského regiónu. Koridor bude mať začiatok v západočínskom meste Kašgar. Z neho sa potiahne sa ďalej na západ, kde sa cez horský priesmyk Torugart dostane do Kirgizska. Prejde územím Makmal a mestom Džalálábád, až sa cez hranice dostane do uzbeckého Andižanu. Trať bude mať dohromady dĺžku 523 kilometrov, z toho 213 kilometrov povedie v Číne, 260 kilometrov v Kirgizsku a zvyšných 50 kilometrov v Uzbekistane. V Kirgizsku si projekt vyžiada výstavbu 50 nových tunelov a 90 mostov.

image

SERIÁL HN CHCEM BYŤ EXPORTÉR: Dynamický rast Strednej Ázie priťahuje čoraz viac slovenských firiem

Táto železničná trať zapadá do rámca veľkolepého projektu novej Hodvábnej cesty, cez ktorú sa po dokončení budú prepravovať tovary z východnej a Strednej Ázie do Európy. Nadviaže na historickú legendami opradenú Hodvábnu cestu, ktorej významné uzly sa nachádzali najmä v Uzbekistane. I dnes môžeme obdivovať krásy uzbeckých miest ako Samarkand, Buchara alebo Chiva, ktoré zbohatli práve na kupeckých karavánach.

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 67% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-24 18:30:00 - Feat.: 0 - Title: SERIÁL HN CHCEM BYŤ EXPORTÉR: Dynamický rast Strednej Ázie priťahuje čoraz viac slovenských firiem 02 - Modified: 2024-10-13 10:14:29 - Feat.: 0 - Title: Štátny tajomník rezortu diplomacie pre HN: Máme záujem posilniť slovenskú prítomnosť na trhoch globálneho juhu 03 - Modified: 2024-09-05 13:30:00 - Feat.: 0 - Title: V jadrovej energetike je Slovensko veľmocou. Chceme sa od vás učiť, ako stavať atómové elektrárne (ROZHOVOR)
01 - Modified: 2025-12-05 15:30:00 - Feat.: - Title: Aj vy môžete mať podiel v technologickej spoločnosti. Nothing otvára investičné kolo pre komunitu 02 - Modified: 2025-12-04 22:34:49 - Feat.: - Title: Slovensko je advokátom Gruzínska, vyhlásil Blanár. Odmieta, aby sa komunikačné kanály s EÚ pretrhali 03 - Modified: 2025-12-04 17:30:00 - Feat.: - Title: Zabudnite na tanky. Európa potrebuje pre vojnu s Ruskom železnicu k Baltu 04 - Modified: 2025-12-05 19:29:58 - Feat.: - Title: Aký scenár prisúdia Japonci Košiciam? Žiadny by znamenal skorý koniec celej fabriky 05 - Modified: 2025-12-03 20:35:53 - Feat.: - Title: Tadžikistan odmietol ruskú pomoc na hraniciach. Situáciu po smrti čínskych pracovníkov vraj zvláda sám
menuLevel = 2, menuRoute = focus/zahranicie, menuAlias = zahranicie, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
05. december 2025 22:26