StoryEditor

Sto miliónov cestujúcich ročne. Realita alebo fantázia?

26.10.2018, 00:00
Autor:
KarásekKarásek
Čierne dni železničiarov vyvolali vlnu diskusií. Všetci aktéri sa však zhodujú v tom, že náš národný dopravca je finančne podvyživený.

Hoci v segmente železničnej dopravy si medzi postsocialistickými štátmi ešte ako-tak úroveň držíme, o Európskej únii sa to nedá tvrdiť. V porovnaní s ňou by bolo klišé vyhlasovať, že sme na chvoste. Skôr až za jej chvostom. Aktuálne výsledky prieskumu Eurobarometer však paradoxne ukázali, že v osobnej železničnej doprave sa Slováci zaraďujú medzi najspokojnejších cestujúcich.

Avšak práve počas mesiaca, ktorý v sebe zahŕňa aj týždeň mobility, sa železniciam ušla celá plejáda posmeškov na sociálnych sieťach. Hneď skraja septembra sa roztrhla súprava, hneď nasledujúci deň potom horeli rušne, pád trakčného vedenia spôsobil uväznenie cestujúcich na dlhé hodiny, potom horeli rušne a finále mesiaca tiež nebolo radostnejšie. Železnice na svojom twitterovom účte hneď zrána 25. septembra oznámili šesť porúch rušňov.

„Všimli sme si, že septembrový zhluk mimoriadnych udalostí spôsobil, že každý, kto má ambície v politike, využíva mediálny záujem o našu spoločnosť,“ reagovala pre HN Focus Železničná spoločnosť Slovensko prostredníctvom svojho hovorcu Tomáša Kováča. Odmieta obvinenia z toho, že by v tomto roku čelila výrazne vyššej poruchovosti než v minulosti. Na svoj vrub si môže pripísať len jednu pätinu z celkového počtu.


Očakávanie kolapsu

Útvar Hodnoty za peniaze, ktorý spadá pod ministerstvo financií, nedokáže situáciu posúdiť. Dôvodom je nespracovanie revízie výdavkov železníc. A dôvod tohto dôvodu? Železnice neposkytli požadované dáta, napriek tomu, že ich vyžaduje vláda. „Skúsenosti z ostatných spoločností v rezorte dopravy poukazujú na dlhodobo zanedbanú údržbu,“ povedal nám šéf útvaru Štefan Kišš, pričom dodal: „V rámci revízie výdavkov budeme pracovať na audite efektívnosti najväčšieho zamestnávateľa v štáte.“ Detaily, vrátane termínu, majú byť predmetom stretnutia premiéra s ministrami dopravy a financií už v novembri....

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-12-04 17:30:00 - Feat.: - Title: Zabudnite na tanky. Európa potrebuje pre vojnu s Ruskom železnicu k Baltu 02 - Modified: 2025-12-03 16:46:48 - Feat.: - Title: Miliardy do európskeho systému aj výhradná prevádzka ako v Česku. Ráž ukázal opatrenia po vlakových zrážkach 03 - Modified: 2025-12-04 07:04:49 - Feat.: - Title: Bez rozšírenia cesty skolabuje doprava, varuje starosta. V plánoch k národnej nemocnici nastala zmena 04 - Modified: 2025-12-05 12:08:15 - Feat.: - Title: Zákaz predaja „spaľovákov“ nakoniec nemusí platiť. V hre sú rôzne výnimky 05 - Modified: 2025-12-02 14:16:21 - Feat.: - Title: Bývalý šéf železníc Bednárik sa v Prahe ospravedlnil za svoju češtinu. Prekvapil Pavla, požiada o občianstvo
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
06. december 2025 04:33