Birgit Reiter-Braunwieser má v Austrian Business Agency na starosti región strednej a východnej Európy. FOTO: HN/Pavel Novotný
StoryEditor

Pre slovenské firmy sme bránou do Nemecka, tvrdí pre HN Birgit Reiter-Braunwieser z Austrian Business Agency

13.06.2024, 13:00
  • Riaditeľka Austrian Business Agency pre región strednej a východnej Európy Birgit Reiter-Braunwieser vysvetľuje v rozhovore pre HN okrem iného aj to:
  • Prečo je pre slovenské firmy zaujímavé ísť investovať do Rakúska.
  • Čo by mali urobiť pre to, aby zvýšili svoje šance uspieť u našich západných susedov.
  • V čom je špecifický trh nemecky hovoriacich krajín.

Slovenskí investori posilňujú svoje pozície v Rakúsku. Začiatkom tohto roka vstúpila v Rakúsku do platnosti nová legislatíva FlexCo, ktorej cieľom je zrýchliť a uľahčiť založenie spoločnosti v krajine. Prečo by Slováci mali ísť podnikať práve k vám?

Je nám jasné, že slovenské spoločnosti ako do prvej krajiny zvyčajne expandujú do Českej republiky. Je to logické, pretože ste boli jedna krajina a navyše tam neexistuje prakticky žiadna jazyková bariéra. Hneď po Česku však ako ďalší trh obvykle nasleduje Rakúsko. Pýtate sa prečo? V prvom rade je to geografická vzdialenosť. Bratislava je veľmi blízko Viedne. Obe mestá sú vzdialené 50 minút vlakom. A práve toto je primárny dôvod, prečo si čoraz viac Slovákov vyberá Rakúsko pre expanziu svojich firiem. Navyše pre mnohé z nich je Viedeň či celkovo Rakúsko prvým krokom pri vstupe do nemecky hovoriaceho sveta. Niekedy – predovšetkým bratislavské spoločnosti – idú dokonca rovno cez hranice. Napríklad do Hainburgu alebo do Viedne, a to ešte pred vstupom do Česka.

V prospech Rakúska hovorí takisto vyššia kúpna sila obyvateľstva aj väčší trh...

Presne tak. Zvyknem hovoriť, že viedenský región, teda samotná Viedeň plus okolie, ponúka bohatý trh so štyrmi miliónmi obyvateľov, a to hneď na prahu Bratislavy. Takže stačí, keď si zoženiete tlmočníkov či prekladateľov, ktorí preložia vaše marketingové materiály do nemčiny, prispôsobíte vaše produkty či služby tak, aby lepšie vyhovovali chuti, vkusu a potrebám rakúskych spotrebiteľov, a môžete začať objavovať náš trh. Nik predsa nechce zostať celý život doma a občas aspoň premýšľa nad tým, ako to vyzerá niekde vonku. Týka sa to tak ľudí, ako aj firiem.

image

Šéfka projektu Bad Ischl Salzkammergut 2024 pre HN: Slovákov k nám láka aj spoločná história s Rakúskom

Viedenský región má štyri milióny obyvateľov, celorakúsky dvakrát viac. Navyše hneď za rohom je Nemecko...

Máte úplnú pravdu. Rakúsky trh tvorí dovedna deväť miliónov ľudí, pričom v celom regióne DACH žije dohromady až 100 miliónov ľudí. Takže ak uspejete v Rakúsku a pôjdete ďalej na západ, môžete vzrásť desaťnásobne. Budete mať prístup do celého Nemecka aj do nemecky hovoriacej časti Švajčiarska. Môžete tiež pokryť severné Taliansko, konkrétne región Južného Tirolska. Je to skutočne obrovský trh, ktorý v rámci Európskej únie patrí medzi najbohatšie.

V rámci Austrian Business Agency (ABA) máte na starosti región strednej a východnej Európy, známy aj pod skratkou CEE. Akú úlohu zohráva v rámci celej agentúry? Je pre Rakúsko dôležitý?

Jednoznačne áno. Austrian Business Agency realizuje každý rok okolo 320 až 350 projektov. To znamená viac ako tri stovky buď novovytvorených rakúskych spoločností so zahraničným financovaním, medzinárodné koncerny, alebo startupy založené zahraničnými podnikateľmi. Z hľadiska počtu projektov pochádza štvrtina týchto projektov práve z regiónu CEE. Ak správne rátam, tak z celkového počtu 350 je to približne 90 až 100 projektov. A to je naozaj dosť značné číslo.

Spomínali ste, že náš región je dôležitý z hľadiska počtu projektov. Výška investícii až taká významná nie je?

Čo sa týka výšky investícií, nie je to až také veľké číslo. Prirodzene, máme tu amerických investorov, ktorí stoja za obrovskými investičnými projektmi. Zo strednej a z východnej Európy sú to často malé obchodné zastúpenia, ktoré tu boli založené. No nielen tie. Niektoré spoločnosti z regiónu CEE sa v Rakúsku venujú aktivitám spojeným s výskumom a vývojom či ďalším činnostiam s vysokou pridanou hodnotou.

Týka sa to aj slovenských podnikov?

Áno, máme vysoko inovatívne spoločnosti zo Slovenska, ktoré si pre svoju expanziu vybrali práve Rakúsko. Hovoria, že sa jednoducho chcú stať súčasťou celého rakúskeho inovačného ekosystému. Radi by sa dostali dovnútra tohto bohatého prostredia plného výskumných organizácií, solventných investorov, klastrov či partnerských organizácií. Potom tu môžu spoločne s rakúskymi subjektmi, ktoré sa angažujú v R&D aktivitách, požiadať o podporu pre svoj výskum a vývoj. 

Čo je špecifikom rakúskeho trhu v porovnaní s ďalšími startupovými hubmi, ako je Londýn?

Jedným z aspektov je určite celkový balík, ktorý Viedeň ponúka. Ide o ekosystém vysokej kvality, ktorý je zároveň cenovo dostupný. Povedzme vami spomínaný Londýn je extrémne drahý. Ak chcete žiť kvalitne, tak v Londýne bude váš život mimoriadne nákladný. O Viedni to až tak veľmi neplatí. Naše mesto sa pravidelne umiestňuje na vrchole rebríčka miest s najvyššou kvalitou života. A môžete žiť veľmi dobre aj vtedy, ak máte k dispozícii o niečo nižší rozpočet. Stále teda máte top kvalitu života za mierne náklady. No a druhým aspektom je geografická blízkosť, ktorú som spomínala už v úvode rozhovoru. Tá je rozhodujúca obzvlášť pre CEE spoločnosti. Nielen pre Slovensko, ale aj pre Česko či Maďarsko. Je to super vec, pretože je pre vás veľmi ľahké vlastniť jednu spoločnosť v Bratislave a druhú vo Viedni.

image

Storočná voda aj sneženie uprostred leta. Rakúske aj slovinské Alpy prekvapili turistov počasím

Navyše mnohí takíto podnikatelia bývajú v Hainburgu či priľahlých obciach, čiže v podstate medzi Bratislavou a Viedňou. Do oboch miest to majú blízko...

Presne tak. Môžete tak cestovať tam a naspäť prakticky na dennej báze. Nikto a nič vám nebráni v tom, aby ste viedli k rastu simultánne obe vaše spoločnosti. Zároveň je tu i podobná veľkosť oboch našich trhov. Viedeň predsa nie je Paríž ani Londýn. A to, že Rakúsko je tiež malá krajina, je pre spoločnosti prichádzajúce z rovnako malých štátov, medzi ktoré patrí i Slovensko, Česko či Maďarsko, oveľa lepšie, než keby mali ísť rovno do Nemecka. Zároveň je Rakúsko vnímané vysoko pozitívne všade, kam pôjdete. Keď poviete klientom zo Spojených štátov, že vaša spoločnosť je z Rakúska a centrálu má vo Viedni, tak v podstate vždy sa dočkáte odpovede, že to je skvelá vec. Rovnako keď pôjdete do Ázie a poviete, že ste z Viedne, každý si hneď spomenie na Mozarta či Straussa. Jednoducho úžasné. Podľa mňa aj toto prispieva k záujmu zahraničných investorov. Imidž skrátka hovorí v náš prospech.

Môže byť Rakúsko akýmsi laboratóriom, na ktorom si slovenské trhy otestujú svoje produkty pred tým, než s nimi pôjdu do Nemecka?

V tomto s vami absolútne súhlasím. Vkus či celkovo biznisové štandardy sú vnútri Rakúska do istej miery odlišné ako na Slovensku, ale zároveň podobné nemeckým. Nie je medzi nimi veľký rozdiel. Tak môžete práve v Rakúsku lokalizovať svoje produkty pre trhy DACH. Prispôsobíte ich rakúskym chutiam, možno trochu zlepšíte a zdokonalíte. Takisto očakávania rakúskych spotrebiteľov a klientov sú u nás rovnaké ako v Nemecku. Aj to je dôvod, prečo by ste pred vstupom na nemecký trh mali ísť najprv k nám. Máte príležitosť naučiť sa viac o biznise v tomto regióne a podnikateľskom prostredí, získať cenné lekcie. A až keď zistíte, že idete naozaj správnou cestou, tak môžete prekročiť hranice, vstúpiť do Nemecka a niekoľkonásobne vzrásť.

Vravíte síce, že náš vkus je rozdielny, stáročia sme však žili v jednej monarchii, a tak my Slováci máme podobnú mentalitu ako vy Rakúšania...

Áno, to je tiež pravda. Plus je tu ešte ten fakt, že keď prídete z Bratislavy do Viedne, tak je tu vybudovaná celá sieť sociálnych kontaktov, pretože už teraz žije v našom meste veľmi veľa Slovákov. Sú tu ľudia, ako je Dana Höller-Lipková, naša konzultantka, ktorá je perfektná native speaker v oboch jazykoch. Aj ona vám môže pomôcť stavať mosty. A ako ste sám povedali, vďaka spoločnej histórii rozhodne zdieľame spoločné hodnoty postavené na vzájomnom porozumení.

Vo Viedni vyrastá veľa talentovaných mozgov. Na univerzitách tu študujú mladí ľudia z celého sveta. Poskytujú aj oni výhodu investorom v podobe kvalitnej a vzdelanej pracovnej sily?

Nepochybne áno. Viedeň má zhruba 200-tisíc študentov, pričom v tejto chvíli je vôbec najrýchlejšie rastúcim európskym mestom. Len od roku 2010 sa sem prisťahovalo 300-tisíc ľudí. A vďaka skutočnosti, že tu je 26 univerzít, priťahuje hlavne mladých ľudí. Veď 30 percent zo spomínaných 200-tisíc študentov pochádza zo zahraničia. Ak si tu po skončení štúdia nájdu prácu, ktorá ich baví, tak tu radi zostanú. Zároveň so sebou prinášajú sociálne kontakty. Hovoria jazykmi svojich domovských krajín a často i po nemecky a anglicky. Sú hladní po vzdelaní a následne motivovaní nájsť si tu prácu. Aj oni vám teda môžu pomôcť prepájať vašu spoločnosť so svetom. Pre každé mesto je to obrovský vklad, aktívum, ktoré je položené priamo na stole.

Okrem toho tu sídlia globálne organizácie ako OPEC či OSN, ktoré takisto do Viedne lákajú mnohých svetovo uznávaných expertov...

Rakúsko je veľmi dôležitým sídlom pre množstvo medzinárodných organizácií. Vo Viedni sa nachádza aj veľa regionálnych centrál nadnárodných korporácií pre CEE alebo juhovýchodnú Európu. Takýchto pobočiek sú tu zhruba štyri stovky. Oni sú takisto vynikajúcimi klientmi, pretože ak sa rozhodnú spolupracovať s vašou spoločnosťou, tak máte šancu dostať kontrakt nielen pre Rakúsko, ale pre oveľa väčšiu oblasť, možno dokonca pre celý svet.

Pozrime sa teraz na vec z praktickej stránky. Čo by mala slovenská spoločnosť robiť, ak chce expandovať do Rakúska?

My ako ABA podnikáme v zahraničí mnoho marketingových aktivít. Prvým kontaktným kanálom je naša online prítomnosť na jednotlivých trhoch, ktorá je na veľmi vysokej úrovni. Ak ste v kancelárii či doma a sadnete si za svoj počítač alebo zoberiete do ruky mobil, priamo na našej webovej stránke nájdete všetky informácie o Rakúsku. Po druhé – organizujeme podnikateľské eventy s veľkým dosahom. Každý rok usporadúvame podujatie Business Location Austria, a to aj v Bratislave, kde sa koná prezentácia investičných príležitostí. Čiže moja rada znie – registrujte sa na tento event a príďte sa s nami porozprávať. Nájdete nás práve tam. No a po tretie – sme veľmi aktívni na sociálnych sieťach. Kontaktujte nás napríklad cez LinkedIn. Dajte nám vedieť, že máte záujem o konverzáciu. Prvým iniciačným krokom môže byť aj online hovor. Skúste s nami nadviazať kontakt.

image

Vitajte vo svete Ötziho, našej Petry i alpského turizmu

Čo by mal spĺňať potenciálny klient?

Odporúčame, aby záujemca o naše služby bol schopný hovoriť minimálne po anglicky. Avšak nie je to podmienka. Ja osobne nehovorím po slovensky, ale ak neovládate angličtinu alebo nemčinu, aj tak si určite dokážeme poradiť. Máme slovensky hovoriacu konzultantku Danu Höller-Lipkovú, ktorú som už spomínala, tá u nás odvádza vynikajúcu prácu. Sme veľmi radi, že ju máme vo svojom tíme, takže môžete kontaktovať aj ju. A ak nám oznámite, že prichádzate do Viedne, budeme šťastní, ak vás budeme môcť pozvať na osobné stretnutie. Určite sa s vami porozprávame aj osobne. Môžete sa teda s nami spojiť cez viaceré kanály. Dajte nám vedieť, aké máte plány s Rakúskom, a my potom v reakcii na vaše preferencie pripravíme niečo, čo by vás mohlo zaujímať.

Čo konkrétne záujemcom ponúknete?

Poskytneme im už kustomizovanú informáciu, a to priamo na základe toho, aké sú ich predstavy. Je tu však ešte jeden aspekt, ktorý stojí za povšimnutie. Naša agentúra funguje na celonárodnej úrovni. Je otvorená pre medzinárodné spoločnosti, ktoré však často nevedia, kde by sa v Rakúsku chceli usadiť. Váhajú, či je lepšie byť priamo vo Viedni alebo v jej okolí, prípadne v iných spolkových krajinách, napríklad v Dolnom Rakúsku. Aj preto by som im navrhovala, aby začali u nás. My im potom pomôžeme zorientovať sa. Spojíme ich s regionálnymi zastúpeniami na základe toho, kde presne chcú sídliť.

Aký je rozdiel v podnikaní medzi Viedňou a ostatnými mestami ako Graz, Linz či Salzburg?

Nie je to až taký veľký rozdiel, hoci nejaký tam istotne je. Mimo Viedne sú taktiež dostupné príležitosti financovania na regionálnej úrovni. Napríklad Vienna Business Agency má svoje vlastné programy, ale aby ste sa o ne mohli úspešne uchádzať, museli by ste založiť spoločnosť vo Viedni. Ak poviete, že sa zaujímate viac o Štajersko, pretože tam je Silicon Alps Cluster, tak vás prepojíme s našimi kolegami v Grazi. A v miestnej pobočke ABA sa môžete poobzerať po možnostiach financovania v Štajersku.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 11% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-02-06 23:00:00 - Feat.: 0 - Title: Šéfka projektu Bad Ischl Salzkammergut 2024 pre HN: Slovákov k nám láka aj spoločná história s Rakúskom 02 - Modified: 2023-08-08 12:45:07 - Feat.: 0 - Title: Storočná voda aj sneženie uprostred leta. Rakúske aj slovinské Alpy prekvapili turistov počasím 03 - Modified: 2023-07-07 10:00:00 - Feat.: 0 - Title: Horskou železničkou do dolnorakúskych Álp alebo prečo je Schneeberg čoraz častejším cieľom turistov
01 - Modified: 2024-10-07 13:30:00 - Feat.: - Title: Expert pre HN: Slovensko má potenciál dosiahnuť rovnakú úroveň digitalizácie, aká je v Česku 02 - Modified: 2024-10-07 16:07:33 - Feat.: - Title: Vladimír Kobielsky: Otvára trináste komnaty kolegov. Prezradil nám i prečo zavesil biznis s realitami na klinec 03 - Modified: 2024-10-07 09:35:21 - Feat.: - Title: Autá boli jeho najväčšou celoživotnou vášňou. Ferry Porsche dotiahol otcove sny do ikonickej podoby 04 - Modified: 2024-10-07 09:01:58 - Feat.: - Title: Postup pri pozemkových úpravách je zložitým správnym konaním, vysvetľuje v rozhovore odborníčka 05 - Modified: 2024-10-07 08:42:49 - Feat.: - Title: Transakčná daň prinesie dobu „cashu“. Budeme na úrovni Venezuely či Maďarska (rozhovor s expertom)
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
08. október 2024 03:00