K zakladateľom firmy Miroslavovi a Magdaléne Holčíkovcom sa neskôr pripojila ich dcéra Miroslava (vpravo).MURAT
StoryEditor

Zakladateľ firmy Murat: Prácu sme riešili vždy a všade

01.07.2019, 00:00
Sú úspešní a vo svojej spoločnosti zamestnávajú najbližších aj vzdialenejších príbuzných. Prečítajte si ich príbehy v seriáli HN Rodinné firmy.

Za začiatok svojho podnikania označuje rok 1990, keď spolu s manželkou Magdalénou uvažovali o zriadení živnosti. Sami pritom ešte nevedeli, čím sa budú v biznise zaoberať. „Nakoniec ma priatelia z telekomunikácií oslovili s požiadavkou, aby sme zabezpečili káble pre začínajúci boom telefonizácie. No a keďže sme obaja pracovali v spoločnosti v Kablo Bratislava, túto problematiku sme dobre poznali. Bolo teda rozhodnuté,“ spomína na štart firmy Murat jej zakladateľ a konateľ Miroslav Holčík.


Pezinská spoločnosť Murat dnes patrí medzi popredných slovenských distribútorov káblov a elektroinštalačných materiálov. Jej produkty sa využívajú nielen v segmente telekomunikácií, ale aj pri stavbe diaľnic, v baníctve, ťažkom priemysle či v mnohých ďalších odvetviach.

Tri generácie vo firme
Firma Murat je klasickým príkladom úspešnej slovenskej rodinnej firmy, ktorá vznikla tesne po revolúcii a momentálne prechádza bezproblémovou prvou generačnou výmenou. Miroslav Holčík zostal konateľom spoločnosti, jeho manželka Magdaléna je obchodnou riaditeľkou. Výkonnou riaditeľkou firmy sa medzičasom stala dcéra Miroslava. „Okrem nás troch je momentálne vo firme zamestnaný aj vnuk, švagriná a otec vnúčat. V minulosti u nás pracovala aj druhá dcéra, švagor, neter i brat,“ vymenúva Miroslav.


Manželia Holčíkovci pritom spočiatku vôbec neuvažovali o tom, že sa ich firma rozvinie do rodinného biznisu. Dokonca ani netušili, ako dlho dokážu fungovať na novovznikajúcom trhu a v novom legislatívnom prostredí. To, že postupne vo firme začala pracovať aj rodina, prišlo podľa jej konateľa spontánne a prirodzene s tým, ako sa spoločnosť časom rozrastala. „S manželkou sme začínali sami, potom sa k nám pripojila staršia dcéra. Tá sa postupne začala venovať móde a organizovaniu spoločenských akcií. Neskôr prišla ako moja asistentka mladšia dcéra Miroslava, ktorá tu pracuje dodnes. Je u nás už viac ako 20 rokov.“


Na riadení firmy sa tak podieľa už druhá a dokonca i tretia generácia Holčíkovcov. Mladšia dcéra Miroslava je už desať rokov výkonnou riaditeľkou spoločnosti poverenou zastupovaním konateľa. Do chodu firmy sa začína zapájať i vnuk zakladateľov Holčíkovcov, ktorý ukončil Fakultu elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Spolu s ostatnými riadiacimi pracovníkmi sa zúčastňuje na rôznych odborných akciách a medzinárodných konferenciách.


Miroslav Holčík tak už dnes prenecháva dôležité rozhodnutia na mladú generáciu, teda dcéru a vnuka. On sám podľa svojich slov funguje skôr ako dohľad a poradca, pričom pomáha riešiť aj konfliktné situácie. Mimo firmy sa venuje práci pre Zväz elektrotechnického priemyslu Slovenskej republiky, v ktorom pôsobí ako viceprezident pre legislatívu.

Podnik ako rodina
Od nastupujúcich generácií Miroslav očakáva, že prevezmú firmu, budú pokračovať v jej riadení i odbornom raste a prispôsobia ju novým trendom aj inováciám na trhu. Práve tie by mali pomôcť pri ďalších expanziách firmy, ktoré by jej konateľ rád realizoval. „Nie je to však jednoduché, keďže neustále narážame na slabú vymožiteľnosť práva. Tá nám kvôli rôznym reštrukturalizáciám a konkurzom spôsobila pomerne výrazné finančné straty, ktoré nás výrazne spomaľujú a brzdia v rozvoji.“


Vo firme Murat celkovo pracuje zhruba sedem desiatok ľudí. Mnohí z nich sú v spoločnosti dlhé roky, niektorí dokonca od úplného začiatku. Títo zamestnanci sú už pre Holčíkovcov takmer ako rodina.

„Vybudovali si k nám vzťah, tak ako aj my k nim. Usporiadali sme rôzne akcie typu športový deň, vianočný večierok či posedenie pri okrúhlych výročiach. V posledných rokoch sa hlavne tí mladší zúčastňujú aj na bežeckých podujatiach či ďalších športových akciách. Všetko organizujeme vlastnými silami z radov vlastných zamestnancov,“ pripomína Magdaléna Holčíková.


Prirodzene, aj v Murate občas dochádza k výmenám názorov. Krízovým situáciám sa však Holčíkovci snažia predchádzať. A majú na to pomerne jednoduchý recept. „Nie je dôležité, či sme rodinná firma alebo medzinárodný podnik. Dôležité je vziať do úvahy všetky názory či argumenty k danej problematike a vybrať najvhodnejšie riešenie bez ohľadu na to, kto ho navrhne. Rozhodnutie však musí byť rešpektované všetkými rovnako,“ hovorí Miroslav Holčík.


Špecifiká rodinného biznisu spočívajú podľa neho hlavne v tom, aby rodina vedela rozlíšiť pracovné, rodinné či osobné vzťahy. A to aj napriek tomu, že sa všetko so všetkým mieša. V podniku sa tak Holčíkovci venujú práci, kde zastávajú pozície konateľa, majiteľa či riaditeľky. Po návrate domov sa z nich stávajú mama, otec, dcéra či vnuk. Jedným slovom rodina.


Takéto nastavenie však podľa konateľa firmy nebolo vždy samozrejmosťou. „V začiatkoch sme nedokázali oddeliť súkromný život od práce. Tú sme riešili vždy a všade. V posledných rokoch ich však od seba striktne oddeľujeme, pretože inak by to bolo veľmi vyčerpávajúce.“

01 - Modified: 2024-04-25 07:56:22 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: EXIMBANKA SR zvýhodňuje financovanie exportu v náročných časoch 02 - Modified: 2023-06-27 22:00:00 - Feat.: - Title: Seriál HN – Chcem byť exportér: Malí a strední vývozcovia získali novú príležitosť na lepší úrok 03 - Modified: 2023-05-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Seriál HN – Chcem byť exportér: Ktoré teritóriá dnes naši vývozcovia preferujú a aké sú ich špecifiká? 04 - Modified: 2023-05-18 05:40:00 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: Slovenské firmy vieme podporiť vo všetkých fázach exportu do zahraničia 05 - Modified: 2023-04-11 10:06:45 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: Zhodnotenie zahraničného partnera prenechajte profesionálom
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
26. apríl 2024 02:47