Tento rok v septembri sa dostal na Severnej morskej ceste do problémov ropný tanker Lynx, plávajúci pod vlajkou Ománu. Uviazol v ľade na úrovni 72 stupňov severnej šírky. Musel požiadať o asistenciu ľadoborca.
Obor dlhý 272 metrov a prevážajúci 150-tisíc ton surovej nafty nakoniec čakal na vyslobodenie niekoľko dní. Plával z Murmansku do niektorého z čínskych prístavov. Tanker patrí do neslávne preslávenej ruskej tieňovej flotily.
Ide o skupinu niekoľkých stoviek nákladných plavidiel porušujúcich medzinárodné sankcie. Plavia sa bez potrebných dokumentov a poistenia. Často menia mená aj vlajky. Sú väčšinou staré a v zlom technickom stave.
Aj keby bol však Lynx úplne nový, nemal na trase čo hľadať. Postrádal totiž takzvanú ľadovú triedu. Ide o klasifikačný štandard popisujúci, nakoľko je loď schopná plaviť sa v zamrznutom mori.
„Bohužiaľ sa zdá, že na Severnej morskej ceste sa pohybuje stále viac lodí, ktoré nie sú vybavené na plavbu v ľadových podmienkach,“ povedal The Barents Observeru Norvald Kjerstad z Nórskej vedeckotechnickej univerzity.
Kjerstad je odborník na navigáciu v zamrznutom mori. Napísal o nej knihu. Z pohybov ruskej tieňovej flotily v Arktickom oceáne má značné obavy.
"Lode tohto typu sú veľmi náchylné na vážne poškodenie, ak sa dostanú do kontaktu s ľadom," vyhlásil. „Reč je najmä o ľadovcovom alebo viacročnom, čo je prípad celej Severnej morskej cesty.“...
Zostáva vám 85% na dočítanie.

