Britská automobilka Jaguar Land Rover (JLR) predĺžila odstávku výroby spôsobenú kybernetickým útokom do 1. októbra. Oznámila to spoločnosť v dnešnej tlačovej správe. Automobilka o kybernetickom útoku informovala začiatkom septembra a výroba sa kvôli tomu zastavila aj v slovenskom závode.
JLR uviedol, že pripravuje harmonogram postupného obnovenia operácií a pokračuje vo vyšetrovaní udalosti. Tímy spoločnosti spolupracujú s odborníkmi na kybernetickú bezpečnosť, britským Národným centrom pre kybernetickú bezpečnosť a orgánmi činnými v trestnom konaní, aby zabezpečili bezpečný návrat k prevádzke.
Spoločnosť JLR má jednu zo svojich tovární v juhoslovenskej Nitre, kde montuje modely Defender a Discovery. Okrem Británie a Slovenska musela automobilka zastaviť montáž aj vo svojich závodoch v Číne, Indii a Brazílii, upozornil server Sky News.
Server spravodajskej televízie BBC minulý týždeň s odvolaním sa na zdroje z odvetvia napísal, že prerušenie výroby by mohlo pokračovať ešte v novembri. Odborníci navyše upozorňujú, že po obnovení prevádzky výrobných liniek pravdepodobne ešte niekoľko týždňov potrvá, kým sa produkcia dostane na bežnú úroveň.
Podľa odhadov JLR kvôli odstávke každý týždeň prichádza o produkciu v hodnote najmenej 50 miliónov libier (zhruba 57 miliónov eur).
Okrem toho silnejú obavy z negatívnych dopadov odstávky na dodávateľský reťazec a špekuluje sa o možnom bankrote niektorých dodávateľov. Medzi dodávateľmi je veľké množstvo malých a stredných podnikov, ktoré nemajú dostatočné rezervy pre prípad dlhšieho výpadku a JLR je pre mnohých z nich najväčším zákazníkom.
Keďže v automobilovom priemysle sa nevyrába na sklad, mnoho dodávateľov muselo tiež okamžite zastaviť výrobu a nemajú dôvod na jej obnovenie, kým nebude jasné, kedy sa výroba v automobilke znovu rozbehne.
JLR vlastní indický konglomerát Tata. Firma zatiaľ neposkytla žiadne podrobnosti o povahe útoku. Predpokladá sa, že to bol útok typu ransomware, teda napadnutie počítačových systémov škodlivým softvérom, ktorý zablokoval prístup k údajom, podobne ako sa tento rok stalo napríklad pri obchodných reťazcoch Marks & Spencer a Co-Op.
Okrem prerušenia výroby nemohli predajcovia registrovať vozidlá ani objednávať náhradné diely a bol ovplyvnený aj diagnostický softvér na analýzu jednotlivých vozidiel.

