Zamestnanec spoločnosti Ferrovie dello Stato stojí pred jedným z tunelov, ktoré sú súčasťou novej vysokorýchlostnej železničnej trate, ktorá spojí mestá Neapol a Bari v talianskej obci Sant‘Agata de‘ Goti. FOTO: Reuters
StoryEditor

Talianske železnice chcú vybudovať vysokorýchlostnú európsku sieť, chcú byť alternatívou k lietadlám

31.08.2025, 15:04
Autor:
TASRTASR

Talianske vysokorýchlostné vlaky na novej trati Paríž - Marseille len približne dva mesiace po spustení zaznamenávajú obsadenosť 76 percent, čo výrazne prekonalo očakávania.

Talianske štátne železnice majú ambiciózne plány, chcú vybudovať „vysokorýchlostné metro Európy“. Táto sieť by mala spojiť najdôležitejšie európske mestá a byť skutočnou alternatívou k lietadlu, povedal to v rozhovore pre francúzsky ekonomický denník Les Échos šéf železníc Stefano Donnarumma. Správa pochádza z agentúry APA.

„Naším cieľom je vytvorenie konzorcia, ktoré umožní železničným spoločnostiam koordinovať svoje investičné plány. Naším snom je európska vysokorýchlostná sieť realizovaná spoluprácou viacerých prevádzkovateľov,“ uviedol Donnarumma.

image

Ráž ide otvárať železnice súkromníkom. Dôležitá linka medzi Bratislavou a Košicami príde na rad ku koncu

Talianske železnice napríklad plánujú rýchle železničné spojenie medzi Rímom a Berlínom cez Mníchov a Innsbruck. V Španielsku má FS prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Iryo už podiel vo výške 25 percent na trhu vysokorýchlostnej dopravy.

Donnarumma zároveň potvrdil cieľ FS prevádzkovať do roku 2029 železničnú trasu Paríž - Londýn v rámci projektu v hodnote približne jednej miliardy eur. Talianske a francúzske vysokorýchlostné siete by mali byť v budúcnosti lepšie prepojené, so spojeniami medzi Parížom a Milánom, kde by sa mal skrátiť čas jazdy na päť a pol hodiny (v súčasnosti je to niečo vyše sedem hodín).

Talianske vysokorýchlostné vlaky na novej trati Paríž - Marseille len približne dva mesiace po spustení zaznamenávajú obsadenosť 76 percent, čo výrazne prekonalo očakávania. Ceny sú približne o 30 percent nižšie v porovnaní s cenami francúzskej železničnej spoločnosti SNCF.

V súčasnosti Ferrovie dello Stato prepraví ročne približne 230 miliónov cestujúcich v zahraničí. Medzinárodné tržby v roku 2024 dosiahli tri miliardy eur pri celkovom obrate 16,5 miliardy eur. FS počítajú s tým, že počet cestujúcich v zahraničí by mal v najbližších piatich rokoch vzrásť o 40 percent.

01 - Modified: 2025-08-27 08:51:51 - Feat.: 1 - Title: Ráž ide otvárať železnice súkromníkom. Dôležitá linka medzi Bratislavou a Košicami príde na rad ku koncu 02 - Modified: 2025-08-28 10:46:55 - Feat.: 1 - Title: Štátny kolos zhltne ďalšie peniaze. Železnice volajú pri platoch o pomoc, od štátu pýtajú milióny eur 03 - Modified: 2025-08-22 11:22:05 - Feat.: 1 - Title: Ráž ukázal, ktoré aerolinky spoja Bratislavu s Košicami. Najlacnejšie letenky budú stáť 20 eur
01 - Modified: 2025-12-04 17:30:00 - Feat.: - Title: Zabudnite na tanky. Európa potrebuje pre vojnu s Ruskom železnicu k Baltu 02 - Modified: 2025-12-03 16:46:48 - Feat.: - Title: Miliardy do európskeho systému aj výhradná prevádzka ako v Česku. Ráž ukázal opatrenia po vlakových zrážkach 03 - Modified: 2025-12-01 08:00:00 - Feat.: - Title: Talianky sa vzopreli se*uálnemu obťažovaniu už v 18. storočí: Archívy odhaľujú šokujúce prípady zneužívania počas spovede 04 - Modified: 2025-11-30 05:59:17 - Feat.: - Title: Talianski politici odsúdili útok vandalov na redakciu novín 05 - Modified: 2025-11-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Železná chrbtica Ruska sa láme, v Putinovej vojnovej ekonomike tiká dlhová bomba
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 10:30