Ciele Európskej únie pre znižovanie automobilových emisií oxidu uhličitého, vrátane plánu na dosiahnutie nulových emisií pri osobných a dodávkových vozidlách do roku 2035, už nie sú splniteľné a je potrebné ich prehodnotiť.
V liste adresovanom predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej to uviedli šéf Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) Ola Källenius a šéf Európskeho združenia dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) Matthias Zink.
Dodali však, že výrobcovia áut a ich dodávatelia sú odhodlaní pomôcť EÚ k splneniu plánu na dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050.
"Európsky plán transformácie automobilového priemyslu musí prekročiť hranice idealizmu a pripustiť súčasnú priemyselnú a geopolitickú realitu. Splnenie prísnych cieľov pre emisie osobných a dodávkových automobilov pre roky 2030 a 2035 skrátka nie je v dnešnom svete uskutočniteľné," píše sa v liste.
Predsedníčka EK by mala 12. septembra s lídrami európskeho automobilového priemyslu rokovať o budúcnosti odvetvia, ktoré čelí okrem iného konkurencii zo strany čínskych výrobcov elektromobilov a teraz tiež americkým clám, píše agentúra Reuters.
Källenius a Zink v liste poukázali na závislosť európskeho automobilového priemyslu od batérií z Ázie, nedostatočnú infraštruktúru na dobíjanie elektromobilov, vyššie výrobné náklady a tiež na americké clá.
"Súčasnú cestu znižovania emisií oxidu uhličitého v cestnej doprave je potrebné prehodnotiť, aby bolo zabezpečené splnenie klimatických cieľov EÚ a zabezpečenie konkurencieschopnosti európskeho priemyslu," píše sa v liste.
Källenius je zároveň šéfom nemeckej firmy na výrobu luxusných automobilov Mercedes-Benz, zatiaľ čo Zink stojí na čele nemeckého podniku Schaeffler, ktorý je dodávateľom automobilových súčiastok.

