Na snímke predsedníčka Európskej komisie Ursula Von der Leyenová, ktorej predstavitelia automobilového priemyslu adresovali list. FOTO: Reuters
StoryEditor

Európski výrobcovia áut žiadajú prehodnotiť emisné ciele, rok 2035 označili za nesplniteľný

27.08.2025, 13:18
Autor:
ČTKČTK

Šéfovia združení ACEA a CLEPA upozornili v liste Ursule von der Leyenovej, že súčasné ciele Európskej únie pre znižovanie emisií v doprave nereflektujú priemyselnú a geopolitickú realitu.

Ciele Európskej únie pre znižovanie automobilových emisií oxidu uhličitého, vrátane plánu na dosiahnutie nulových emisií pri osobných a dodávkových vozidlách do roku 2035, už nie sú splniteľné a je potrebné ich prehodnotiť. 

V liste adresovanom predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej to uviedli šéf Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) Ola Källenius a šéf Európskeho združenia dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) Matthias Zink.

Dodali však, že výrobcovia áut a ich dodávatelia sú odhodlaní pomôcť EÚ k splneniu plánu na dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050.

image

Nemecko zasiahla vlna prepúšťania, automobilky rušia vyše 50-tisíc pracovných miest

"Európsky plán transformácie automobilového priemyslu musí prekročiť hranice idealizmu a pripustiť súčasnú priemyselnú a geopolitickú realitu. Splnenie prísnych cieľov pre emisie osobných a dodávkových automobilov pre roky 2030 a 2035 skrátka nie je v dnešnom svete uskutočniteľné," píše sa v liste.

Predsedníčka EK by mala 12. septembra s lídrami európskeho automobilového priemyslu rokovať o budúcnosti odvetvia, ktoré čelí okrem iného konkurencii zo strany čínskych výrobcov elektromobilov a teraz tiež americkým clám, píše agentúra Reuters.

Källenius a Zink v liste poukázali na závislosť európskeho automobilového priemyslu od batérií z Ázie, nedostatočnú infraštruktúru na dobíjanie elektromobilov, vyššie výrobné náklady a tiež na americké clá.

"Súčasnú cestu znižovania emisií oxidu uhličitého v cestnej doprave je potrebné prehodnotiť, aby bolo zabezpečené splnenie klimatických cieľov EÚ a zabezpečenie konkurencieschopnosti európskeho priemyslu," píše sa v liste.

Källenius je zároveň šéfom nemeckej firmy na výrobu luxusných automobilov Mercedes-Benz, zatiaľ čo Zink stojí na čele nemeckého podniku Schaeffler, ktorý je dodávateľom automobilových súčiastok.

01 - Modified: 2025-08-27 11:21:16 - Feat.: 1 - Title: Nálada spotrebiteľov bola najhoršia za viac ako dva roky. Pozitívne správy hlási priemysel, najmä automobilky 02 - Modified: 2025-08-26 08:56:33 - Feat.: 1 - Title: Nemecko zasiahla vlna prepúšťania, automobilky rušia vyše 50-tisíc pracovných miest 03 - Modified: 2025-08-25 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Automobilky platia aj mesiac po dohode s Trumpom vysoké clá. Kto brzdí Šefčovičom vyjednanú dohodu? 04 - Modified: 2025-08-25 14:20:51 - Feat.: 1 - Title: Opel vycúval z plánu predávať v Európe od roku 2028 iba elektrické autá
01 - Modified: 2025-12-03 09:54:19 - Feat.: - Title: „Spaľováky“ môžu byť zachránené: Brusel chce prelomiť ich plánovaný zákaz predaja 02 - Modified: 2025-12-03 08:51:37 - Feat.: - Title: Bývalú šéfku diplomacie EÚ Mogheriniovú obvinili z podvodu 03 - Modified: 2025-12-02 17:07:23 - Feat.: - Title: Putin varuje: Rusko vojnu nechce. Ak ju chce Európa, sme pripravení bojovať, hrozí šéf Kremľa 04 - Modified: 2025-12-02 10:33:38 - Feat.: - Title: Európa sa definitívne lúči s naftou: Prvýkrát v histórii padla na samotný chvost pohonov 05 - Modified: 2025-12-01 18:06:55 - Feat.: - Title: Von der Leyenová: Hybridný útok Bieloruska je neprijateľný, EÚ pripravuje sankcie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. december 2025 23:15