Rakúske ministerstvo sociálnych vecí podalo žalobu na obchodné reťazce Spar, Billa, Hofer a Lidl, ktoré ovládajú tamojší trh. Sťažuje sa na reklamu na zľavy, ktorá je podľa neho klamlivá. Informuje o tom dnes agentúra APA.
Opatrenia na zvýšenie cenovej transparentnosti by podľa šéfky Spolkového úradu pre hospodársku súťaž Natalie Harsdorfovej mohli viesť k zníženiu cien až o štyri percentá.
V Rakúsku vyvolal v posledných mesiacoch búrlivé reakcie silný nárast cien potravín. Početné zľavové akcie sú podľa Viedne často nadhodnotené a porušujú takzvaný zákon o označovaní cien.
Úrady tiež kritizujú takzvané územné obmedzenie dodávok v EÚ. "Naozaj vidím rozdiel v tom, či žijem v malom alebo väčšom členskom štáte - a tak to nesmie byť," uviedla Harsdorfová. Problém by sa mal podľa nej riešiť na úrovni EÚ.
Podľa Harsdorfovej by bez tohto obmedzenia bol tovar v Rakúsku v priemere o osem percent lacnejší. Rakúsky obchodník nemôže v takom prípade nakupovať tovar od daného koncernu lacnejšie napríklad v Nemecku, ale musí ho kupovať drahšie v Rakúsku.
Podľa zhrnutia Európskeho parlamentu môžu byť takéto obmedzenia priame alebo nepriame. Priame obmedzenia môžu mať formu odmietnutia objednávky, kvantitatívneho alebo geografického obmedzenia. Nepriame obmedzenia môžu mať napríklad podobu rozdielneho balenia alebo obsahu tovaru v rôznych regiónoch.
Podľa štúdie Európskej komisie z roku 2020 sa v celej EÚ s nejakým typom územného obmedzenia stretlo 49 percent nakupujúcich firiem, 31 percent nie a zvyšných 20 percent nedokázalo odpovedať. Rozdiely v obaloch či označovaní hlásilo 30 percent respondentov, rozdielny obsah balenia 27 percent.

