Americký výrobca lietadiel Boeing je blízko uzavretia dohody s Čínou o predaji až 500 lietadiel. Bude to prvý veľký kontrakt od roku 2017, keď sa naposledy uskutočnil významný obchod pri návšteve prezidenta Donalda Trumpa v Číne.
Obe strany stále riešia detaily, napríklad konkrétne typy lietadiel, ich počet aj dodací harmonogram. Uzavretie dohody však závisí od uvoľnenia obchodného napätia medzi Washingtonom a Pekingom a stále hrozí, že rokovania stroskotajú. Napísala to agentúra Bloomberg s odvolaním sa na informované zdroje. Boeing sa k správe odmietol vyjadriť.
Rokovania s USA
Čínske úrady už začali konzultovať s domácimi aerolinkami, koľko strojov budú potrebovať. Objednávka by so svojou veľkosťou mohla vyrovnať pripravovanému, doteraz neoznámenému kontraktu na až 500 lietadiel od európskeho konkurenta Airbusu.
Očakávaný kontrakt na stovky lietadiel Boeingu by sa mohol stať hlavným bodom pripravovanej obchodnej dohody medzi prezidentom USA Donaldom Trumpom a čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom. Podobné oznámenie bolo na spadnutie už v roku 2023, vtedy ale stretnutie prezidenta Joea Bidena a čínskeho vodcu v San Francisku skončilo bez dohody.
Rokovania teraz komplikuje aj situácia v samotnom Boeingu, kde po odchode Alvina Liua, šéfa pre Čínu s dobrými kontaktmi v Pekingu, prevzala vedenie tamojšej pobočky dočasne Carol Shenová. Objednávky lietadiel tradične zohrávajú v americkej diplomacii veľkú úlohu, pretože pomáhajú znižovať obchodné deficity a sú symbolom spolupráce medzi krajinami.
Obchodné napätie
USA a Čína už zmiernili skoršie vzájomné clá, ktoré vystúpili až na 145 percent, k finálnej obchodnej dohode ale zatiaľ nedospeli. Trump a Si by sa mohli stretnúť v októbri pred summitom APEC v Južnej Kórei.
Pre Čínu by uzavretie kontraktu zabezpečilo výrobné kapacity, ktoré sú u Boeingu aj Airbusu na roky dopredu vypredané. Podľa odhadov Boeingu sa navyše čínska letecká flotila v nasledujúcich dvoch desaťročiach viac ako zdvojnásobí na takmer 10-tisíc lietadiel, čo domáci výrobca Comac nie je schopný pokryť.
Boeing naposledy získal zákazku z Číny v novembri 2017. Tá zahŕňala objednávky na 300 lietadiel s jednou a dvoma uličkami v hodnote 37 miliárd dolárov. Od roku 2019 dominuje predaju a dodávkam do Číny európsky Airbus. V tomto roku čínsky regulátor ako prvý zakázal po dvoch smrteľných nehodách lietať strojmi 737 MAX od Boeingu.

