Ceny nezvyšuje plošne, ale len pri niektorých produktoch, napríklad časti portfólia značiek Velkopopovický Kozel, Radegast, Master alebo Primus.
Zdraženie sa nedotkne ležiakov Pilsner Urquell a Prúd, čapovanej "desiatky" Gambrinus, nealkoholického Birellu vo fľašiach a plechovkách a ďalších produktov. ČTK informáciu získala od pohostinských a obchodných reťazcov a potvrdil ju hovorca Prazdroja Zdeněk Kovář.
Naposledy pivovar ceny menil pred dvoma rokmi. Krčmári a obchody zatiaľ nové ceny produktov z Prazdroja nestanovili. "Konečná cena je vždy na rozhodnutí toho, kto pivo predáva či čapuje. Za reštaurácie ani obchody hovoriť nemôžeme, "uviedol Kovář.
Do skupiny Plzenského Prazdroje patria pivovary v Plzni, Veľkých Popoviciach a Nošoviciach a okrem iného značky Vekopopovický Kozel, Radegast, Klasik, Primus, Master a Frisco.
Podľa Kovářa sú dôvodom zdraženia piva predovšetkým zvýšené náklady na dopravu a logistiku, a to najmä u externých dodávateľov, ktorí do svojich služieb premietajú napríklad rastúce mzdy.
Zvýšila sa tiež cena obalov, predovšetkým u čoraz populárnejších a predávanejších plechoviek. "Pri tých navyše vzrástli o desiatky percent tiež poplatky, ktoré pivovar zo zákona platí za ich likvidáciu. V Česku doteraz neexistuje zálohový systém na plechovky, ktorý by zabezpečil ich efektívny zber a opätovné využitie," uviedol hovorca.
Za posledné dva roky, keď podľa Kovářa pivovar nezdražoval, vzrástla inflácia v Českej republike o 5,06 percenta. "Časť zvýšených nákladov Prazdroj absorbuje a nepremietne do cien. Okrem inflačných vplyvov sme museli riešiť aj rastúce nároky v daňovej oblasti," povedal.
Zvýšila sa sadzba pri dani z príjmov právnických osôb, dani z nehnuteľností a vzrástla aj sadzba DPH pri nealkoholickom pive. Vlani odviedol Prazdroj na daniach do českého štátneho rozpočtu 6,6 miliardy korún (približne 270 miliónov eur), čo je najvyššia suma v histórii firmy, dodal hovorca.
Prazdroj vlani najmä vďaka rastúcemu exportu zvýšil medziročne tržby o 6,7 percenta na 23 miliárd Kč. Čistý zisk klesol o 0,8 percenta na 5,9 miliardy Kč. Vývoz piva vlani vzrástol o desatinu na 1,97 milióna hektolitrov a predaj v Česku zostal na 7,3 milióna hl.
Podľa Kovářa Prazdroj k cenovej úprave pristupuje kvôli tomu, aby dokázal aj v budúcnosti garantovať najvyššiu kvalitu svojich pív i ďalších služieb, tiež preto, aby bol aj ďalej schopný investovať do nových produktov a výrobných inovácií.
Vlani investoval 1,65 miliardy Kč. Najviac do novej stáčacej linky na sklenené vratné fľaše v plzenskom pivovare za 700 miliónov Kč, 420 miliónov korún vynaložil na podporu krčiem a reštaurácií, ako do ich vybavenia, tak do školiacich programov pre výčapný a ďalší personál.

