Dôvera britských spotrebiteľov v 2. štvrťroku 2025 výrazne klesla. Bol to jej prvý pokles za takmer tri roky a odráža zvýšené obavy o istotu zamestnania. Ukázali to v pondelok výsledky prieskumu spoločnosti Deloitte, informuje portál RTÉ.
Index spotrebiteľskej dôvery spoločnosti Deloitte sa v 2. štvrťroku 2025 znížil o 2,6 percentuálneho bodu na 10,4 percenta, čo je jeho najnižšia hodnota od 1. štvrťroka 2024.
Bol to prvý pokles indexu dôvery od 3. štvrťroka 2022, keď inflácia dosiahla dvojciferný vrchol a finančnými trhmi otriasli rozpočtové plány bývalej premiérky Liz Trussovej, okrem zníženia indexu o 0,2 bodu v minulom roku, ktoré spoločnosť Deloitte nepovažovala za štatisticky významné.
„Obavy zo spomalenia trhu práce spôsobili, že sa spotrebitelia obávajú o istotu zamestnania a vyhliadky na rast príjmov, zatiaľ čo pretrvávajúca inflácia a vysoké životné náklady negatívne ovplyvnili náladu v prípade osobného dlhu,“ uviedla vedúca oddelenia spotrebiteľských prieskumov v Deloitte Celine Fenechová.
Firmy sú menej ochotné prijímať nových zamestnancov. Prispeli k tomu aj zvýšené dane a vyššia minimálna mzda, ktoré nadobudli účinnosť v apríli, ako aj plánované zmeny zákonov, ktoré sťažia prepúšťanie nových zamestnancov.
Oficiálne údaje z minulého týždňa ukázali, že miera nezamestnanosti v Británii vzrástla za tri mesiace do konca mája na 4,7 percenta a je najvyššia od roku 2021, zatiaľ čo inflácia sa v júni zvýšila na 3,6 percenta a dosiahla najvyššiu úroveň od januára 2024.
Na prieskume spoločnosti Deloitte sa zúčastnilo 3200 spotrebiteľov a uskutočnil sa medzi 13. a 16. júnom. Index spotrebiteľskej dôvery je založený na šiestich otázkach týkajúcich sa istoty zamestnania, pracovných príležitostí, príjmu, dlhu, starostlivosti o deti a celkového zdravia a pohody.

