Medzi globálnymi automobilkami panujú obavy, že obmedzovanie vývozu kovov vzácnych zemín z Číny povedie k novej kríze v globálnom dodávateľskom reťazci. Informuje o tom dnes agentúra Reuters. Kovy vzácnych zemín sú pre automobilový sektor dôležitou surovinou, používajú sa napríklad na výrobu magnetov.
Automobilový priemysel sa obáva, že situácia by mohla vyústiť do tretej veľký šok v dodávateľskom reťazci za posledných päť rokov. V rokoch 2021 až 2023 narušil výrobu v odvetví nedostatok čipov a v roku 2020 si uzávierky tovární vynútila pandémia covidu-19.
Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu CLEPA minulý týždeň uviedlo, že niektorí európski výrobcovia automobilových súčiastok už v reakcii na obmedzenie vývozu kovov vzácnych zemín z Číny pozastavujú produkciu. Poukázalo v tejto súvislosti na pomalé schvaľovanie vývozných povolení čínskymi úradmi.
Čínske ministerstvo obchodu v sobotu oznámilo, že Čína je ochotná urýchliť schvaľovanie licencií na vývoz kovov vzácnych zemín do Európskej únie. Americký prezident Donald Trump minulý týždeň v piatok vyhlásil, že čínsky prezident Si Ťin-pching súhlasí s obnovením dodávok kovov vzácnych zemín do Spojených štátov. Dnes by mali vysokí predstavitelia USA a Číny o obchodných otázkach rokovať v Londýne.
Dnešné automobily využívajú kovy vzácnych zemín v desiatkach súčiastok, napríklad v zrkadlách, olejových čerpadlách, stieračoch či brzdových senzoroch. Čína sa podľa poradenskej spoločnosti AlixPartners podieľa zhruba 70 percentami na globálnej ťažbe kovov vzácnych zemín a zhruba 90 percentami na produkcii zliatin kovov vzácnych zemín a magnetov. Priemerný elektromobil podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu (IEA) obsahuje zhruba pol kilogramu kovov vzácnych zemín, zatiaľ čo pri vozidlách so spaľovacím motorom je to zhruba štvrť kilogramu.
Automobilky sa snažia znížiť svoju závislosť na Číne hľadaním alternatívnych zdrojov kovov vzácnych zemín či vývojom magnetov, ktoré sa bez týchto kovov zaobídu. Potrvá ale ešte roky, kým tieto iniciatívy zaistia výrobcom áut materiály v potrebnom množstve, píše Reuters. "Je to o hľadaní alternatívnych riešení (mimo Číny)," uviedol Joseph Palmieri, ktorý má na starosti riadenie dodávateľského reťazca vo firme na výrobu automobilových súčiastok Aptiv.
Magnety bez kovov vzácnych zemín vyvíja napríklad americká spoločnosť Niron, ktorá získala vyše 250 miliónov dolárov od investorov, medzi ktoré patria napríklad automobilky General Motors a Stellantis. "Vidíme výrazný posun v záujme investorov a zákazníkov (po obmedzení čínskeho exportu)," uviedol šéf podniku Jonathan Rowntree. Spoločnosť Niron plánuje výstavbu továrne za miliardu dolárov, ktorá by mala začať produkciu v roku 2029.