Na snímke nové autá určené na vývoz čakajú v prístave v Šanghaji 11. mája 2025.  FOTO TASR/AP  
StoryEditor

Západné automobilky strácajú pôdu pod nohami. Iniciatívu preberajú ázijské giganty, ukazuje analýza

04.06.2025, 09:33
Autor:
TASRTASR

Päť zo šiestich najziskovejších výrobcov áut pochádza z Ázie.

Západné automobilky vrátane nemeckých automobilových gigantov nebezpečne zaostávajú za rýchlo sa rozvíjajúcimi ázijskými konkurentmi. Niektoré pritom potenciálne čelia otázkam o svojej dlhodobej životaschopnosti. Vyplýva to z analýzy poradenskej spoločnosti EY. Informuje o tom správa agentúry DPA.

Automobilky čelia kríze, ktorá sa podľa EY tento rok zintenzívni. V prípade niektorých starších výrobcov je ohrozený celý ich obchodný model, uviedol automobilový expert EY Constantin Gall.

image

Brazília žaluje čínsku automobilku BYD kvôli zlým pracovným podmienkam

„Ak budú ich zisky naďalej erodovať, niektorí môžu čeliť otázkam o prežití. Konkurencia v tomto odvetví je v súčasnosti brutálna,“ skonštatoval.

Nová analýza EY sa zamerala na zisky 20 najväčších svetových výrobcov automobilov za 1. štvrťrok a odhalila, že nemecké a americké automobilky strácajú pôdu pod nohami pri príjmoch aj ziskoch, zatiaľ čo ázijské firmy, najmä z Číny, dosiahli výrazné zisky.

Analýza zistila, že päť zo šiestich najziskovejších výrobcov áut pochádza z Ázie.

Gall varoval, že slabý dopyt, vysoké náklady a pomalý prechod na elektrické vozidlá zaťažujú nemecké automobilky. K ich problémom sa pridáva aj pokles podielu na čínskom trhu, kde miestne značky čoraz viac vytláčajú západné.

Napätie na americkom trhu takisto výrazne zasiahne západné automobilky. Nové americké clá vo výške 25 percent na dovoz áut, ktoré v apríli zaviedol prezident Donald Trump, by mohli viesť k miliardovým stratám na oboch stranách Atlantiku, povedal Gall.

image

BYD predbehla Teslu. Čínska automobilka predala v Európe viac elektromobilov

To ešte viac prehĺbi zaostávanie za čínskymi konkurentmi, ktorí nie sú vystavení americkému trhu.

Niekoľko výrobcov automobilov a dodávateľov už oznámilo plány na zníženie nákladov, ale Gall sa domnieva, že samotné znižovanie nákladov nebude stačiť. Čínske firmy ukázali totiž, že rýchlosť, flexibilita a sústredené investície môžu byť efektívnejšie než len kontrola toku peňazí.

 

 

01 - Modified: 2025-01-29 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Trumpova politika a slovenský export 02 - Modified: 2025-01-20 15:53:41 - Feat.: 1 - Title: Finančné trhy reagovali na Trumpa. Porazení vyčkávajú, no víťaz inauguračného dňa je jednoznačný
01 - Modified: 2025-12-14 23:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: V OFZ hrozí hromadné prepúšťanie. V kríze pomáha Brusel, vyrovnať podmienky musí aj vláda 02 - Modified: 2025-12-12 12:05:10 - Feat.: - Title: Automobilky by platili za likvidáciu vrakov. EÚ predbežne dohodla nové pravidlá, týkajú sa aj ojazdených áut 03 - Modified: 2025-12-12 10:23:41 - Feat.: - Title: Priemysel v októbri zaznamenal pokles. Výroba dopravných prostriedkov sa znížila o 15,7 percenta 04 - Modified: 2025-12-11 11:16:01 - Feat.: - Title: Lietadlá pri Japonsku, spoločné vojenské hry. Rusko a Čína znepokojujúco posilňujú spoluprácu 05 - Modified: 2025-12-05 12:08:15 - Feat.: - Title: Zákaz predaja „spaľovákov“ nakoniec nemusí platiť. V hre sú rôzne výnimky
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. december 2025 06:06