Na západe Nemecka môžu od tohto týždňa cestujúci v hromadnej doprave využívať autonómne vozidlá. V testovacej fáze vozidla dopraví záujemcov do cieľa vo vybranej oblasti okolo miest Langen a Egelsbach, kvôli bezpečnosti bude zatiaľ však za volantom pripravený zasiahnuť vodič.
Dopravný podnik RMV obsluhuje oblasť južného Hesenska a východnú časť Porýnia-Falcka vrátane Frankfurtu nad Mohanom, Wiesbadenu či Mohuča. Jeho zákazníci si môžu od stredy pomocou aplikácie objednať jazdu autonómnym vozidlom v oblasti, ktorá leží blízko frankfurtského medzinárodného letiska.
Testovacia fáza s vodičom
Trasu kontroluje na diaľku aj centrála. Maximálna rýchlosť šiestich testovacích vozidiel bude stanovená na 130 kilometrov za hodinu
Podobné ponuky majú prispieť k zatraktívneniu prímestskej hromadnej dopravy i jej väčšej flexibilite, obzvlášť v mestských aglomeráciách, akou je aj oblasť okolo Frankfurtu nad Mohanom. Do budúcnosti by mohol byť podobný typ dopravy aj lacnejší, pretože sa zaobíde bez vodiča.
V prvej fáze budú môcť služby autonómnych vozidiel využiť ľudia, ktorí sa zaregistrujú a budú vybraní do testovacej skupiny - cestovanie pre nich potom bude bezplatné.
Jazdiť budú môcť v okolí Langenu a Egelsbachu, teda obcí, ktoré majú dokopy asi 50-tisíc obyvateľov. V druhej polovici roka by sa mali samoriaditeľné autá objaviť aj v neďalekom Darmstadte, ktorý má zhruba 165-tisíc obyvateľov.
"Autonómna jazda je kľúčovou technológiou pre inovatívnu, ekologickú a bezbariérovú mobilitu. Do budúcnosti by tak mala byť dostupná v pravidelnej prevádzke po celom Nemecku," uviedol v tlačovej správe na začatie testovacej prevádzky spolkový minister dopravy Patrick Schnieder.
Profit pre vidiecke oblasti
Podľa riaditeľa dopravného podniku RMV Knuta Ringata bude možné vďaka autonómnemu jazdeniu ponúknuť hromadnú dopravu skutočne po celej krajine.
"Profitovať z toho budú predovšetkým vidiecke oblasti. Keď bude možné zavolať si 24 hodín denne, sedem dní v týždni malé autobusy bez vodiča tam, kde dnes linkové autobusy jazdia len párkrát za deň, bude hromadná doprava dostupná všetkým a bude výrazne atraktívnejšia," povedal Ringat.
Nemecké ministerstvo dopravy projekt podporilo sumou 2,2 milióna eur, ďalšie peniaze poskytla krajina Hesensko a z vlastných zdrojov prispel aj dopravný podnik RMV. Projekt nesie názov KIRA, ktorý vychádza z nemeckej skratky pre umelú inteligenciu (KI).
Oblasť južného Hesenska je síce prvá, ktorá vyskúša jazdu autonómnymi vozidlami v rámci hromadnej dopravy, zďaleka však nie jedinú, kde sa testujú autonómne vozidlá.
Napríklad v Hamburgu ich skúšali nasadiť ako taxíky, v Meklenbursku-Prednom Pomoransku na severovýchode Nemecka by od júla mal začať jazdiť autonómny autobus, ktorý má fungovať rovnako ako vozidlá v Langene a Egelsbachu na zavolanie Testovať sa však bude na rozdiel od projektu RMV zatiaľ bez cestujúcich.