Únia autodopravcov Slovenska žiada o zvolanie stretnutia zodpovedných ministerstiev so zástupcami autodopravcov v týždni od 28. apríla do 2. mája, s cieľom nájsť riešenia pre zníženie daňovo-poplatkového zaťaženia autodopravcov. Uviedol to predseda Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala v otvorenom liste adresovanom premiérovi, ministrovi financií a ministrovi dopravy.
Únia autodopravcov Slovenska podľa Skalu však nebude predkladať žiadne návrhy riešení, pretože tento postup v minulosti neviedol k žiadnym výsledkom. „V prípade, že kompetentné orgány nevyhovejú požiadavkám Únie autodopravcov Slovenska na zníženie daňových, poplatkových povinností a implementovanie zákonov pre odťahové služby, tak členovia Únie autodopravcov Slovenska sú pripravení na usporiadanie protestných zhromaždení spojených s blokádou dôležitých dopravných koridorov,“ priblížil.
Podčiarkol, že zavádzanie nových a zvyšovanie už existujúcich daní má významný negatívny dosah na podnikanie v dopravnom segmente hospodárstva.
Podľa Skalu je neúnosné, aby sa transakčná daň platila aj z platieb mýta, čo je fakticky tiež daň, rovnako aj z platieb za pohonné látky, pri ktorých viac ako polovicu tvoria len dane. Pri pohonných látkach pritom podľa neho ide o trojité zdanenie, keďže daň z pridanej hodnoty sa vyberá aj zo spotrebnej dane a transakčná daň je vyberaná ako zo spotrebnej dane, tak aj z DPH. Ide fakticky o daň z obratu, ktorá bola začiatkom 90-tych rokov nahradená DPH.
Zdôraznil, že náklady na transakčnú daň sú nákladmi, ktoré konkurencia z Ukrajiny a iných členských štátov nemá. Autodopravcovia nemajú možnosť tieto náklady plne premietnuť do ceny za svoje služby, čím sa podľa Skalu dostávajú do straty. Rovnaké argumenty platia aj pre sadzby DPH. Doprava je zaradená do základnej sadzby 23 percent. Táto sadzba sa následne premieta do cien tovarov a služieb, čím sa zvyšuje cenová hladina všetkých tovarov a služieb.
Únia autodopravcov Slovenska podľa Skalu chápe, že sadzby mýta reflektujú politiku Európskej únie smerujúcu k postupnému znižovaniu emisií CO2. V nákladnej autodoprave však zatiaľ nie je žiadna alternatíva nulových emisií CO2 a preto zvyšovanie sadzieb je len dodatočné zdanenie dopravy bez reálnych naplnení cieľov.