Čínska sociálna sieť Xiaohongshu (v preklade Červená knižka), známa v USA aj ako RedNote, zaznamenala s blížiacou sa hrozbou zákazu TikToku prudký nárast popularity medzi americkými užívateľmi. Platforma, ktorá pripomína Instagram, sa dostala na vrchol žebříčkov sťahovania na iPhonoch v USA, hoci sa primárne zameriava na čínsky trh, povedal server denníka Financial Times (FT).
Väčšina obsahu na Xiaohongshu je v mandarínčine a aplikácia nemá funkciu prekladu, čo vytvára silnú jazykovú bariéru pre nových amerických užívateľov. Záujem Američanov o RedNote je podľa FT vnímaný ako symbolická reakcia na hroziaci zákaz TikToku. K nemu môže dôjsť, ak čínska spoločnosť ByteDance do 19. januára nenájde amerického kupcu a najvyšší súd nevyhovie žiadosti o odklad opatrenia.
"Xiaohongshu teraz čelí jedinečnej výzve, ktorou je správa spoločnej platformy s čínskymi aj západnými užívateľmi, ktorí majú značne odlišné očakávania ohľadom moderovania obsahu a slobody prejavu, pri súčasnom zachovaní súladu čínskymi internetovými reguláciami," povedala FT Olivia Plotnicková, zakladateľka agentúry Wai Social.
Podľa Plotnickovej by adaptácia platformy na potreby amerických užívateľov vyžadovala značné investície, čo nezodpovedá aktuálnym prioritám Xiaohongshu. Spoločnosť sa totiž snaží upevniť postavenie na čínskom trhu a usiluje sa o rozvoj biznisu v oblasti e-commerce.
Investori vlani v júli spoločnosť ohodnotili na 17 miliárd dolárov (vyše 16 miliárd eur). Firma plánuje vstup na burzu v Hongkongu. Čaká však na vyjasnenie čínskeho postoja k zahraničným akciovým trhom a pravidlám na zdieľanie dát.
Vzhľadom na množstvo údajov o čínskych spotrebiteľoch, ktoré platforma zhromažďuje, by podľa FT mohla čeliť obmedzeniam týkajúcim sa cezhraničného zdieľania informácií.