Čínska asociácia výrobcov automobilov (CAAM) zásadne odmieta návrh na úpravu dodatočných represívnych ciel na dovoz elektromobilov z Číny do Európskej únie. Informovala o tom dnes čínska štátna televízia CCTV.
Znížiť chcú aj clo na Teslu
Súčasťou návrhu je aj zníženie dodatočného cla na dovoz elektromobilov americkej spoločnosti Tesla vyrobených v Číne na 9,6 percenta z predtým ohlásených 20,8 percenta.
Európska komisia, ktorá určuje obchodnú politiku EÚ, je stále presvedčená, že výroba elektromobilov v Číne má prospech z rozsiahlych štátnych dotácií.
Asociácia čínskych výrobcov automobilov uvádza, že vysoké clá poškodzujú dôveru čínskych firiem pôsobiacich v Európe. Výsledkom budú nepriaznivé dopady na rozvoj automobilového odvetvia v EÚ, na miestne pracovné príležitosti aj na snahu o udržateľný rozvoj, uviedla asociácia.
Vyššie clo pre nespolupracujúcich
Podľa návrhu, ktorý komisia zverejnila v utorok, by clo pre čínske automobilky, ktoré s Európskou komisiou spolupracujú pri vyšetrovaní vplyvu čínskych subvencií, malo byť 21,3 percenta. Pre nespolupracujúce automobilky potom 36,3 percenta.
Návrh počíta aj s individuálnym deväťpercentným clom pre automobilku Tesla, ktorú Európska komisia predtým radila medzi spolupracujúce automobilky.
Dodatočné clá na dovoz elektromobilov z Číny sa podľa britského denníka Financial Times zatiaľ uhrádzajú iba formou bankových záruk a čaká sa na ich konečné schválenie členskými štátmi EÚ, ktoré by o tejto záležitosti mali rozhodnúť do konca októbra.
V prípade schválenia by clá nadobudli platnosť na päť rokov. Komisia v utorok uviedla, že clá nemieni vyberať so spätnou platnosťou.