Predaj elektromobilov v Európe sa po rokoch zrýchľujúceho rastu dostáva do zóny útlmu. Vodiči čakajú na lepšie a lacnejšie modely, ktoré sa však zrejme objavia za dva až tri roky, píše agentúra Reuters.
Kľúčovým problémom je neistota
Automobilky varovali, že vysoké úrokové sadzby a slabý trh odrádzajú zákazníkov. Objednávky elektromobilov Volkswagen sú v porovnaní s minulým rokom polovičné.
"Hlavným problémom je neistota," povedal agentúre Reuters šéf bavorského autosalónu Thomas Niedermayer. "Mnohí predpokladajú, že sa technológia bude zlepšovať a radšej počkajú tri roky na ďalší model, než aby si teraz kúpili vozidlo, ktoré rýchlo stratí hodnotu," dodal.
To potvrdzujú aj Flavia Garciová a Tom Carvell z Edinburghu. Potrebovali by vymeniť svoju ojazdenú, 15 rokov starú Toyota Auris. Pretože sa blíži zákaz áut so spaľovacím motorom, uvažovali o elektromobile.
Chýbajúce nabíjacie stanice i obavy z výdrže batérie
Odrádza ich však nedostatok nabíjacej infraštruktúry, obavy z výdrže batérie a cena. Podľa firmy AutoTrader sú nové elektromobily v Británii stále v priemere o 33 percent drahšie ako vozidlá so spaľovacím motorom.
Väčšina pripravovaných nových cenovo dostupných modelov sa má na trhu objaviť najskôr v roku 2025. Kritici už dlho varujú, že nedostatok cenovo dostupných elektromobilov nakoniec zastaví prudký rast predaja, ktorý bol ťahaný prvými používateľmi a firemnou klientelou.
Slabší výkon v septembri, prieskumy nálady spotrebiteľov a skôr pesimistické komentáre automobiliek a predajcov naznačujú, že éra nízkeho rastu možno už nastala.
Tlak pociťujú aj americké automobilky. Ford a GM nedávno varovali, že odkladajú uvedenie lacnejších modelov elektromobilov na trh a obmedzujú výdavky kvôli slabšiemu dopytu a nižším nákladom v dôsledku nových zmlúv s odborovým zväzom UAW.
Rozhoduje cena
Analytik výskumnej spoločnosti JATO Dynamics Felipe Munoz sa domnieva, že dopyt zostane malý, kým nebudú k dispozícii lacnejšie elektromobily.
Zámer kúpiť si elektromobil zostáva v Nemecku v poslednom roku konštantný, ukázal prieskum výskumnej spoločnosti The Langston Co. To znamená, že hoci počet predaných elektromobilov rastie, počet ľudí, ktorí si chcú elektromobil zaobstarať, sa nezvyšuje.
Rastúci predaj v súčasnosti môže byť tiež skôr známkou toho, že výrobcovia, ktorí mali problémy s výpadkami v dodávateľskom reťazci, môžu konečne uspokojiť nahromadené objednávky. Nemusí tak byť známkou rastúceho dopytu, uviedol výskumník The Langstom Co. Ben DuCharme.
Riaditeľ pre zákaznícke informácie a stratégiu firmy Cox Automotive, ktorá ponúka služby pre predaj, nákup, údržbu a správu vozidiel, Philip Nothard dodáva, že kupujúci sú odrádzaní aj nízkou zostatkovou hodnotou starších vozidiel.
Mnohí spotrebitelia a spoločnosti si totiž vyberajú nové vozidlá podľa toho, za koľko ich môžu o niekoľko rokov opäť predať. "Hovoríme tomu údolie smrti, ktorým budeme prechádzať v rokoch 2024 až 2027: nízke zostatkové hodnoty, vysoká ponuka a nízky dopyt," dodal Nothard.