Výrobná linka lítium-iónových batérií pre elektrické vozidlá v továrni v  čínskom meste Huzhou. FOTO: Reuters
StoryEditor

Únia sa môže stať rovnako závislou od čínskych batérií ako bola od energií z Ruska

18.09.2023, 07:04
Autor:
TASRTASR

Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny.

Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters.

Dokument má byť základom pre diskusie o hospodárskej bezpečnosti Európy na vrcholnej schôdzke Európske politického spoločenstva, ktorá sa uskutoční 5. októbra v španielskej Granade.

Konštatuje sa v ňom, že vzhľadom na nestály charakter veternej a slnečnej energie bude Európa potrebovať spôsoby ukladania energie, aby splnila svoj cieľ nulových emisií skleníkových plynov do roku 2050. To zvýši dopyt EÚ po lítium-iónových batériách, palivových článkoch a elektrolyzéroch v nadchádzajúcich rokoch desať- až tridsaťkrát.

image

Európe nič nehrá do kariet a výrazne zaostáva. Smerujú do nej nové čínske elektromobily

„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva.

Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.

Lítium-iónové batérie a palivové články však nie sú jedinými oblasťami, kde je EÚ zraniteľná. Podobný scenár by mohol nastať v oblasti digitálnych technológií. Prognózy naznačujú, že dopyt po senzoroch, dronoch, serveroch, úložných zariadeniach a sieťach na prenos dát v tomto desaťročí prudko vzrastie. Pokiaľ ide o siete, EÚ má pomerne silnú pozíciu, no v iných oblastiach má výrazné slabiny.

01 - Modified: 2023-09-14 15:13:00 - Feat.: 1 - Title: Volvo zatiaľ nerozhodlo o budúcich fázach obrovskej investície na Slovensku 02 - Modified: 2023-09-14 10:05:16 - Feat.: 1 - Title: Dvojnásobná produkcia. Zvýšenie investície Volva je dobrou správou, rezort hospodárstva poskytuje plnú podporu 03 - Modified: 2023-09-14 09:20:24 - Feat.: 1 - Title: Peking kritizuje rozhodnutie Eurokomisie vyšetrovať čínskych výrobcov elektromobilov, zhorší to vzťahy 04 - Modified: 2023-09-13 08:32:32 - Feat.: 1 - Title: Európska únia bude vyšetrovať čínske štátne dotácie pre elektromobily, vyhlásila von der Leyenová 05 - Modified: 2023-09-06 14:20:34 - Feat.: 1 - Title: Začala sa vojna v automobilovom priemysle. Čína chce dobyť Európu
01 - Modified: 2024-04-29 11:01:49 - Feat.: - Title: Dôvera v ekonomiku eurozóny aj celej Únie v apríli mierne klesla, očakáva sa pokles zamestnanosti 02 - Modified: 2024-04-29 10:15:55 - Feat.: - Title: Musk sa dohodol s Čínou. Po legislatívnych problémoch prídu autá bez vodiča na cesty 03 - Modified: 2024-04-29 09:44:48 - Feat.: - Title: Európske banky údajne minulý rok zaplatili Rusku na daniach vyše 800 miliónov eur, viac ako predtým 04 - Modified: 2024-04-29 09:21:39 - Feat.: - Title: Čínsky prezident Si Ťin-pching sa chystá navštíviť Francúzsko, Srbsko a Maďarsko 05 - Modified: 2024-04-29 09:10:00 - Feat.: - Title: Sedan od Mazdy so zadným pohonom je realitou. Vpred ho poženú elektrické motory
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
29. apríl 2024 13:02