Kamióny plné Coca-Coly pravidelne prechádzajú hranice Ruska, turisti sa vracajú zo zahraničných nákupov s taškami plnými najnovších kúskov od značky Zara a ruskí internetoví predajcovia ponúkajú rôzne produkty zahraničných značiek. To ukazuje, že samotné západné firmy síce mohli Rusko v reakcii na vojnu na Ukrajine opustiť, ich tovar však nie. Informujeme o tom na základe správy agentúry Reuters.
Vplyv je minimálny
Výsledkom je, že napriek odchodu mnohých európskych, severoamerických či japonských firiem z ruského trhu je vplyv tohto kroku na ruských spotrebiteľov minimálny. Dôsledky pociťujú Rusi snáď iba v tom, že dodacie lehoty sú dlhšie a niektoré výrobky o niečo drahšie, keďže sa zmenili dodávateľské trasy. Stačí im iba vedieť, kam je potrebné sa obrátiť.
Ako napríklad pre Reuters povedala Ruska Albina (32), v lete minulého roka zobrala veľký kufor, odišla do Minska a do 24 hodín sa vrátila s oblečením značiek Zara, Bershka a Massimo Dutti v hodnote približne 33-tisíc rubľov, v prepočte 442 USD (418,16 eura) pre seba aj priateľov. Na rozdiel od väčšiny západných značiek, ktoré po opustení Ruska urobili rovnaký krok aj v prípade Bieloruska, Inditex na bieloruskom trhu zostal.
Tovar do svojej materskej krajiny predávajú aj Rusky, ktoré sa presťahovali do európskych štátov, Turecka či do Spojených arabských emirátov, a to prostredníctvom Instagramu alebo Telegramu. "Pridajú si k tomu 15 až 30 percent a tovar dodajú do Ruska," dodala Albina.
Silný rubeľ
Ruským zákazníkom hrali v minulom roku do kariet aj silný rubeľ a slabá turecká líra. To bolo čiastočne dôvodom pre až sedemnásobné zvýšenie dodávok z Turecka do Ruska prostredníctvom spoločnosti CDEK Forward. Ako povedala jej marketingová riaditeľka Dinara Ismailovová, hneď po tom, ako západné značky oznámili svoj odchod z Ruska, niektorí Rusi začali panikáriť a počet objednávok aj ich objem prudko vzrástli.
Umožnenie paralelného dovozu výrazne zvýšilo aj dodávky známej značky nápojov Coca-Cola, napriek tomu, že samotná americká firma ich výrobu a predaj v Rusku minulý rok zastavila. Podľa etikiet na fľaškách a plechovkách boli privezené z Európy, Kazachstanu, Uzbekistanu alebo z Číny. V súvislosti s tým si Rusi museli zvyknúť na rôzne ceny. Napríklad v moskovskom supermarkete sa Coca-Cola predávala za rôzne ceny podľa toho, či bol výrobok dovezený z Dánska, Británie či z Poľska.
Paralelný dovoz zároveň znamená, že Rusi by mali mať tovary zabezpečené aj v ďalšom období. "Mechanizmus paralelného dovozu sa konsolidoval a rozšíril, čo znamená, že mnohé tovary sú dostupné a budú aj v budúcnosti," povedal Ram Ben Tzion, šéf digitálnej platformy Publican, pričom poukázal na rady kamiónov čakajúcich na hraniciach a nové právnické osoby, ktorých počet v susedných štátoch rastie. "Coca Cola určite zaregistruje ´prudký rast dopytu´ z krajín susediacich s Ruskom, odkiaľ prichádza najviac paralelného dovozu," povedal Ben Tzion. Ako však dodal, nie je v záujme americkej firmy, či iných, aby sa proti tomu postavili.
Tak, ako sa export do Ruska zo strany štátov, ktoré uplatňujú voči Moskve sankcie, prakticky zastavil, z takzvaných spriatelených, ktoré sankcie neuplatňujú, prudko vzrástol a v niektorých prípadoch zlomil rekord. To sa týka napríklad Číny, s ktorou Rusko dosiahlo vlani rekordnú hodnotu obchodu 1,28 bilióna jüanov (174,39 miliardy eur). Turecký export do Ruska vzrástol o takmer 62 percent na 9,34 miliardy USD a export z Kazachstanu o vyše 25 percent na 8,78 miliardy USD.