Prístav Bremerhaven. Ilustračná snímka: Profimedia 
StoryEditor

Významný nemecký prístav je upchatý. Hromadia sa tam autá značiek ako Tesla, BMW či Volvo

08.11.2022, 14:43
Autor:
TASRTASR

Oneskorenie vývozu automobilov z prístavu Bremerhaven je podľa odborníkov obrovské.

Prístav Bremerhaven, ktorý je v Nemecku hlavným uzlom pre nakládku a vykládku automobilov, je teraz upchatý. Kvôli nedostatku vodičov na presun automobilov a kontajnerov z prístavu a vysokému objemu pravidelného obchodu sa na súši aj na mori hromadia vozidlá automobiliek Tesla, Stellantis, BMW, Renault či Volvo.

Podľa odborníkov z odvetvia logistiky, ktorých oslovil portál televízie CNBC, je oneskorenie vývozu automobilov značné.

"Tie oneskorenia sú obrovské," uviedol Andreas Braun zo spoločnosti Crane Worldwide Logistics. Podľa neho dovoz automobilov do Bremerhavenu z USA a Mexika trvá niekoľko mesiacov. "V prípade BMW dochádza k trojmesačnému oneskoreniu. Vozidlá stoja na odstavných plochách a čakajú na prídavné vybavenie, najmä na dotykový ovládač iDrive," dodal.

Bremerhaven je štvrtý najväčší európsky prístav pre kontajnerové lode s ročnou kapacitou cez päť miliónov kontajnerov. Ročne ním prejde cez 1,7 milióna vozidiel. Podľa mapy CNBC, ktorá monitoruje problémy dodávateľského reťazca v Európe, je celková úroveň preťaženia prístavu bez ohľadu na autá mierna.

Popri nedostatku vodičov k problémom prispela aj skutočnosť, že značná časť priestoru terminálu, ktorý obvykle slúži prevádzkovateľovi, je vyhradená pre vojenské cvičenie. K oneskoreniu prispieva aj nedostatok pracovnej sily a nižšia kapacita plavidiel.

V súčasnej dobe nie je k dispozícii dostatok lodí na prepravu áut. Nórsky lodný prepravca Wallenius Wilhelmsen kvôli tomu odmietol rezervácie vývozu do USA na mesiace október a november a možno aj na december, pokiaľ sa doba čakania opäť zvýši.

Globálna flotila má teraz v porovnaní s rokom 2019 na prepravu áut približne o 13 lodí menej, uvádza Dan Nash zo spoločnosti VesselsValue. "Je to dôsledok nadmerného šrotovania plavidiel v prvom covidovom roku," dodal. Obmedzená kapacita plavidiel sa podľa neho pretiahne do roku 2024, kedy sa začnú dodávať novo postavené lode.

Hoci sadzby v celom globálnom dodávateľskom reťazci klesli z pandemických vrcholov, je pravdepodobné, že kvôli súčasným problémom sa udržia vysoko, pretože plavidlá sa obchodujú s plnou kapacitou, povedal Nash. Ďalší tlak na vzťah medzi dopytom a ponukou podľa neho v budúcnosti príde od rastúceho dopytu po elektrických vozidlách z Číny.

01 - Modified: 2025-04-07 17:31:02 - Feat.: - Title: Náklonnosť ku KHL? Fanúšikovia sa ihneď búrili. V Nemecku kontroverzný Hudáček žiari a Kolín ťahá do finále 02 - Modified: 2022-08-20 20:41:44 - Feat.: - Title: Naklonený maják v nemeckom Bremerhavene sa podarilo provizórne zaistiť
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 17:39