Tanker na skvapalnený zemný plyn východne od Tokia. FOTO: REUTERS
StoryEditor

Tarify za prepravu LNG sa zvyšujú. Európa to môže pocítiť vo vyššej cene plynu

18.10.2022, 14:58
Autor:
ČTKČTK

V EÚ sa LNG na celkovom dovoze zemného plynu vlani podieľal asi z 20 percent. Vzhľadom na to, že sa kvôli ruskej invázii na Ukrajinu snaží úplne zbaviť závislosti od Ruska, podiel LNG na dovoze plynu sa v posledných mesiacoch rýchlo zvyšuje.

Cena za prepravu skvapalneného zemného plynu LNG sa v posledných týždňoch zvyšuje, prevádzkovatelia tankerov v priemere hovoria asi o 300-tisíc dolárov za každý deň prepravy.

A ak cestu dobre naplánujú s prihliadnutím na situáciu na trhu, môžu za deň získať aj pol milióna USD. Podľa analytikov sa pritom budú sadzby prevádzkovateľov tankerov ďalej zvyšovať, čo môže predražiť LNG pre odberateľov v Európe, kde teraz pre kapacitné problémy čakajú na vykládku desiatky lodí.

Spoločnosť Clarksons Securities odhadla, že priemerná sadzba za prepravu LNG tými najefektívnejšími tankermi sa na konci septembra pohybovala okolo 313-tisíc USD za deň. Pri menej efektívnych lodiach to bolo zhruba 277-tisíc USD za deň.

"Dopravcovia LNG teraz mieria ku hviezdam. Príjmy za okamžitú prepravu dosiahli závratné výšky," povedal analytik spoločnosti Clarksons Securities Frode Mörkedal.

Obchodníci podľa neho upozorňujú, že majitelia tankerov teraz vzhľadom na situáciu na trhu môžu využiť aj ďalšie možnosti, ako dosiahnuť najvyššie príjmy.

image

Slovensko je v bloku s Fínskom. Krajiny EÚ sa nevedia dohodnúť, ako vyriešiť energetickú krízu

"To znamená, že dostávajú zaplatené nielen za pravidelnú spiatočnú cestu, ale aj za cesty jednosmerné. Vďaka tomu potom môže byť príjem pri základnej spiatočnej ceste až okolo 500-tisíc dolárov za deň," povedal Mörkedal.

V Európskej únii sa LNG na celkovom dovoze zemného plynu ešte vlani podieľal asi z 20 percent, väčšina sa dovážala zo Spojených štátov a ďalej z Kataru. Vzhľadom na to, že EÚ sa kvôli ruskej invázii na Ukrajinu snaží úplne zbaviť závislosti na dovoze energií z Ruska, podiel LNG na dovoze plynu sa v posledných mesiacoch rýchlo zvyšuje.

Európska komisia uvádza, že EÚ disponuje rozsiahlou kapacitou na dovoz LNG. Na konci minulého roka dosahovala približne 157 miliárd metrov kubických ročne vo forme spätnej premeny na plyn.

To stačilo asi na 40 percent celkového dopytu po plyne. Niektoré oblasti v juhovýchodnej a strednej Európe a tiež v Pobaltí však majú k LNG horší prístup.

Pri pobreží Španielska a niektorých ďalších európskych krajín teraz čakajú desiatky lodí s LNG, pretože si pri termináloch nedokážu zabezpečiť miesto na jeho vyloženie. Ako sa Európa odvracia od Ruska, nakupuje veľké objemy LNG, najmä v zámorí.

Výrazne vyšší počet lodí, ktoré priplávajú k európskym brehom, však ukázal, že EÚ nemá dostatočnú kapacitu na spätné splynutie skvapalnenej suroviny. Terminály už pracujú na maximum.

Dôvodov, prečo tankery nemôžu začať s vykládkou, je však viac. "Najdôležitejšia je nedostatočná kapacita terminálov, ktoré naspäť splyňujú LNG. Dovážaný plyn už môže byť predaný, alebo môže z nejakého dôvodu cielene vyčkávať na mori - napríklad v očakávaní rastu ceny, ktoré sa v Európe počas zimných mesiacov čaká," povedal ČTK analytik spoločnosti XTB Jiří Tyleček.

image

Pri brehoch Európy krúžia desiatky tankerov s LNG. Nemôžu vyložiť náklad

Ak sa situácia čoskoro nevyrieši, potom by sa prevádzkovatelia čakajúcich tankerov mohli začať poobzerať po iných prístavoch mimo Európy, kde by lode mali možnosť náklad vyložiť.

"Nejde len o problém Španielska, niekoľko tankerov v súčasnosti vyčkáva tiež pri Veľkej Británii. Španielsko sa však v tomto ohľade potýka s najväčšími problémami, pretože má najvyššiu kapacitu terminálov a veľmi obmedzené prepojenie so zvyškom Európy nedáva veľa šancí, ako sa prebytočného plynu zbaviť," doplnil Tyleček.

Tento rok majú vzniknúť ešte ďalšie terminály, takže ročná kapacita na dovoz LNG by sa mohla do konca tohto roka v EÚ dostať zhruba na 184 miliárd metrov kubických vo forme spätnej premeny na plyn. Kapacita tankera je zhruba 100 miliónov metrov kubických.

Ceny plynu pre európsky trh v posledných dňoch pokračujú v zotrvačnom poklese, dnes predpoludním vykazovala cena kľúčového termínového kontraktu s dodaním v novembri vo virtuálnom obchodnom uzle Title Transfer Facility TTF v Holandsku pokles o takmer osem percent zhruba na 118 eur za megawatthodinu. Je tak najnižšie od polovice júna.

Ďalší vývoj bude primárne závisieť od teplôt, a tie by podľa predpovedí mali byť v najbližších dvoch týždňoch nadpriemerné. Impulzom pre pokles cien je tiež vysoké naplnenie zásobníkov v EÚ.

Plyn pre americký trh je výrazne lacnejší, jeho cena sa teraz pohybuje okolo šiestich dolárov za milión britských termálnych jednotiek mmBtu. Cena pre európsky trh po prepočte na túto jednotku predstavuje asi 34 dolárov/mmbtu. Vzhľadom na vysoký dopyt po LNG sa ale cena pre americký trh tiež oproti vlaňajšku zvyšuje.

01 - Modified: 2024-04-26 06:35:32 - Feat.: - Title: Ukrajinci dočasne sťahujú tanky Abrams. Sú zraniteľné pri nasadení dronov 02 - Modified: 2024-04-26 06:14:33 - Feat.: - Title: Britský exminister Wallace varoval pred zmrazením konfliktu na Ukrajine, kritizoval nemeckého kancelára 03 - Modified: 2024-04-26 05:40:07 - Feat.: - Title: Grécko nemôže poskytnúť Ukrajine systémy protivzdušnej obrany, vraví Mitsotakis 04 - Modified: 2024-04-26 05:15:02 - Feat.: - Title: Za nápis "Smrť režimu" si má 17-ročná ruská študentka odpykať 3,5 roka 05 - Modified: 2024-04-26 04:46:48 - Feat.: - Title: Kodaň navýšila vojenskú pomoc pre Ukrajinu o 4,4 miliardy dánskych korún
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 08:53