S rastúcimi cenami a zhoršujúcou sa životnou úrovňou klesá v USA aj Európe dopyt po čokoláde. Naznačujú to najnovšie údaje, ako aj výsledky prieskumu medzi najväčšími výrobcami čokolády. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.
V minulom období, keď spotrebiteľov ovplyvňovali opatrenia proti novému koronavírusu, sa predaj čokolády prudko zvýšil, najmä v USA. Domácnosti využívali vládnu podporu a vo veľkom nakupovali. V súčasnosti však výrobcovia čokolády pozorujú zmeny v správaní spotrebiteľov. Namiesto v minulosti bežného nákupu väčších balení kúpia často iba jednu čokoládovú tyčinku.
Rastúce ceny, naopak, zvyšujú dopyt po privátnych značkách obchodov, ktoré sú v porovnaní s originálnymi značkami lacnejšie. Objem predaja týchto výrobkov sa v USA za posledných šesť mesiacov zvýšil o 8 percent.
V Británii zasa prieskum spoločnosti McKinsey ukázal, že až 40 percent Britov v období štyroch až šiestich týždňov do konca mája preferovalo pri cukrovinkách a drobnom pečive lacnejšie výrobky. Lacnejšie produkty však znamenajú menší obsah kakaa, čo spôsobuje, že aj keď by objem predaja zostal pre výrobcov čokolády rovnaký, dopyt po kakau klesá.
Zmena správania spotrebiteľov viedla firmy aj k tomu, že začali svoje pôvodné balenia zmenšovať, pričom cenu ponechali rovnakú, čo je jav známy ako shrinkflation. Takýto krok urobila v niektorých prípadoch aj Hershey, ako aj konkurenčná spoločnosť Mondelez. Podobne ako kúpa výrobkov privátnych značiek aj shrinkflation negatívne ovplyvňuje dopyt na trhu s kakaom.
Navyše, ďalším faktorom redukujúcim dopyt po kakau je ruská invázia na Ukrajinu, dodali zdroje z trhu. Rusko a Ukrajina sa na celosvetovom dopyte po kakau podieľajú spoločne približne 5 percent.
Výrobcovia čokolády pôvodne očakávali, že dopyt po kakau vzrastie tento rok o 2,5 percenta. Momentálne síce s rastom stále počítajú, predpokladajú však, že dosiahne iba 1 percento. Navyše, ak bude vysoká inflácia pretrvávať a rusko-ukrajinský konflikt pokračovať, na budúci rok už rast neočakávajú.