Za zakladateľa Milky je považovaný Švajčiar Philippe Suchard, ktorý si v roku 1826 otvoril továreň na výrobu čokolády. Keď v roku 1901 začala továreň vyrábať čokoládu pod značkou Milka, objavovalo sa meno majiteľa aj na obaloch.
Tento názov vznikol kombináciou dvoch nemeckých slov, konkrétne slová "Milch" a "Kakao", teda spojením mlieka a kakaa odkazujúcich na zloženie čokolád.
Symbol kravy spolu s alpskou krajinou patrí k Milke od jej vzniku v roku 1901. Na vtedajším papierovom obale bol pastier s kravou v kopcovitej krajine. Obal už vtedy obsahoval tiež typické fialové sfarbenie, ale oficiálnou farbou značky sa stal až roku 1964 odtieň lila.
V hlavnej úlohe Lila
Fialová kravička sa prvýkrát objavila v reklame počas roka 1972. Legendárna krava menom Lila (nemecky lila znamená fialová) sa stala tvárou reklamných kampaní a od nasledujúceho roka už bola ústrednou postavou všetkých propagačných materiálov.
Vplyv tohto marketingového rozhodnutia bol tak silný, že v prieskume z deväťdesiatych rokov viac ako polovica detí v nemeckých predškolských zariadeniach verila, že kravy sú fialové.
K čokoládam pribudli ďalšie výrobky
Klasické tabuľkové čokolády neskôr doplnili aj ďalšie výrobky, prvý výrazný míľnik v tomto ohľade prišiel v roku 1926 sa sezónnou ponukou vianočných a veľkonočných produktov.
Roku 1977 sa inovácie dočkali aj tabuľkové čokolády, ktoré začali byť ponovom vedľa tradičnej stogramovej varianty k dostaniu aj vo vyšších gramážach.
O desať rokov neskôr pribudli napríklad pralinky v tvare srdca, v nasledujúcich rokoch sa potom vyrábali aj ďalšie tvary určené pre zvláštne príležitosti. V roku 2007 sa portfólio značky rozrástlo o kategóriu sušienok a jemného pečiva.
V roku 2010 sa tak napríklad prvýkrát objavili Milka Choco Wafer, oblátky s kakaovou náplňou preliate čokoládou inšpirované českou Fidorkou.