Spotrebitelia v Európskej únii môžu žalovať Volkswagen na súde vo svojej krajine, ak si tu kúpili auto s nainštalovaným softvérom, ktorý slúžil na manipuláciu s emisiami.
Spochybnenie právomoci
Rakúska strana chcela vedieť, či prípad spadá do jej príslušnosti, pretože Volkswagen, ktorý sídli v Nemecku, právomoc rakúskych súdov spochybnil.
Podľa nariadenia o súdnej právomoci by všeobecne mala byť žaloba podaná v mieste, kde má žalovaný sídlo. Avšak vo veciach nárokov zodpovednosti je tiež možnosť podniknúť kroky v mieste, kde sa škoda prejavila.
V tomto prípade sa škoda prejavila až po kúpe vozidla, pretože to bolo kúpené za cenu vyššiu, než bola kvôli inštalovanému softvéru jeho skutočná hodnota.
Hoci Volkswagen ako žalovaná strana sídli v Nemecku, môže byť podľa rozhodnutia žalovaný aj v inom štáte EÚ, v ktorom si zákazníci jeho vozidlo s nelegálnym softvérom kúpili
Záplava žalôb
Volkswagenu teraz hrozí záplava žalôb od spotrebiteľov. Nemecký koncern na žiadosť agentúry Reuters o komentár zatiaľ nereagoval.
Volkswagen v septembri 2015 v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že do miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér, ktorý umožňoval manipulovať s testami emisií.
Autá vďaka tomu pri kontrolách produkovali výrazne menej emisií ako pri bežnej jazde. Náklady na pokuty, zvolávacia akcia a na vyrovnanie v civilných sporoch po celom svete už Volkswagen stáli viac ako 33 miliárd dolárov.
V Spojených štátoch zaplatil Volkswagen majiteľom áut, jednotlivým štátom, regulačným orgánom pre otázky životného prostredia a predajcom áut odškodné 25 miliárd dolárov a ponúkol, že vykúpi 500-tisíc dotknutých vozidiel. Automobilka takisto jedná o urovnanie kolektívnej žaloby v Nemecku.