Penta Investments predala výrobcu lietadiel a dielov Aero Vodochody Aerospace maďarskému podnikateľmi Andrásovi Tomborovi a skupine Omnipol.
Skupina Omnipol, ktorú ovláda rodina Hávovcov, bude zodpovedná za výkon manažérskych práv a bude naďalej garantom odborného manažérskeho vedenia.
"Aero je jednou z najsilnejších českých značiek a pojmom, ktorý v mnohých ľuďoch oprávnene vzbudzuje národnú hrdosť. Aero má nielen skvelú minulosť, ale predovšetkým tiež obrovský potenciál do budúcnosti. Chceme nadviazať na tradíciu spoločnosti a navrátiť jej ohlas na českom aj svetovom trhu. Budeme rozvíjať všetky tri piliere činnosti Aera, podporu užívateľov lietadiel z produkcie firmy, spoluprácu s veľkými svetovými leteckými výrobcami a samozrejme aj projekt L-39NG," uviedol majiteľ Omnipolu Richard Háva.
Skupina Omnipol je s Aerom historicky spätá, v priebehu uplynulých dekád bola zodpovedná za vývoz väčšiny lietadiel z tamojšej produkcie.
Od roku 2015 je Omnipol tiež strategickým partnerom projektu novej generácie lietadla L-39, L-39NG. Ako 50-percentný podielnik projektu skupina s Aerom už veľmi intenzívne spolupracovala.
"V našom portfóliu Aero nepatrilo medzi firmy, ktoré chceme dlhodobo rozvíjať," uviedol spoločník Penty Marek Dospiva.
Penta získala Aero v privatizačnom tendri v roku 2006, firmu s miliardovou stratou zmenila v priebehu necelých dvoch rokov na prosperujúcu spoločnosť. Zásadnou zmenou stratégie v roku 2016 rozhodla o návrate Aera k výrobe vlastných lietadiel a dominantnej orientácii na vojenské programy.
Tombor je biznismen investujúci do perspektívnych priemyselných oblastí. Vlastní okrem iného spoločnosť Atmedia, ktorá predáva reklamný priestor v maďarských televíziách.
Aero Vodochody Aerospace sa zameriava na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšenia civilných a vojenských lietadiel a je najväčším leteckým výrobcom v Česku a jedným z najstarších leteckých výrobcov na svete.
Za dobu svojej storočnej existencie vyrobilo zhruba 11-tisíc lietadiel. Aero zamestnáva okolo 1350 ľudí.
Pred prepuknutím pandémie firma predpokladala, že tento rok zdvojnásobí tržby takmer na šesť miliárd českých korún a vráti sa do čiernych čísel. Vlani bolo jej hospodárenie kvôli investíciám do projektu nového lietadla L-39NG stratové.