Reuters
StoryEditor

Šéf Boeingu rezignoval. O problémoch so stabilizačným systémom spoločnosť vedela

23.10.2019, 11:55
Autor:
TASRTASR
Stabilizačný systém MCAS je spájaný s haváriami lietadiel indonézskych aerolínií Lion Air a etiópskej spoločnosti Ethiopian Airlines.

Šéf divízie komerčných lietadiel americkej spoločnosti Boeing Kevin McAllister odchádza zo svojho postu. Stalo sa tak necelý týždeň po tom, ako sa objavili dokumenty, ktoré vyvolávajú otázky, čo všetko vedeli v Boeingu o problémoch stabilizačného systému MCAS pred schválením lietadla 737 MAX do prevádzky.

MCAS je spájaný s haváriami lietadiel indonézskych aerolínií Lion Air a etiópskej spoločnosti Ethiopian Airlines.

Boeing oznámil, že McAllister odchádza z postu prezidenta aj výkonného riaditeľa divízie Boeing Commercial Airplanes. Na jeho miesto bol vymenovaný Stan Deal. Boeing v tejto veci vydal krátku správu, v ktorej šéf Boeingu Dennis Muilenburg poďakoval McAllisterovi "za jeho služby v zložitom období".

Lietadlá 737 MAX boli uzemnené v marci tohto roka po druhej tragickej havárii, ku ktorej došlo desiateho marca krátko po štarte lietadla Ethiopian Airlines v Addis Abebe.

Necelých päť mesiacov pred týmto lietadlom sa do Jávskeho mora zrútil stroj 737 MAX spoločnosti Lion Air, pričom k havárii došlo za prakticky rovnakých okolností.

​Nehody si vyžiadali 346 životov. Vyšetrovanie naznačuje, že príčinou pádu lietadiel je systém MCAS určený na stabilizáciu lietadla za letu.

McAllister odstúpil štyri dni po tom, ako americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) požiadal Boeing o vysvetlenie "znepokojujúceho dokumentu," ktorý sa týkal testovacej fázy 737 MAX z roku 2016, teda predtým, než lietadlo dostalo originálny certifikát a bolo zaradené do prevádzky.

Ako ukázala interná komunikácia medzi dvomi pilotmi Boeingu, systém MCAS sa počas testovania na simulátore „choval nevyspytateľne“.
FAA žiadal vysvetlenie nielen samotných informácií v dokumente, ale aj faktu, že Boeing sa k dokumentu dostal už pred niekoľkými mesiacmi. Úradu ho však poskytol až minulý týždeň.

01 - Modified: 2019-09-24 11:39:01 - Feat.: 0 - Title: Boeing vyplatí rodinám obetí havárií lietadiel 737 MAX po viac ako 140-tisíc dolárov 02 - Modified: 2019-09-30 13:45:54 - Feat.: 0 - Title: Po 737 MAX má problém aj iný model Boeingu. Našli sa na ňom praskliny 03 - Modified: 2019-10-08 19:25:32 - Feat.: 0 - Title: Boeing predal takmer o polovicu lietadiel menej, než minulý rok 04 - Modified: 2019-10-21 17:02:18 - Feat.: 0 - Title: Najnovší vývoj okolo 737 MAX môže stáť Boeing ďalšie miliardy
01 - Modified: 2025-05-29 15:17:27 - Feat.: - Title: Boeing plánuje zrýchliť výrobu lietadiel 737 MAX 02 - Modified: 2025-05-24 06:57:55 - Feat.: - Title: Zaplatí viac než miliardu dolárov. Americká vláda a Boeing dosiahli dohodu v prípade nehôd lietadiel 737 MAX 03 - Modified: 2025-05-21 21:05:59 - Feat.: - Title: Boeing zvyšuje tempo výroby modelu 737 po zlepšení kvality a bezpečnosti, firmu predtým zasiahla kríza 04 - Modified: 2025-05-15 21:32:25 - Feat.: - Title: Boeing zvýšil dodávky lietadiel v apríli na takmer dvojnásobok 05 - Modified: 2025-05-14 16:38:26 - Feat.: - Title: Katar kúpi desiatky lietadiel za miliardy dolárov. Je to najväčšia objednávka objednávka firmy Boeing
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. jún 2025 03:24