StoryEditor

Tesco sa zaujíma o krajiny, kde môže rásť

26.03.2003, 23:00
Silný obchod v zjednotenej Európe bude potrebovať silných dodávateľov. Ako sa prejavuje sila slovenských dodávateľov v stredoeurópskom a celoeurópskom regióne?
-- Vo všetkých krajinách, v ktorých Tesco funguje, spolupracuje s veľkými a so známymi, ale aj s malými dodávateľmi. Je dôležité, aby mal malý dodávateľ dobrý systém a dokázal dodať výrobky v dobrej kvalite. Dodávatelia môžu vytvárať partnerstvá s odberateľmi, vzájomne si odovzdávať informácie o želaniach zákazníka. Vyžaduje si to však dobrý informačný systém.
Dokážu miestni stredoeurópski dodávatelia vyrobiť tovar v takej kvalite a za takú cenu, aké Tesco požaduje?
-- Určite áno, majú na to kapacitu. Dodávatelia, s ktorými spolupracujeme a vyrábajú tovar pod privátnymi značkami, sú schopní dodávať nielen do materskej, ale aj širšej stredoeurópskej siete. Výrobca papierových obrúskov zo Slovenska dodáva už aj do svetovej siete Tesco Plc. a získal tak odbyt v 700 obchodných jednotkách.
Je to ojedinelý prípad?
-- Začali sme experimentovať s ochutnávkami slovenských vín na anglickom trhu. Pre dodávateľov je to veľká príležitosť, ale zatiaľ je o tom ešte predčasné hovoriť.
Tesco zažilo rozmach na slovenskom a českom trhu aj vďaka tomu, že do tunajšieho obchodného priestoru vstúpilo spomedzi zahraničných reťazcov ako prvé. V súčasnosti je už trh nasýtený predajňami. Akými krokmi si chce Tesco svoju pozíciu na trhu udržať?
-- Máme radi konkurenciu, sme radi, že prichádza, pretože zlepšuje obchod. Najdôležitejšie je počúvať zákazníkov a snažiť sa všetko smerovať k ich spokojnosti. V takých krajinách, ako je Francúzsko či Veľká Británia, je konkurencia oveľa väčšia a početnejšia ako na Slovensku, takže slovenský trh možno nie je ešte taký rozvinutý ako v spomínaných krajinách.
Po vstupe spoločnosti Tesco na slovenský trh sa miestni obchodníci, ale aj ďalšie zahraničné reťazce, inšpirovali jeho postupmi. V čom boli pre Tesco podnetné skúsenosti zo Slovenska?
-- Snažíme sa načúvať a učiť sa zo skúseností iných. Jedna krajina, v ktorej Tesco pôsobí, učí ďalšiu, do ktorej sa spoločnosť len chystá vstúpiť. Obchody veľkého formátu -- hypermarkety ponúkajúce aj nepotravinársky sortiment a sezónny tovar, ktoré sa nachádzajú na slovenskom a českom trhu, sa po úspešnom etablovaní v strednej Európe následne začali stavať aj v Anglicku.
Po tom, ako sa trh nasýtil veľkoplošnými prevádzkarňami, mnohé zahraničné reťazce začali otvárať predajne, ktoré sú súčasťou čerpacích staníc. Tesco tento typ prevádzkarní vo svete vlastní, ale v SR a v ČR ešte do tohto segmentu trhu nepreniklo. Uvažujete o tejto možnosti?
-- V tejto otázke ešte nie je rozhodnuté. Je to jedna z možností, ku ktorej sme sa v Anglicku dostali po tom, čo sa trh nasýtil. V súčasnosti budujeme čerpacie stanice v Thajsku. Na trhoch strednej Európy by sme ešte stále chceli rozvíjať obchod v hypermarketoch a obchodných domoch, možno až neskôr sa rozhodneme aj pre ďalšiu oblasť podnikania. Zvažujeme, čo je v danom momente dobré pre tú-ktorú krajinu. V Anglicku sme náš obchod založili na potravinách, ktoré tvoria väčšinu predajnej plochy, na Slovensku predstavujú potraviny polovicu ponuky, druhú polovicu tvorí nepotravinársky sortiment. V SR je formát takých obchodov ako je hypermarket, ešte stále obľúbený, preto pokračujeme v jeho rozvoji. Dôležité je vždy si položiť otázku, čo je správne pre daný lokálny trh.
Tesco sa v strednej Európe neorientuje len na hypermarkety, vlani v Poľsku kúpilo sieť tamojších predajní Hit. Ako v takýchto prípadoch zväčša postupuje -- ponecháva prevádzkarňam ich vlastný názov a identitu alebo pretvára prevádzkarne na svoj obraz a mení ich na predajne Tesco?
-- Sieť supermarketov Hit sa stala súčasťou poľského Tesca, tak, ako sa to stalo aj v Írsku. Našou stratégiou je dosiahnuť v každej krajine rast najprv na malej základni obchodov a postupne k nim priberať ďalšie.
Bude sa Tesco zaujímať o prevádzkarne spoločnosti Ahold, ak by sa ich rozhodla po zverejnených problémoch predať?
-- Nikdy neodpovedám na takéto otázky ani sa k nim nevyjadrujem. Je to politika spoločnosti. Nikdy nepovieme ani áno, ani nie. Takéto údaje nezverejňujeme.
Predstavitelia firmy Tesco sa netajili tým, že majú záujem obchodnú sieť rozširovať aj o menší typ predajní -- megamarkety. Tesco má teda dve možnosti: postaviť ich alebo kúpiť od inej siete, čo je výhodnejšie?
-- Máme veľmi výkonný tím na budovanie obchodov. Máme ľudí, ktorí majú skúsenosti s prípravou a budovaním nových hypermarketov. Pre nás nie je problém postaviť tu hypermarkety, aj keď pred niekoľkými rokmi sa viedla diskusia, prečo Tesco nekupuje existujúce predajne.
Považuje Tesco budovanie menšieho formátu predajní v najbližšom období v strednej Európe za reálne?
-- Sme silní v prevádzkovaní veľkých obchodov. Uvedomujeme si však, že menšie mestá si vyžadujú menší formát predajne, takže posun k prevádzkarňam s menšou plochou je logický.
Jednou z konkurenčných výhod Tesca je nepretržitý čas predaja v hypermarketoch. Zjednocujúci sa európsky trh sa zrejme bude musieť vyrovnať aj s otázkou, či prikročí k regulácii času predaja alebo rozhodnutie ponechá na členských štátoch.
-- Čas predaja by mal byť riešený na úrovni jednotlivých krajín, je to vec ľudí, ktorí žijú v danej krajine. Sú isté rozdiely aj vo Veľkej Británii -- medzi Škótskom a Anglickom. V Anglicku samotnom, kde majú obchodníci možnosť prevádzkovať svoje predajne nonstop, sa legislatíva v tomto smere zmenila len nedávno. Súvisí to so zmenami spoločnosti, s jej vývojom, nárokmi ľudí.
V akom časovom horizonte bude, podľa vás, realitou na Slovensku obchod cez internet?
-- Zatiaľ je o tom veľmi predčasné hovoriť. Prevádzkujeme elektronický obchod vo Veľkej Británii a Írsku, skúšame to v Kórei, máme partnerstvo so sieťou amerických hypermarketov. Pre tento druh obchodu je nevyhnutná mimoriadne vyvinutá ekonomika, v ktorej má vysoký podiel populácie prístup na internet. Vo Veľkej Británii má až 60 % obyvateľov prístup na internet.
Tesco sa okrem svojho materského regiónu sústredilo na ázijské štáty a krajiny strednej Európy. Plánuje rozšíriť svoje aktivity aj o ďalšie štátny bývalej východného bloku?
-- Neodpoviem vám priamo na túto otázku, či áno alebo nie. Pred siedmimi rokmi sme si za svoj cieľ zvolili strednú Európu a juhovýchodnú Áziu, kde teraz pôsobíme. Sústreďujeme sa hlavne na oblasti, kde máme predpoklady na úspešný rast. Momentálne sa obraciame na Turecko.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 23:05