Po tom, čo bytová výstavba v Rakúsku roky zápasila s problémom slabého využitia, začína sa situácia opäť meniť. Ako pre denník Die Presse povedal riaditeľ najväčšieho verejnoprospešného stavebného podniku Bauvereinigung Sozialbau Herbert Ludl, pred polrokom sa dopyt prudko zvýšil. No štátom podporovaná bytová výstavba sa neriadi dopytom, ale politickými rozhodnutiami a v tomto ohľade sa nič nemení. Práve naopak. V súčasnosti vláda diskutuje o znížení podpory bývania. Napríklad riaditeľ ekonomického inštitútu Wifo Helmut Kramer sa v tomto týždni vyslovil za obmedzenie podpory o 50 %. H. Ludl však varuje, že už 20-percentné zníženie položí výstavbu nových bytov na lopatky. Veľká časť týchto peňazí totiž pokrýva staré dlhy, sanáciu a finančnú pomoc bývaniu. Skrátenie podpory bývania pritom povedie k nedostatku bytových jednotiek, čím utrpia predovšetkým mladí ľudia.
V súčasnosti sa predlžuje čas čakania na pridelenie bytu. Ak pred tromi rokmi mohli záujemcovia získať byt krátko po dokončení výstavby, v niektorých prípadoch už v priebehu niekoľkých mesiacov, dnes musia čakať aj dva roky. A trend hovorí o ďalšom predlžovaní čakacej lehoty, keďže na každý sociálny byt vo výstavbe alebo v štádiu plánovania v súčasnosti pripadá v priemere deväť záujemcov.
H. Ludl ďalej uvádza, že vlani vzniklo 1 616 sociálnych bytov, čo predstavuje medziročný pokles zhruba o 6 %. Na porovnanie, napríklad, vo Viedni je ročne k dispozícii približne 5 tis. bežných bytov. No oblasť sociálnej výstavby v nasledujúcich dvoch až troch rokoch počíta s ďalším poklesom. Naproti tomu výrazný vzostup zaznamenala sanácia. Bauvereinigung Sozialbau, ktorý spravuje 43 500 bytov, uvádza, že čisté stavebné náklady na tepelnú sanáciu vlani vzrástli o 16 % a táto oblasť pohltila približne 40 % celkového stavebného objemu sociálnej výstavby.
Nájomné na sociálne byty vlani zostalo zhruba nezmenené na úrovni v priemere 2,61 eura na štvorcový meter, kým nárast prevádzkových nákladov prekonal infláciu o 2,15 %. H. Ludl za rozhodujúci faktor označil zvýšenie poplatkov za odvoz odpadu vo Viedni v polovici minulého roka. Podľa jeho slov však musia počítať s ďalším zvyšovaním prevádzkových nákladov.
StoryEditor