StoryEditor

Divný kapitalizmus: Vlakom zadarmo, autobusom za peniaze

18.11.2014, 11:23

Náhoda tak chcela, aby sa v rovnakom čase zrazili dve dopĺňajúce sa absurdné situácie zo slovenskej verejnej dopravy.

V pondelok nabiehajú vlaky „zadarmo“. O škodlivosti tohto opatrenia sa toho popísalo dosť, INESS sa mu venoval napríklad v článku Drahé vlaky zadarmo.

Tou druhou udalosťou je až smiešna úpornosť, akou sa niektoré samosprávne kraje bránia vstupu nových autobusových dopravcov na slovenský trh. Konkrétne sa jedná o žlté autobusy Student Agency. Tie sme u nás dosiaľ poznali len z medzištátnej prepravy, no firma chce expandovať aj na vnútroštátny trh. Konkrétne by s a malo jednať o linky z Bratislavy do Nitry a do Banskej Bystrice. Uvádzacie ceny sú dve eurá do Nitry, päť do Bystrice. Skvelé, nie?

Nie. Mesto Nitra totiž na VÚC zablokovalo vydanie licencie. Prečo? Vraj tieto linky sú už dostatočne pokryté. Rozumej – konkurencii sa to nehodí. Vedia totiž, že vysoko efektívny dopravca so spokojnými zákazníkmi by bol pre nich veľmi tvrdý oriešok.

Normálneho človeka v prvom rade napadne, načo potrebuje autobusový dopravca nejakú špeciálnu licenciu, pokiaľ jazdí sa svoje a nie za dotácie? A nielen to, on potrebuje licenciu od všetkých VÚC cez ktoré len prechádza, hoci v nich nestojí. Aký to má zmysel? Samozrejme že nijaký, okrem toho, že úradníci musia ospravedlniť svoju z daní živenú existenciu. A keďže tu máme ten 17. november, povedzme to naplno – akákoľvek právomoc rozhodovať o bytí a nebytí podnikateľa vydávaním licencií má v sebe prísľub potenciálneho bakšišu.

Vo viacerých komentároch pod článkami sa objavilo obvinenie z „dumpingu.“ Vraj dopravca nízkymi cenami zlikviduje konkurenciu a potom cenu nasadí vyššie.

To je nezmysel. Za prvé, eliminovanie autobusovej konkurencie neeliminuje iné módy prepravy (vlaky, autá, zdieľané autá) či alternatívne správanie (obmedzenie cestovania). O tom svedčia priaznivé ceny lístkov aj na tých trasách v Českej republike, kde žlté autobusy už získali dominanciu. Za druhé, samotná existencia Student Agency (či firiem ako Megabus, MeinFernbus, PolskiBus, alebo hoci aj Martinská strela...) je skvelým dôkazom toho, že inovatívny a efektívny nováčik si dokáže poradiť aj so zavedenými monopolmi a oligopolmi.

Spomeňte si na túto situáciu, keď budete niekoho počúvať, ako sa sťažuje na „kapitalizmus“.

Článok bol zverejnený na INESS.sk

01 - Modified: 2006-12-27 15:41:00 - Feat.: 0 - Title: V Moldave nad Bodvou pribudla nová hala so syntetickým klziskom
01 - Modified: 2024-04-11 22:12:57 - Feat.: - Title: Do tratí pri Bratislave pôjdu milióny. Vlaky na východ ušetria minúty a bude ich viac 02 - Modified: 2024-04-06 19:12:00 - Feat.: - Title: Tragédia v Spišskom Podhradí. Nehoda autobusu si vyžiadala už tri obete, ďalšie deti sú hospitalizované 03 - Modified: 2024-04-06 14:55:37 - Feat.: - Title: Tragická nehoda v Spišskom Podhradí: Autobus zrazil niekoľko ľudí, tri dievčatá neprežili 04 - Modified: 2024-04-03 13:15:01 - Feat.: - Title: ZSSK a odborári sa dohodli. Kolektívnu zmluvu predĺžia do roku 2028, priniesť má lepšie pracovné podmienky 05 - Modified: 2024-03-28 21:44:44 - Feat.: - Title: Grécky parlament zamietol návrh na vyslovenie nedôvery vláde po vlakovej nehode. Mala manipulovať vyšetrovanie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 18:13