Príprava na príchod eura v podnikateľskej sfére sa pomaly začína rozbiehať. Zrejmé je to predovšetkým vo veľkých organizáciách, mnohé malé a stredné podniky si stále myslia, že ich čas ešte nenastal.
Popri technických otázkach, ktoré príprava na konverziu slovenskej koruny na euro prináša, je dôležité, aby sa podniky zamysleli nad tým, aké príležitosti a aké "nástrahy" ich po zavŕšení tohto procesu čakajú. Súčasťou europlánu každej organizácie by mal byť aj dlhodobejší obchodný plán, ktorý by mal už zahŕňať tú skutočnosť, že so spoločnou menou sa otvorí veľký priestor bez kurzových bariér aj pre našu produkciu. Tento priestor treba mať zmapovaný, treba, aby sa podnikatelia zamysleli nad tým, či môžu expandovať výraznejšie na zahraničných trhoch.
Transparentnými sa stanú nielen ceny, ale aj kvalita výrobkov či služieb, s ktorými budeme na trh prichádzať, a to tak na trh domáci, ako aj zahraničné trhy používajúce ako hlavnú menu euro. Už dnes treba uvažovať nad tým, kde sa nachádzajú naši hlavní konkurenti a aké investície musíme urobiť, aby sme zvýšili svoj podiel na veľkom európskom trhu. Ani naši konkurenti nebudú zaháľať - pretože euro prinesie veľkú transparentnosť, nielen cenovú a po odbúraní rizík spojených s dvoma menami sa budú snažiť svoju produkciu vo zvýšenej miere umiestniť aj na našom trhu. Euro prinesie transparentnosť i v nákladoch a kvalite. Preto tí, ktorí už dnes budú svoje investície smerovať do výrob s vyššou pridanou hodnotou, s lepšími funkčnými vlastnosťami alebo do kvalitnejších služieb, nebudú týmito skutočnosťami po prijatí eura zaskočení.
Euro je príležitosťou i pre tie firmy, ktoré sa práve pre kurzové riziko neodvážili expandovať na zahraničné trhy a realizovali svoju produkciu len na domácom trhu. Spoločná mena im vytvorí menovo bezrizikový veľký potenciálny trh, na ktorom bude záležať len na myšlienke skrytej v tovare či službe, dopravných či iných nákladoch a cene. Takže zamýšľajme sa už dnes nad príležitosťami, ktoré nám euro prinesie.
Na druhej strane pri príprave na príchod eura by sme sa mali zamyslieť i nad rizikami. Každá firma by si mala zmapovať aktivity, bez ktorých nie je schopná plnohodnotne fungovať, a tie si "ošetriť" osobitnými rizikovými scenármi. A tie sa týkajú nielen obdobia duálneho oceňovania či predzásobenia hotovosťou, ale i samotnej konverzie údajov v slovenských korunách na euro. Skúsenosti z krajín, ktoré euro už zaviedli, nás nabádajú na obozretnosť. Firmy, ktoré nebudú včas a kvalitne pripravené, budú čeliť riziku straty časti obchodných vzťahov. Preto treba mať pripravené aj náhradné scenáre, ak by na ceste k euru niečo "zaškrípalo".
I keď si dnes môžeme myslieť, že práve nám sa nič nemôže stať, nepodceňujme riziká. Pretože šance, ktoré euro prináša, využijú vo svoj prospech nielen tí najšikovnejší, ale aj tí, ktorí sa pripravili na všetky nástrahy číhajúce v tomto procese.
Elena Kohútiková, členka Predstavenstva VÚB a vrchná riaditeľka úseku Finančné a kapitálové trhy
