Prevádzkovateľov hromadnej verejnej dopravy v našich mestách možno titulok tohto komentára šokoval. Dennodenne sa mordujú s rastúcimi nákladmi a zrazu že to majú robiť zadarmo! Súčasný, najmä ekonomicky vyspelejší svet, sa však bude musieť, skôr či neskôr, vyrovnávať aj s takýmito radikálnymi názormi. Trend našich verejných dopravcov, najmä vo väčších mestách, bojujúcich s obyvateľstvom o čoraz vyššiu cenu cestovného lístka, nemá šancu na dlhodobejšie prežitie. Situácia sa totiž radikálne mení. Výraznejšie zlacňovanie pohonných látok neprichádza do úvahy. Najnovšie to pripomenuli hurikány Katrina a Rita, ktoré spôsobili denný výpadok ťažby americkej ropy 1,3 miliónov barelov. Ak sa nestane zázrak (v ekonomike sa nestáva), možno očakávať, že čoskoro sa cena priblíži k 100 dolárom za barel, čo by pre našinca znamenalo asi 60 korún za liter benzínu. A vyhliadky vôbec nie sú povzbudzujúce. Zdĺhavý konflikt v Iraku, počas ktorého sa úplne zdevastovala tamojšia ropná infraštruktúra a nekonečná vojna na Blízkom východe, spôsobili kapacitné problémy rafinérií a na svetových trhoch neustály previs dopytu nad ponukou. S rýchlosťou podobnou hurikánom rastie spotreba pohonných látok v Číne aj v Indii, kde takmer jedna tretina ľudskej populácie, vďaka šokujúcemu hospodárskemu rastu, presadá z bicyklov do automobilov. Otváranie sa svetu týchto dvoch ázijských gigantov už veľmi skoro otrasie svetovou ekonomikou a povzbudí burzových špekulantov na nepredvídateľné investičné dobrodružstvá. Pokuta vo výške 1,34 miliardy korún, ktorú vláda nadelila súkromnej spoločnosti Slovnaft za neodôvodnené zdražovanie palív, je len vrcholom ľadovca, ktorý signalizuje ďalšie neštandardné zásahy výkonnej moci voči bezbrehému slobodnému podnikaniu. Nezadržateľná energetická kríza vyvolaná neustálym rastom cien ropy a riziká globálneho otepľovania určite privedie vlády väčšiny tzv. rozvinutých krajín k prehodnocovaniu ekonomickej, aj environmentálnej politiky. Bezplatná verejná hromadná doprava je v týchto súvislostiach veľmi aktuálnou a strategickou témou. Vo väčšine miest vyspelého sveta, predovšetkým v Európe, USA a Japonsku, čoskoro aj v Číne a v Indii bude predstavovať fenomén, ktorý môže zachrániť svet pred neodvratným kolapsom. Nečudo, že medzi prvými krajinami si to uvedomilo bohaté Belgicko, kde sa dnes v 92 okresoch jeho flámskej časti úplne alebo aspoň čiastočne využíva bezplatná verejná doprava. Podľa najnovšej štúdie Flámskej slobodnej univerzity v Bruseli, zverejnenej belgickými médiami, bezplatná hromadná doprava prináša úžitok a šetrí peniaze nielen cestujúcich, ale i celej spoločnosti. Analýza informuje, že vyše 8 000 Flámov, ktorí môžu využívať verejnú dopravu zadarmo, prináša vláde úsporu 740-tisíc eur. Pritom toto na prvý pohľad šokujúce opatrenie neobmedzuje nevyliečiteľných motoristov ochotných zaplatiť za jazdu autom čokoľvek. A znamená tiež menej dopravných nehôd, kolízií, hluku, stresov, nižší nápor na životné prostredie, viac kyslíka pre všetkých, zdravšiu populáciu, lepšiu atmosféru vo väčších sídlach, viac radosti zo života...
Ak by sa štát odhodlal stopercentne dotovať verejnú hromadnú dopravu a poskytnúť ju ľuďom grátis, perspektívne by získal (okrem zdravšej populácie) aj vo finančných prepočtoch oveľa viac, ako pri jej neustálom zdražovaní. Automobilmi by v husto osídlených mestských aglomeráciách cestovali iba ľudia, ochotní za tento luxus nadštandardne zaplatiť. Pre našu planétu, nivočenú exhalátmi a nekontrolovateľnou priemyselnou devastáciou, by to prinieslo novú šancu na dlhodobejšie prežitie. Pre všemocných producentov a predajcov ropy spomalenie drancovania prírodných zdrojov a pribrzdenie špirály nekontrolovateľne rastúcich cien pohonných látok.
StoryEditor
Verejná doprava -- strategická téma
Prevádzkovateľov hromadnej verejnej dopravy v našich mestách možno titulok tohto komentára šokoval. Dennodenne sa mordujú s rastúcimi nákladmi a zrazu že to majú robiť zadarmo! Súčasný, najmä ekonomicky vyspelejší svet sa však bude musieť, skôr či neskôr vyrovnávať aj s takýmito radikálnymi názormi.
Tip redakcie