„Veriť, že sa súhrnné zisky amerických firiem môžu dlhodobo pohybovať nad úrovňou 6 % hrubého domáceho produktu USA, to chce poriadnu dávku optimizmu," napísal na konci roka 1999 v časopise Fortune Warren Buffett. "Celá vec má navyše ešte jeden rozmer. Ak by sme verili, že veľkí investori môžu odhrýzať čoraz väčší diel z amerického ekonomického koláča, museli by sme zároveň priznať, že na zvyšok populácie zostanú len omrvinky," dodal. Mal pravdu?
Ani Veštec z Omahy ale nie je neomylný. Kým s výraznou akciovou korekciou sa v súvislosti s prasknutím internetovej bubliny trafil do čierneho, v prípade ziskovosti amerických firiem stúpil vedľa. Na konci minulého roka totiž súhrnné ročné zisky amerických podnikov atakovali v pomere k americkému HDP hladinu 10 percent.
Pokiaľ ale pripustíme, že sa blíži okamih, keď americké podniky vstúpi do "nového veku", nemôžeme si zároveň nespomenúť na to, čo na začiatku milénia nasledovalo po zistení, že na tom čisto internetové firmy nie sú zďaleka tak dobre, ako sa predpokladalo.
Po prasknutí internetovej bubliny v marci 2000 prišla americká centrálna banka s výstižnou definíciou toho, čo to vlastne "investičná bublina" je. Fed vyhlásil, že investičná bublina je jav, ktorý vzniká v okamihu, keď investori súčasné trhové trendy transponujú do budúcnosti a s ohľadom na svoje neopodstatnené očakávania sa na trhoch správajú iracionálne.
"Domnievam sa, že tento opis presne zodpovedá tomu, čo na trhoch teraz môžeme pozorovať," hovorí uznávaný trhový stratég John Hussman z Hussman Funds." Investori jednoducho nadobudli presvedčenie, že zisky amerických firiem donekonečna porastú," dodal. Ako ale na konci roka 1999 upozornil Warren Buffett, nič nerastie do neba.
Zdroj : TheFelderReport.com