Typický vývozný artikel neutrálneho európskeho štátu zaznamenal minulý mesiac najväčší mesačný prepad za viac ako päť rokov, čiže od roku 2009, kedy približne skončila finančná kríza. Na vine bol nielen silný frank, ale aj uvedenie smart hodiniek od značky Apple na trh.
Graf znázorňuje medziročný percentuálnu zmenu švajčiarskeho vývozu hodiniek od finančnej krízy na základe údajov Federálnej colnej správy.
Rekordné posilňovanie švajčiarskeho franku voči euru v tomto roku spôsobilo švajčiarskym hodinárom značné problémy. Tí tak momentálne bojujú s celosvetovým prispôsobovaním cien. Negatívny vplyv švajčiarskej meny len zhoršilo uvedenie smart hodiniek Apple Watch na trh v tomto roku a už budúci týždeň sa táto technická vymoženosť dostane na pulty obchodov v mnohých krajinách, Švajčiarsko nevynímajúc. To by mohlo maloobchodníkov viesť k obmedzeniu objednávok švajčiarskeho tovaru z obáv z väčšej konkurencie.
Prepad dodávok sa podpísal na trhu v USA 14 percentami a 34 percentami potom na trhu v Hongkongu, kam jazdia práve hodinky často kupovať čínski spotrebitelia z dôvodu úspory na daniach. Pravdou je, že máj mal oproti minulému roku o dva pracovné dni menej.
Silný dolár a slabé euro priťahujú tento rok ázijských turistov skôr do Európy než do USA, čo by mohlo byť ďalším faktorom ovplyvňujúcim pokles
dodávok do USA. Majiteľ preslávenej švajčiarskej značky Cartier Richemont znížil ceny v Hongkongu aj USA, zatiaľ čo LVMH(Moët Hennessy Louis Vuitton), ktorý je vlastníkom slávnej hodinárskej značky TAG Heuer znížil ceny v Hongkongu v marci dokonca o 13 percent.
Richemont dnes odpísal takmer 0,8 percenta, Swatch takmer 0,5 percenta pridal.
Článok bol zverejnený na webe patria.cz