Svetový trh s autami sa síce po útlme spôsobenom finančnou krízou veľmi rýchlo vymanil, v Európe je dopyt naďalej nízky. Práve EÚ patrí medzi hlavné exportné destinácie našich automobiliek. Posledné dáta však ukazujú, že predaj v Európe zaznamenal v posledných mesiacoch roka 2013 mierne oživenie.
Predaje vo svete prekonali predkrízové úrovne už v roku 2010
Zotavenie predajov áut z krízy bolo pomerne rýchle. Už v roku 2010 sa celosvetovo predalo viac automobilov ako pred krízou. V roku 2012 sa celkovo na svete vyrobilo 84,1 milióna kusov – čo je o 15 percent viac než predkrízové maximá z roka 2007. Avšak kým rast dopytu prišiel najmä z rozvíjajúcich sa trhov ako je Čína, registrácie v EÚ až do polovice roku 2013 klesali.
Registrácie áut v únii zaznamenali koncom minulého roka obrat
Európa zažívala v rokoch 2008 až 2013 takmer kontinuálny pokles predaja. Koncom roku 2009 ich síce pomohlo zvýšiť zavedenie šrotovného, tento efekt však bol iba dočasný.
V únii sa minulý rok zaregistrovalo celkovo 11,8 milióna nových áut, čo je najhorší výsledok od začiatku meraní v roku 2003 a o vyše 3,5 milióna menej ako v najlepšom roku 2007. Vývoj v posledných mesiacoch však naznačuje, že oživenie ekonomiky, ktoré v eurozóne vidno od polovice minulého roku, sa pomaly prejavuje aj vo vyššom dopyte po autách. Zdá sa, že predaje v EÚ už zaznamenali dno a mohli by v blízkom čase pokračovať v miernom raste.
Priestor pre ďalší rast existuje najmä v rozvíjajúcich sa krajinách
Priestor pre rast predaja je najmä v rozvíjajúcich sa krajinách. Kým v USA či EÚ pripadá jedno auto maximálne na dvoch ľudí, v Číne či Indii je to 10 a viac. Pozornosť svetových automobiliek preto bude zrejme smerovať práve týmto smerom.
Z oživenia bude profitovať aj Slovensko
U nás počet vyrobených áut minulý rok vzrástol a dosiahol nové maximum 980-tisíc. Slovensko tak opäť vyrobilo najviac automobilov na tisíc obyvateľov na svete – až 181. Väčšina produkcie smerovala na export – keďže doma sa minulý rok predalo iba 66-tisíc kusov. Slovensko ani v absolútnych číslach nepatrí k najväčším výrobcom. Tým kraľuje Čína, nasledovaná USA, Japonskom, Nemeckom a Južnou Kóreou. Tento rok čakáme oživenie, ktoré by malo pomôcť aj našim výrobcom. Tí však budú zavádzať do výroby nové modely, takže je možné, že kvôli súvisiacej odstávke bude počet vyrobených kusov mierne nižší než vlani.