StoryEditor

Autá? Firmy siahajú po tryskáčoch

23.02.2015, 23:00
Počet registrovaných lietadiel u nás stúpa. Spoločnosti majú vo svojich letkách balóny i vetrone.

Okrem služobného auta aj služobné lietadlo. Alebo balón, vetroň či vrtuľník. Slovenské firmy čoraz častejšie siahajú po netradičných dopravných prostriedkoch. A tie im slúžia na rýchlu dopravu i propagáciu. „Spoločnosť J&T Finance Group vlastní teplovzdušný balón, ktorý sa využíva na marketingové účely. Výlety balónom sú tiež súčasťou vernostného klubu Magnus, v rámci ktorého si tento zážitok môžu objednať klienti,“ vysvetľuje pre HN hovorkyňa J&T Banky Jana Jarošová. Počet firemných leteckých prostriedkov pritom medziročne stúpa.

Niekedy lacnejšia doprava

Rýchlejšia a pohodlnejšia doprava. To je hlavné lákadlo firiem, ktoré sa pre letecké dopravné prostriedky rozhodnú. A nie vždy to musí znamenať zvýšené náklady. „Máme štvormiestne lietadlo, ktoré sme kúpili z druhej ruky za cenu auta strednej triedy,“ konštatuje obchodný riaditeľ Tatranskej mliekarne Ján Husák. Prevádzka takého lietadla firmu nevychádza drahšie, ako by si vyžadovalo auto tejto kategórie a pri cestovaní v rámci Slovenska šetrí manažérom čas. Slovenský výrobca celokovových športových lietadiel Viper SD-4, firma Tomark, využíva svoj vlastný produkt. „Náklady tvoria približne 50 – 60 eur na hodinu letu,“ hovorí obchodno-finančný riaditeľ Tomarku Daniel Tomko s tým, že v sume je zahrnuté palivo, hangárovanie i údržba.

V letkách slovenských firiem sa však nájdu aj drahšie kusy. Podľa registra lietadiel vlastní košický U. S. Steel lietadlo Hawker 900 XP. Podľa stránky aircraftcompare. com stojí tento osemmiestny business jet 14,5 milióna dolárov (takmer 11 miliónov eur). Železiarne už v minulosti HN odkázali, že využívanie svojho lietadla nekomentujú a považujú ho za internú vec.

Počet lietadiel rastie

Práve business jety sa stávajú medzi firmami čoraz populárnejšími. Vlani vzrástol ich počet v Česku a na Slovensku na 51.„Viac ako polovicu tvorí trieda ľahkých tryskových lietadiel, ktoré sú vhodné najmä na kratšie lety po Európe. O čosi viac ako 20 percent pripadá na letúne strednej veľkosti a takmer 24 percent na ťažké stroje vhodné na medzikontinentálne lety,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ spoločnosti Colibri Aircraft Marián Jančařik. Slovenskí biznismeni však za svojimi kolegami od susedov ešte zaostávajú. Kým u nás je registrovaných 11 business jetov, v Česku je ich trikrát toľko.

Letov pribúda

Rokovania, pracovné stretnutia či dovolenky. Aj to sú najčastejšie účely ciest, na ktoré sa klienti rozhodujú využiť práve súkromnú leteckú dopravu. „Za minulý rok evidujeme výrazný nárast záujmu o privátne lety, ktoré tvoria až tretinu všetkých pohybov lietadiel z bratislavského letiska,“ tvrdí hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika Veronika Ševčíková.

Okrem vlastných strojov však firmy často využívajú aj tzv. „letecké taxíky“. „Firemní klienti si však skôr namiesto vlastnenia lietadla objednávajú a prenajímajú súkromné lety od spoločností, ktoré sa zameriavajú na tento druh biznisu,“ uvádza Veronika Ševčíková s tým, že lietadlo vedia zabezpečiť už do dvoch hodín od jeho objednania.

01 - Modified: 2007-03-22 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: ANKETA HN
01 - Modified: 2024-04-26 10:15:55 - Feat.: - Title: Sociálna poisťovňa oznámi poskytnutie úľavy z odvodov firmám do konca apríla 02 - Modified: 2024-04-17 16:57:31 - Feat.: - Title: Ryanair očakáva, že Boeing mu dodá 40 lietadiel do polovice júla 03 - Modified: 2024-04-08 13:56:56 - Feat.: - Title: Šarlatán, či génius? Vedec sa pred 100 rokmi chválil vynálezom lúča smrti 04 - Modified: 2024-04-05 05:53:29 - Feat.: - Title: Pistáciová a čokoládová? Firemné hodnoty nie sú zmrzlina 05 - Modified: 2024-04-01 08:33:25 - Feat.: - Title: Firmy majú problém udržať krok s aktualizáciami softvéru VPN, upozorňuje Eset
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 16:29