Akcie automobiliek Renault a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vo štvrtok prudko klesli po tom, čo FCA stiahol ponuku na fúziu. Konkrétne, akcie Renaultu sa počas ranného obchodovania prepadli o sedem percent, zatiaľ čo akcie FCA sa znížili o tri percentá.
FCA minulý týždeň ohromil trhy, keď navrhol fúziu s Renaultom a rovnakým podielom vo výške 50 percent pre obe firmy. Vznikol by tak tretí najväčší výrobca áut na svete.
Podmienky stopli fúziu
Analytici tento plán uvítali ako jeden z mála obchodov v automobilovom sektore, ktorý by mohol byť úspešný. Francúzska vláda mu tiež dala zelenú, ale s podmienkami. Práve jej podmienky fúziu zastavili.
FCA vo vyhlásení po zasadnutí správnej rady uviedol, že „zostáva pevne presvedčený o racionálnosti a princípoch svojho návrhu, ktorý bol starostlivo vyvážený, aby priniesol výhody všetkým stranám“. Ale vo Francúzsku v súčasnosti neexistujú politické podmienky pre úspešné pokračovanie fúzie.
Renault v samostatnom vyhlásení dodal, že jeho predstavenstvo „nie je schopné prijať rozhodnutie, pretože zástupcovia francúzskeho štátu požiadali o odloženie hlasovania na neskôr“.
Vláda v Paríži však požiadala o odklad hlasovania na budúci týždeň, aby mohla využiť plánovanú návštevu ministra hospodárstva Bruna Le Maireho 7. júna v Japonsku na rozhovory s Nissanom, pretože je pre ňu dôležité zachovať dvadsaťročnú alianciu Renaultu s japonskou firmou.
Automobilový gigant
Dohoda Renaultu s FCA by viedla k vytvoreniu automobilovej skupinu s trhovou hodnotou viac ako 30 miliárd eur a celou škálou značiek vrátane Alfa Romeo, Maserati, Jeep či Dacia a Lada.
Predstavenstvo Renaultu v utorok povedalo, že študuje „so záujmom“ ponuku FCA, ale odložilo jej schválenie na ďalšie kolo rokovaní. V stredu všetci riaditelia Renaultu podporili fúziu, okrem zástupcu zamestnancov zo silného odborového združenia CGT a dvoch zástupcov japonskej automobilky Nissan, ktorí sa zdržali hlasovania, uviedol zdroj blízky Renaultu.
Práve dvaja zástupcovia Nissanu údajne požiadali o viac času na schválenie dohody. Centrála Nissanu v Tokiu sa k tomu oficiálne nevyjadrila.
Vzťahy v aliancii Renault-Nissan-Mitsubishi sú pod tlakom od zatknutia jej bývalého šéfa Carlosa Ghosna vlani v novembri, ktorý čaká na súdny proces v Japonsku. Čelí obvineniam, že nevykázal všetky svoje príjmy a využíval financie Nissanu na súkromné účely.